Lidé v Aši i železniční nadšenci tak mají poslední možnost zadokumentovat jeho podobu.
„Správa železnic vybuduje ve stanici Aš novou výpravní budovu. Práce provede zhotovitel, kterého manažer drážní infrastruktury hledá v právě vyhlášeném výběrovém řízení. Jeho investorem bude kromě Správy železnic také město Aš. Předpokládaná částka na realizaci stavby dosahuje ze strany státní organizace 65 milionů korun, samotné práce se plánují v období od letošního srpna do prosince příštího roku,“ prozradil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Podle jeho slov je stávající výpravní budova z roku 1971 z pohledu současného drážního provozu naddimenzovaná, navíc je její stav nevyhovující.
Nové, menší a úspornější
„Jako nejvýhodnější varianta proto byla vybrána výstavba zcela nového, jednopodlažního objektu s výrazně menším objemem a v energeticky úsporném standardu,“ upřesnil.
Novostavba bude oproti současné výpravní budově posunuta východním směrem, blíže k nástupišti číslo 2. Přízemní objekt vytvoří dva výškově i materiálově odlišné kvádry. Prosklená stěna odbavovací haly bude ve vstupním průčelí lemována portálem z pohledového betonu. Na kvádr haly naváže nižší část s provozními místnostmi, provedená v režném cihelném zdivu.
„Součástí prací bude renovace zastřešení přilehlého nástupiště, které využívají vlaky ve směru do německého Hofu. Rekonstrukce čeká rovněž přejezd na koleji vedoucí do Hranic v Čechách,“ dodal Gavenda.
Dojde i na autobusy
Ve spolupráci s městem Aš dojde i na úpravu prostoru před nádražím. V sousedství nové výpravní budovy vznikne dvaadvacet parkovacích míst pro veřejnost, navíc tu město v přímé návaznosti na vlakové nástupiště vybuduje malý autobusový terminál. Přestupující cestující tak budou moci využít přímé zastřešené napojení. Navrch je v plánu rekonstrukce Nádražní ulice.
„Nemáme ambici stavět tu velké autobusové nádraží jako je například v Chebu. Ale chtěli bychom k novému nádraží soustředit dopravu, a to jak krajskou, tak místní. Aby se tu ty linky potkávaly,“ potvrdil ašský starosta Dalibor Blažek. Město k tomu účelu připravilo v rozpočtu částku 8 milionů korun.
Ašské hlavní nádraží má kromě jiného i mimořádný historický význam. Leží totiž na trati, kudy zamířil v září 1951 takzvaný Vlak svobody za přísně střeženou státní hranici do německého Selbu. „Ovšem tehdy tu stála jiná budova,“ doplnil kronikář města Aš Milan Vrbata.
V Chodově se začne stavět ještě tento měsíc
Nová nádražní budova se co nevidět začne stavět také v Chodově. Stavebních prací se ujme společnost Strabag Rail, cena projektu je 34,5 milionu korun. Stavět by se mělo začít už v průběhu srpna, dokončení investor předpokládá v říjnu příštího roku. Na projekt se podařilo získat evropskou dotaci.
Nová budova bude umístěna nedaleko vstupu do podchodu, vybudovaného v rámci modernizace nástupišť. Na místě současného nádraží vznikne točna a stání pro autobusy. Součástí nové jednopodlažní nádražní budovy bude prostorná odbavovací hala s bezbariérovým přístupem. Uvnitř budou pokladny a toalety, nebude chybět informační systém.
Hlavní vstup se předpokládá od dnešní pěší komunikace, další možnost přístupu bude od Nádražní ulice. Zároveň dojde k úpravě přednádražního prostoru, kde architekt vedle točny autobusů a zastávky naplánoval rovněž prostor pro parkování automobilů.