Představitelé obou podniků ale zůstávají optimisticky naladěni. „Jedeme na plné obrátky, zakázky máme. Vše ostatní záleží na vývoji situace. Je to trochu hra vabank,“ konstatoval Vlastimil Argman, generální ředitel novorolské porcelánky Thun.
Připustil však, že výpadek v dodávkách plynu by pro firmu znamenal katastrofu. „Jsem ale věčný optimista. Pro letošní rok máme zafixované ceny. Stále tak zůstává téměř devět měsíců na vyřešení politické situace,“ řekl ředitel.
Tradiční podniky v Karlovarském kraji |
Podobně optimisticky smýšlejí i přes nejistou situaci také v karlovarské sklárně Moser. Její výhodou je luxusní sortiment. „Našimi zákazníky jsou ti nejbohatší a nejdůležitější lidé. Bohatí se nechovají standardně. Ani v krizích nechudnou. Navíc jich celosvětově přibývá,“ uvedla Kateřina Zapletalová, spolumajitelka sklárny Moser.
Navíc má sklárna možnost předzásobit se. „Víme, který sortiment můžeme vyrobit dopředu. Je to uvažování správným směrem,“ naznačila Martina Jirásková, marketingová ředitelka sklárny.
Oba tradiční výrobci navíc dokázali v letech poznamenaných covidem i válkou na Ukrajině diverzifikovat trhy, na které dodávají. Rusko mezi nimi prim nehraje. „Z 45 procent exportu do Ruska jsme se dostali na nějakých 15,“ potvrdil Vlastimil Argman.
V případě Moseru jde dokonce jen o deset procent. Tak jako tak ale v současnosti na ruský trh kvůli sankcím nedodávají. „S Ruskem jsme přestali obchodovat. Navíc jsme upozornili naše odběratele v dalších postsovětských státech, že nebudeme přimhuřovat oči nad obcházením embarga,“ potvrdila marketingová ředitelka Moseru. Sklárna se v poslední době soustřeďuje na trhy v USA, Velké Británii či Spojených arabských emirátech.
Dražší energie i potraviny se odrážejí v ceníku
Na situaci spojenou s problémy posledních let museli reagovat i ve vlajkové lodi českého hotelnictví, v Grandhotelu Pupp. Podle jeho generálního ředitele Jindřicha Krausze hraje nyní největší roli dojezdová vzdálenost.
„Do Karlových Varů v současné době nelétají stroje za zahraničí. Naše klienty tak z většiny tvoří lidé, kteří mohou dojet autem,“ potvrdil Krausz. To podle statistik hotelu znamená, že naprostou většinu klientů tvoří Češi a Němci. „V poměru půl na půl,“ upřesnil ředitel.
Zejména počet Čechů pak podle jeho zkušeností v posledních letech akceleroval. I díky nim má Grandhotel Pupp aktuálně víc klientů než v době před koronavirovou pandemií. Na rozdíl od výrobců skla a porcelánu trápí hotel spíš zvyšující se ceny elektřiny a potravin. „Musíme to opatrně odrážet v našem ceníku,“ dodal ředitel.