Hlavní uzel městské hromadné dopravy u karlovarské Městské tržnice. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Hlavní uzel karlovarské MHD čekají velké úpravy, vydržet musí deset let

  • 2
Vedení karlovarské radnice chce opravit hlavní uzel městské hromadné dopravy u Tržnice. Sloužit má do doby, než vznikne integrovaný dopravní terminál. Stát by měl do deseti let.

Krajské město chystá projektovou dokumentaci na úpravy zastávek MHD. Díky rekonstrukci nejvýznamnějšího přestupního místa hromadné dopravy by se měli obyvatelé a návštěvníci krajského města dočkat důstojnějšího cestování. Podle primátora Petra Kulhánka nejde o nový terminál, nýbrž o rekonstrukci současného na omezenou dobu.

„Toto opatření děláme zhruba na deset let. Tomu také přizpůsobujeme zadání a minimalizaci nákladů. Myslím si, že po deseti letech od rekonstrukce bude na hranicí životnosti,“ uvedl.

Tržnice by se měla dočkat rekonstrukce nástupišť, prostranství ve Varšavské ulici, nových přechodů či zálivů pro autobusy. Pasažéři by měli být lépe chránění před nepřízní počasí a celý prostor má být také více bezpečný.

Za projektovou dokumentaci včetně stavebního povolení zaplatí město 355 tisíc. „Už máme schválené i dopravní řešení policií, které jí vyhovuje, stejně jako dopravnímu podniku,“ řekl primátorův náměstek pro investice Čestmír Bruštík.

Radnice se chce ještě obrátit na architekta Petra Frantu, který pracoval také na přípravě úprav prostoru před horním nádražím.

„Chtěli bychom přístřešky sjednotit, aby byly stejné jak na horním nádrží, tak u Tržnice. Kromě něj se má na projektu podílet i městský architekt Petr Kropp, který nastupuje prvního března. Projednávat s ním budeme projekt a celkový vzhled Tržnice,“ řekl Čestmír Bruštík.

Rekonstrukce by podle něj mohla začít v srpnu či začátkem září a trvat by měla tři měsíce, pokud bude příznivé počasí.

„Nejde o velký zásah do spodku komunikace, jedná se spíše o frézování, nalití betonu a jeho zrání. V případě jednoho pruhu je to otázka nějakých tří neděl,“ uvedl náměstek.

Cestující i řidiči se podle něj musejí připravit na omezení provozu. Oprava by se měla uskutečnit po etapách, přičemž nejdřív má přijít na řadu pruh blíže k městské tržnici. Teprve poté se dotkne druhého pruhu a pak závěru Varšavské ulice.

Finanční strop bude 12 milionů

Karlovy Vary chtějí na projekt získat evropské dotace z takzvaného Integrovaného plánu rozvoje území.

„Strop bude i součástí zadání a činí 12 milionů korun. Do nich se musí rekonstrukce vejít. Stávající terminál bude sloužit po přechodnou dobu, kterou jsme si dnes stanovili na hranici deseti let do definitivního umístění a zpracování IDT,“ řekl primátor.

Zároveň zmínil, že bude navazovat na takzvaný generel dopravy. Ten teprve vzniká a má zmapovat dopravu v krajském městě.

„Při rekonstrukci Tržnice vycházíme z toho, že v současné době nemůže takhle vypadat a fungovat dalších deset let a zároveň na ni máme možnost využít peníze z EU,“ podotkl Petr Kulhánek.

Podle Čestmíra Bruštíka do Tržnice město naposledy výrazněji investovalo v roce 1980, od té doby už dávalo peníze jen na její údržbu.

Vedení Karlových Varů se snažilo linkovou i městskou hromadnou dopravu spojit v jeden integrovaný terminál ve Varšavské a Horově ulici, nápad ale zatím stojí na místě. Proti jeho vzniku protestovala řada odborníků i obyvatel zejména z centra města.

„Dopravní terminál Dolní nádraží i centrální přestupní stanice MHD Tržnice už zdaleka neodpovídají dnešním požadavkům na moderní dopravní uzly, významné městské plochy Dolního nádraží a trojúhelníku Varšavská-Horova-Tržnice jsou v současném stavu nedokomponované, nevhodně a neefektivně využité,“ uvedli autoři studie.