Pozitivem pro cestující je fakt, že díky novým vozům budou městskou dopravu z 99 procent zajišťovat nízkopodlažní autobusy.
Investici z 85 procent zaplatila dotace z Investičního plánu rozvoje území (IPRÚ). „Všech 14 vozů stálo přibližně 92 milionů korun, dopravní podnik z této částky hradil zhruba 14 milionů,“ potvrdil Lukáš Siřínek, ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary.
„Nové vozy splňují jak nejpřísnější bezpečnostní kritéria, tak ekologické limity. Všechny plní emisní normu Euro 6. V neposlední řadě má interiér vozů nový design,“ konstatoval náměstek karlovarské primátorky Tomáš Trtek. Všechny autobusy mají pohon na stlačený zemní plyn. Nádrže na něj jsou umístěné na střechách vozů.
Podle Lukáše Siřínka tak nyní firma disponuje osmatřiceti autobusy poháněnými CNG, který je pro dopravce ekonomicky výhodnější.
„Asi se ale nikdy nestane, že bychom jezdili kompletně na zemní plyn, podíl tohoto pohonu se však bude dál zvyšovat,“ řekl Siřínek. I proto nyní dopravní podnik prodává 11 starších autobusů, všechno diesely, které dopravce zpravidla vyřazuje podle jejich stáří.
Cestování s vymoženostmi
Udat je bude ale na trhu problém. „Všechny dopravní podniky nyní díky dotacím nakupují vozy na CNG. Na trhu je tedy přetlak městských autobusů. Zatímco my jich prodáváme 11, v Praze přibližně 500,“ dokumentoval šéf dopravního podniku. Přesto se už nyní podařilo dva stroje udat.
Nové karlovarské autobusy splňují nejen emisní a bezpečnostní normy, cestujícím navíc přinášejí více komfortu. „Konečně snad přestanou kolovat vtipy o tom, že naše autobusy jsou v létě nejlevnější saunou,“ řekl ředitel v narážce na fakt, že všechny nové vozy jsou plně klimatizované.
Cestující v nich navíc budou mít k dispozici wi-fi i USB konektory pro dobíjení mobilních telefonů. Snadné nastupování zejména pro invalidy pak zaručí nájezdové plošiny. Navíc si autobus v zastávkách „klekne“ na pravou stranu, což nástup usnadní všem cestujícím.
Bezpečnost pasažérů zvýší i kamery, které hlídají všechny dveře a řidiči poskytují přehled o celém voze. Orientaci v systému karlovarské městské hromadné dopravy pak zejména návštěvníkům města usnadní monitory informačního systému s grafickým znázorněním aktuální polohy autobusu a s názvy zastávek na trase.
Flotilu městských autobusů doplnily dva kloubové Iveco Urbanway, sedm dvanáctimetrových vozů téhož provedení a pět strojů v provedení Crossway LE. Ty může dopravce případně nasadit i na příměstských linkách. Kloubové autobusy budou jezdit na páteřní trase do Staré Role.