V současné době nejsou dvě třetiny území regionu pokryty v doletové zákonem stanovené době dvaceti minut. Do Karlovarského kraje létají záchranné vrtulníky z Ústeckého a Plzeňského kraje, vlastní letecká záchranka sníží dobu doletu na nejnutnější minimum a zajistí rychlý transport pacienta do vhodného zdravotnického zařízení.
„Jako nejvhodnější byla vyhodnocena varianta s umístěním Letecké záchranné služby v lokalitě jihozápadního okraje areálu letiště,“ konstatoval Kulhánek.
Umístění základny vychází ze studie proveditelnosti. „Jejím hlavním cílem bylo posouzení základních pěti variant umístění letecké záchranné služby včetně její části pozemní složky a výjezdové základny zdravotnické záchranné služby v areálu karlovarského letiště,“ vysvětlil Kulhánek.
Finální podoba sídla letecké záchranky vzešla z architektonické studie. „Ta řeší i dispoziční uspořádání a napojení na stávající infrastrukturu. Projektové práce by měly být zahájeny ještě v letošním roce, s dokončením se pak počítá na konci roku 2025,“ upřesnila Jitka Čmoková, mluvčí krajského úřadu. Vlastní stavba základny pak podle harmonogramu začne v roce 2026 s tím, že do provozu bude uvedená na sklonku roku 2027.
V souvislosti s leteckou záchrankou se chystají úpravy i na heliportu karlovarské nemocnice. „Dojde k instalaci nových navigačních přístrojů, které posádkám vrtulníků umožní přistávat i za zhoršených povětrnostních podmínek a v noci,“ naznačila Markéta Singerová, mluvčí Karlovarské krajské nemocnice. Do 21. října bude provoz bez omezení, pak na přechodnou dobu budou záchranáři využívat plochu u krajské záchranky ve Dvorech.
Záchranářské vrtulníky v nemocnici nově přistanou i za špatného počasí a v noci |
Rok 2026 bude významný pro celé karlovarské mezinárodní letiště. Čeká ho totiž výrazná modernizace. Kraj jako jeho vlastník prodlouží a rozšíří přistávací a vzletovou dráhu. Tato zásadní úprava vyjde na 1,5 miliardy korun. Při financování projektu se počítá s mixem státních, krajských i soukromých prostředků.
Právě zapojení peněz ze soukromého sektoru je podmínkou pro získání státní podpory. Otázkou zůstává, z jakých státních zdrojů by peníze přišly. Státní fond dopravní infrastruktury totiž do podobných projektů regionálních letišť investovat ze zákona nemůže.
21. března 2017 |