Jen několik set metrů nad místem, kde zahynul Ivan Hlinka, čeká na motoristy...

Jen několik set metrů nad místem, kde zahynul Ivan Hlinka, čeká na motoristy zrádná zatáčka. Ta se stala devátým nejnebezpečnějším místem v České republice za rok 2020 | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Zatáčka na výpadovce z Varů na Prahu patří mezi nejnebezpečnější úseky

  • 10
Jedenáct dopravních nehod, při kterých zahynul jeden člověk. Tato statistika katapultovala zatáčku na výpadovce z Karlových Varů na Prahu na deváté místo v žebříčku nejnebezpečnějších úseků silnic v České republice.

Zrádné místo přitom číhá na motoristy jen pár stovek metrů od úseku, kde v roce 2004 při nehodě zahynul hokejový trenér Ivan Hlinka.

Seznam rizikových úseků dávají každoročně dohromady odborníci z pojišťovny Allianz. „Podmínkou pro zařazení konkrétního úseku do statistiky bylo, že se na dané komunikaci během roku 2020 přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé dopravní nehody se zdravotními následky a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než 200 metrů,“ uvedla mluvčí pojišťovny Marie Petrovová. 

Karlovarský úsek tyto podmínky splnil několikanásobně. Počet nehod na něm byl přitom v rámci tabulky pojišťovny dokonce nejvyšší v republice.

Vedle jednoho mrtvého si karamboly v loňském roce vyžádaly i jednoho těžce zraněného, tři účastníci nehod utrpěli zranění lehká.

„Tato lokalita se nachází na hlavní silniční tepně z Karlových Varů do Prahy. Je to úsek se značným klesáním a mnoha zatáčkami. Nicméně z mého pohledu bych zvýšenou nehodovost nedával za vinu silnici jako takové, ale samotným řidičům,“ komentoval statistiku Lukáš Hutta, koordinátor BESIPu pro Karlovarský kraj. 

Mnozí z motoristů se zde totiž podle něj zejména ve stoupání prohánějí rychlostí vysoce přesahující 100 kilometrů v hodině. „Přičteme-li tedy k porušení pravidel ještě mírně klopenou a táhlou zatáčku, značný provoz a případně vliv počasí, je neštěstí velmi rychle na světě,“ řekl Hutta.

Řešením problému v tomto úseku je podle Hutty předně dodržování dopravních předpisů, případně upravování maximální rychlosti vzhledem k aktuálním podmínkám. „A do budoucna také očekávaná dálnice D6,“ doplnil koordinátor. Na tu si ovšem motoristé budou muset ještě několik let počkat. 

„Obecně karlovarské úseky přijdou na řadu jako poslední. Bude záležet na připravenosti stavby, nicméně počítáme s termínem dokončení v roce 2026,“ řekl k budoucí dálnici Lukáš Hnízdil, ředitel krajského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic. 

Ale i po dokončení dálnice, kdy i v popisovaném úseku bude směrově rozdělený čtyřpruh, budou muset řidiči v nebezpečných zatáčkách sundat nohu z plynu. „Právě popisovaný oblouk, a pak ještě zatáčka pod golfovým hřištěm, jsou limitující. I po dokončení dálnice zde proto bude platit maximální rychlost 90 kilometrů v hodině,“ upozornil Lukáš Hnízdil.

Doprava na dálnici je statisticky nejbezpečnější. O tom, že dokončení tahu z Karlových Varů na Prahu může znamenat výrazné snížení nehodovosti, svědčí i top 5 krajských nehodových úseků, které zveřejnila pojišťovna na stránkách věnovaných projektu Automapa Allianz. 

Silnice I/6 v něm figuruje hned čtyřikrát. Jako nejrizikovější se z krajského pohledu odborníkům jeví úsek u Bochova, kde loni došlo k devíti nehodám, při nichž zahynuli dva lidé. Stabilní místo ve statistikách má pak esíčko na průtahu Karlovými Vary. Zbylé dva rizikové úseky jsou na hotové dálnici mezi Karlovými Vary a Chebem. Jedinou výjimku mimo dálnici tvoří úsek silnice I/64 u Poustky u Františkových Lázní.

Projekt Automapa Allianz je podrobnou celorepublikovou studií, nikoli analýzou nehodovosti klientů této pojišťovny. Seznam nových kritických míst českých silnic vychází z údajů veřejně dostupné databáze dopravních nehod evidovaných Policií ČR, následně zpracovaných podle komplexní metodiky.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz