Ačkoliv se ponořila do historie této techniky v regionu, nedokázala zatím určit, na jaké výrobky ji minulé generace používaly. „Ne všechny znovuobjevené šablony pak zřejmě sloužily pro modrotisk. Jejich provedení napovídá, že mohlo jít i o soutisk více barev,“ naznačila výtvarnice.
Zatím dva z motivů se rozhodla použít místo na textil na materiál, který je její tvorbě nejbližší, tedy porcelán. „Projekt jsem pojmenovala Otisk. Nejde jen o vizuální podobu, ale i o otisk historie. Propojuje historii původního německého obyvatelstva v našem regionu se současností,“ vysvětlila karlovarská výtvarnice.
I proto s Otiskem uspěla v mezinárodním česko-německém projektu Bergschau/Kopec kreativity. Ten zaštiťuje nedaleké saské město Chemnitz, který se v příštím roce stane Evropským městem kultury.
Otisk tak bude jedním z exponátů První česko-německé výstavy kreativních odvětví, která začíná 6. května příštího roku v Německu. V červnu se pak přestěhuje na českou stranu hranice do Perninku.
V její dílně zatím vznikl jeden potisk na porcelán. Je dynamický, sama výtvarnice v něm vidí kometu. „Jsem zvědavá, jak bude působit na ostatní. Každopádně je autentický i se všemi nedokonalostmi původního motivu,“ prozradila při předpremiéře Otisku Sárová Malíská.
Druhý motiv kříže je pak podle ní až překvapivě současný a nadčasový. Jeho ztvárnění do podoby obtisku připravuje. Stejně jako v případě komety počítá při jeho tvorbě s nedokonalostmi původního vzoru.
Tvar porcelánu, který pro Otisk zvolila, je rovněž jejím dílem. Programově vsadila na jednoduchý design se specifickým ouškem. V tomto trendu chce pokračovat. Motiv se tak objeví i na dalších jejích výrobcích. „Nechci, aby tvar porcelánu rušil samotný motiv. Na secesním by tak nevynikl,“ vysvětlila s tím, že v budoucnu se kometa i kříž objeví například na vázách či dózách.
Výtvarnici inspirovaly slunce a voda, nádobí zdobí kosmická technologie |
Depozitář loketského hradu, v němž strávila hodně času, však vydal ještě další poklady. Například formy na perník. „Překvapilo mě, že prokazatelně německý pekař měl ve své nabídce i formu svatého Václava, patrona českých zemí,“ popsala výsledky svého bádání v depozitáři Lenka Sárová Malíská.
I pro perníkové formy našla využití. Chce je zpracovat do podoby porcelánových šperků, kterým se rovněž věnuje. Do podoby šperku chce ostatně přetavit i oba výše popsané motivy.