VIDEO: Vary mají nové nádraží, zatím je ale uprostřed staveniště

  • 30
Cestujícím, kteří do Karlových Varů míří po železnici, se po několika odkladech konečně otevřela nová výpravní budova horního nádraží. Ovšem k vlakům se budou muset trmácet dlouhou cestou podél rozkopaného kolejiště až do srpna.

Těžká technika bude v areálu karlovarského horního nádraží lomozit až do druhé poloviny příštího roku. Tehdy by totiž měly skončit práce na druhé etapě rekonstrukce železničního uzlu.

„Budova zatím nebude průchozí směrem ke kolejišti,“ konstatoval ministr dopravy Dan Ťok. Provizorní stav by se měl změnit v srpnu letošního roku. „Do té doby bude hotové první nástupiště,“ upřesnil Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

V praxi to pro cestující bude znamenat, že se do té doby sice před nepřízní počasí budou moci schovat v nové budově, jakmile ale odbije hodina H a jejich vlak dorazí na nástupiště, čeká je zhruba třísetmetrová cesta pod širým nebem.

Ani zprovozněním prvního nástupiště ovšem práce na karlovarském horním nádraží zdaleka neskončí. V plném proudu je totiž druhá etapa rekonstrukce nádraží. A ta by podle Tomáše Drmoly, náměstka generálního ředitele SŽDC pro správu majetku, měla skončit až počátkem roku 2019.

„Tato etapa se týká kolejí, výhybek, trakčního vedení i zabezpečovací techniky,“ upřesnil jeho kolega z vedení Mojmír Nejezchleb.

Ke dvěma novým nástupištím, která v rámci rekonstrukce vzniknou, povede podchod pod prvními dvěma kolejemi.

Nová výpravní budova horního nádraží měla být hotová už loni v květnu. Na ročním skluzu měla podle Petra Michálka, ředitele české odnože společnosti Skanska, která budovu stavěla, vliv celá řada neočekávaných událostí.

„Problémy, jako třeba ten se založením stavby, si vyžádaly vícepráce a tím pádem i prodloužení termínu. Nepotěšilo to ani nás,“ uvedl Michálek.

Nepotěší jej ani fakt, že kvůli zpoždění bude muset Skanska zaplatit penále. „O jeho výši zatím stále jednáme se správci kolejí,“ konstatoval ředitel. Podle Marka Illiaše, mluvčího SŽDC, by se pokuta měla pohybovat v řádu jednotek milionů korun.

Podle Lucie Bartákové, ředitelky sekce finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury, vyšla stavba nové výpravní budovy na 78 milionů korun. „Třiaosmdesát procent této částky tvořila evropská dotace,“ uvedla Bartáková.

Na druhou etapu rekonstrukce nádraží mají ve fondu připravených 636 milionů korun. „Jenom pro letošní rok je vyčleněných 200 milionů. Stavbu problémy s financováním nezastaví,“ dodala Bartáková.

Karlovarské horní nádraží není jediné, které se dočká nové podoby. „Velká rekonstrukce se na letošní rok chystá v Sokolově,“ dodal náměstek ředitele správců dopravních cest Tomáš Drmola s tím, že řadu menších úprav čekají i další nádraží.