Majestátní kamenný most slouží dopravě v Chebu dodnes, přečkal i nálety

  15:02
Rovných 150 roků uplynulo ode dne, kdy do Chebu přijel první řádný vlak po tehdy právě dokončené trati od Českých Budějovic přes Plzeň a Mariánské Lázně. Z Bavorska a Saska přitom první vlaky do Chebu přijely už o dobrých sedm roků dříve. Po majestátním kamenném viaduktu, který železniční dopravě slouží dodnes.

Nostalgická železnice

Sledovat další díly na iDNES.tv

V neděli 28. ledna 1872 tak Cheb a spolu s ním i všechna tři západočeská lázeňská města konečně získaly přímé železniční spojení s hlavním městem monarchie Vídní.

O železničním spojení Chebska s Bavorskem se dokonce začalo vážně uvažovat už o celé čtvrtstoletí dříve. Už v roce 1845 iniciovala městská rada v Hofu zřízení dráhy pro dovoz sokolovského uhlí do bavorských porcelánek, a protože uhlí nutně potřebovaly i textilky, které v té době jako houby po dešti vyrůstaly v Ašském výběžku, vložila se do hry i Aš. 

Protože bavorská vláda se ke stavbě dráhy neměla, založila pak obě města spolu s nejvýznamnějšími průmyslníky v oblasti v roce 1855 „železniční komitét“, který už rok nato získal povolení k vypracování projektu na bavorské a v roce 1860 i na české straně. 

V roce 1863 pak byly uděleny stavební a provozní koncese, 4. června pro úsek z Chebu přes Františkovy Lázně do Aše a 13. srpna pro zbývající úsek tratě v Bavorsku. A pak už šlo všechno jako na drátkách. Město Hof si vzalo u Königliche Bank v Norimberku desetimilionový úvěr, dělníci stavební firmy Theodor Cramer-Klett se pustili do práce a za pouhé dva roky, 1. listopadu 1865 byla trať slavnostně zprovozněna.

Výjimka, která stojí za to

Stavba sama o sobě nebyla nijak zvlášť komplikovaná. Maximální stoupání tady dělá jen 11,9 promile a na trase nejsou ani žádné velké terénní překážky, a proto zde také nenajdeme žádné tunely ani větší mosty. S jedinou výjimkou, která ovšem stojí za to. 

Je jí kamenný viadukt, kterým dráha v Chebu překonává široké údolí řeky Ohře. Má celkem 18 půlkruhových oblouků, na obou krajních polích vždy po třech menších, střední část pak nese 12 oblouků na pilířích o rozpětí 12 metrů a výšce 19,7 metru. S celkovou délkou 348 metrů a úrovní kolejiště 25 metrů nad hladinou řeky patří chebský viadukt do desítky největších kamenných železničních mostních staveb u nás.

Mostní dílo, které svými rozměry dodnes budí úctu, bylo postaveno z opracovaných žulových kvádrů dovezených z kamenolomů v bavorských Smrčinách za necelé dva roky. Základní kámen byl položen 25. listopadu 1863 a provoz na mostě byl zahájený stejně jako na celé trati 1. listopadu 1865. 

Viadukt přitom nebyl integrální součástí trati z Chebu přes Aš do Hofu, nýbrž v těchto místech souběžně vedené trati ze saského Plavna přes Bad Brambach a Vojtanov do Chebu. Obě dráhy se v úseku mezi Chebem a dnešní zastávkou Žírovice–Seníky stavěly jako falešná dvoukolejka, a také na viaduktu proto byly položeny dvě koleje, a bavorská dráha za to, že viadukt využívala, saské dráze platila.

Dnes, kdy se často zdá být nepřekonatelným problémem domluva mezi dvěma sousedními obcemi, to zní neuvěřitelně, ale v druhé polovině 19. století na Chebsku operovaly železniční společnosti tří zemí a dokázaly se domluvit na stavbě společného nádraží. 

Dnes už zrušenou trať z bavorského Wiesau stavěla Královská privilegovaná akciová společnost Bavorských východních drah (Königliche Privilegierte Actiengesellschaft der Bayerischen Ostbahnen), navazující trať z Chebu přes Aš do Hofu budovaly Královské Bavorské státní dráhy (Königliche Bayerische Staatsbahnen) a současně stavěnou trať z Chebu do Plauen Královské Saské státní dráhy (Königliche Sächsische Staatsbahnen). 

