„Je to problém, který se týká všech staveb,“ uvedl Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. To má v současné době v různých stádiích rozpracovanosti všechny zbývající úseky dálnice D6.
Podle mluvčího se vždy najdou pozemky, které je komplikované vykoupit, případně vyvlastnit. „Změny, které navrhuje ministerstvo dopravy, proto vítáme,“ konstatoval Studecký.
Ministerstvo dopravy si hodně slibuje i od dalšího návrhu. Podle něj by územní řízení u vyjmenovaných staveb vedl jeden specializovaný stavební úřad v kraji. I tento krok by měl podle ministerstva urychlit výstavbu. Návrhem novely o urychlení výstavby páteřních komunikací se budou zabývat poslanci ve svých výborech.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka měla být dálniční síť hotová už před osmi lety. Tempo výstavby tomu ale rozhodně neodpovídalo. Mezi lety 2010 a 2013 se stavební ruch prakticky zastavil. Místo plánovaných třiceti kilometrů nově zahajovaných staveb spadl roční průměr na pouhé čtyři kilometry. V těchto „hubených“ letech tak začala stavba jen 16,4 kilometrů nových dálnic a 34,4 kilometrů na modernizaci dálnice D1.
V následujícím čtyřletém období mezi roky 2014 a 2017 se sice situace zlepšila, zásadní zvrat v tempu výstavby ovšem nepřinesla.
„Pokud byla zastavená příprava a zahajování nových staveb dálnic, pak jsme v posledních čtyřech letech nemohli mnoho nových dálnic otevřít a soustředili jsme se hlavně na rozhýbání přípravy a zahajování nových staveb. Neúnosná je délka přípravy, která činí až neuvěřitelných 13 let,“ řekl ministr dopravy.
Spojení Karlových Varů s Prahou se dostalo spolu s dalšími dálnicemi do přílohy chystané novely zákona o liniových stavbách. D6, respektive její dostavba, se v minulosti stala jedním z hlavních bodů předvolebního boje. Současná hejtmanka Jana Vildumetzová prohlašovala, že bude dohlížet na to, aby se na jejím dokončení pracovalo 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.
Podle harmonogramu Ředitelství silnic a dálnic vjedou motoristé na poslední úsek dálnice mezi Karlovými Vary a Prahou v roce 2026. Dílčím úspěchem tak může být alespoň fakt, že se část komunikace mezi Karlovými Vary a Chebem dostala na seznam úseků, na kterých se dá jezdit bez dálniční známky.
Navrhovaná novela zákona však počítá i se železničními tratěmi. V regionu se má urychlení staveb dotknout páteřní trasy Cheb – Karlovy Vary – Teplice – Ústí nad Labem.