Turisté v Karlových Varech.

Turisté v Karlových Varech. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Nejsou tu jen lázně, zástupci cestovek z 23 zemí přijeli poznat Karlovarsko

  • 3
Zástupci 73 cestovních kanceláří z 23 zemí světa a 86 tuzemských podnikatelů v oblasti cestovního ruchu přijeli na konferenci Czech Republic Travel Trade Day, kterou první dva dny tohoto týdne hostily Karlovy Vary. Jejím hlavním cílem bylo prezentovat Karlovarský kraj nejen jako místo neodmyslitelně spjaté s lázeňstvím, ale také jako region, v němž je možné strávit i aktivní rodinnou dovolenou.

„Kromě Afriky jsou na akci zastoupené státy ze všech kontinentů,“ uvedl Jan Herget, ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. „Účastníci akce mají obrovský potenciál ‚prodávat‘ Českou republiku v zahraničí, tedy přivážet k nám turisty. Na vlastní kůži nyní poznávají, že Karlovarský kraj není pouze o lázeňství. Jde o místo pro rodinné dovolené v jakémkoliv období,“ naznačil Herget.

Podle Petra Židlického, ředitele destinační agentury Živý kraj, je pro Karlovarský kraj cestovní ruch zásadním odvětvím. „Zatímco v rámci celé republiky tvoří cestovní ruch tři procenta HDP, v regionu je to téměř 18 procent. Navíc plná pětina lidí zde pracuje buď přímo v oboru, nebo v odvětvích na něj přímo navázaných,“ konstatoval Židlický.

Cestovní ruch ovšem dostal v posledních letech několik ran. Po roce 2019, který byl z hlediska počtu návštěvníků rekordní, přišel útlum kvůli covidu. Nyní se navíc region potýká s výpadkem turistů z Ruska. Konference si klade za cíl pootočit kolem tak, aby kraj objevili i návštěvníci z jiných zemí.

Tomu má pomoct i kampaň CzechTourismu Tradice 2022. „Dřívější hosty z Ruska by mohli nahradit návštěvníci z Německa, částečně i z Izraele a zemí Blízkého východu. Potenciál ale vidíme také například v Polsku či Slovensku,“ přiblížil strategii centrály Jan Herget.

Podle něj je škoda, že se kraj v minulosti orientoval z velké míry na ruskou klientelu. Za kampaň, která by měla tento trend změnit, zaplatí CzechTourism 40 milionů korun.

Atraktivní region i pro Čechy

„Spektrum nabídky Karlovarského kraje je komplexní. Máme lázeňství, památky i horská střediska. Region má ambici nabídnout turistům prakticky cokoliv,“ řekl hejtman Petr Kulhánek. Od Czech Republic Travel Trade Day si slibuje, že výrazně zdvihne statistiky návštěvnosti regionu na úroveň rekordního roku 2019.

Před třemi lety podle Petra Židlického navštívilo kraj téměř 1,2 milionu lidí, počet přenocování pak byl 5,5 milionu. Většinu návštěvníků přitom tvořili cizinci.

„V době covidu jsme se soustředili na českou klientelu. V roce 2020 jsme zaznamenali meziroční nárůst tuzemských turistů o 62 procent, v roce 2021 jsme přidali dalších 12,“ poukázal Židlický na fakt, že region se stává i pro Čechy atraktivním. Zahraniční hosté ale stále chybí.

Ne ale všude, jak uvedla primátorka Karlových Varů Andrea Pfeffer Ferklová. „V Mariánských a Františkových Lázních se i v minulosti soustředili spíše na německou klientelu, takže výpadek té ruské pro ně není takový problém,“ konstatovala.

Karlovy Vary se nyní snaží i svými vlastními projekty přilákat klientelu z jiných států. Rovněž posilují finance pro Infocentrum. „To v letošním roce dostalo od města o 12,5 milionu korun víc,“ dodala.