Jako čtvrtá dorazila na chebské nádraží trať Výhradní privilegované Buštěhradské dráhy (Ausschliessend privilegierte Buschtehrader Eisenbahn), po které jezdily vlaky od Prahy přes Chomutov a Karlovy Vary, a jako pátá byla do Chebu přivedena z českého vnitrozemí trať od Plzně, kterou stavěla Císařská a královská privilegovaná dráha císaře Františka Josefa (Kaiserliche und königliche privilegierte Kaiser-Franz-Josephs-Bahn).

Most přečkal brutální nálety

Dokladem toho, že se ve „zlatém věku železnic“ v druhé půli 19. století stavělo nejenom rychle, ale i velmi kvalitně, je právě chebský viadukt, který úspěšně slouží už víc jak půl druhého století. Namále měl jen jednou, na sklonku druhé světové války, kdy vlna spojeneckých náletů Cheb málem vymazala z mapy. 

Jako první to ve středu 4. dubna 1945 odneslo chebské nádraží, kde bylo desítkami kráterů zcela znetvořené celé kolejiště a bombám za oběť padla řada lokomotiv, vagonů a rozličného technického zařízení. Apokalyptický nálet nepřežila ani honosná, 180 metrů dlouhá nádražní budova, postavená v letech 1863 až 1865 v klasicistním slohu podle návrhu mnichovského architekta Heinricha von Hügela.

Viadukt se stal terčem spojeneckých náletů v neděli 8. a v úterý 10. dubna 1945, a byly to nálety skutečně brutální. Na fotografiích z té doby je vidět, že v okolí viaduktu široko daleko nezůstal kámen na kameni a na mostě samém bomby úplně zničily šest ze dvanácti hlavních oblouků. 

Oprava trvala šest let, provoz byl obnoven až 19. května 1951. Viadukt byl sice rekonstruován v původním tvaru, ale z nepůvodního materiálu, když zborcené kamenné oblouky nahradily oblouky z litého betonu. Panorama města, jehož je viadukt významnou součástí, tím nijak neutrpělo, při pohledu zblízka jsou ale nové oblouky jasně patrné.

Autor:
  • Nejčtenější

Postřílím vás, řval na lidi ozbrojený opilec v Chebu. Zadržela ho policie

28. března 2024  8:26

Na náměstí v Chebu se ve středu odpoledne pohyboval opilý muž se zbraní a vyhrožoval lidem, že je...

Bečovské serpentiny jsou neprůjezdné, stavbaři je budou narovnávat

25. března 2024  15:34

Osmnáct týdnů bude trvat další objížďka na silnici I. třídy číslo 20 mezi Karlovými Vary a Plzní....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Patera koučem, Moravec asistentem. Duo z Nagana přebírá Karlovy Vary

26. března 2024  18:36

Trenérem extraligových hokejistů Karlových Varů se stal Pavel Patera. Nahradil Václava Eismanna,...

Karlovarský kraj přichází dlouhodobě o obyvatele, nový projekt tomu má zamezit

26. března 2024  9:40

Na 40 tisíc lidí, tedy jedno větší okresní město, odešlo od 90. let z Karlovarského kraje do jiných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dávno zapomenuté recepty egerlandské i chebské kuchyně oživují v Lipné

23. března 2024  9:15

Celou řadu jarních pokrmů inspirovaných kuchyní starého Chebu nabízí od března svým hostům...

Vyhlášená minerálka už nepoteče jen z pramene. Dostane se i za hranice města

29. března 2024  9:30

Město stáčených pramenů. I tak by se mohlo začít říkat Mariánským Lázním. Do lahví se tu nově začal...

Házenkářky Kynžvartu prohrály o gól dohrávku s vedoucími Michalovci

28. března 2024  20:56

Házenkářky Kynžvartu prohrály o jediný gól domácí dohrávku interligy s vedoucím týmem a jistým...

Za vyhrožování střelbou hrozí opilému násilníkovi z Chebu až osm let vězení

28. března 2024  20:42

Policisté z Chebu obvinili 41letého muže z vydírání, výtržnictví a násilí proti úřední osobě za to,...

Příhraniční města žádají větší pozornost státu, pakt ohrožených se rozšiřuje

28. března 2024  16:25

Ekonomická stagnace, špatná infrastruktura, sociální problémy a s tím související nárůst...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...