Otec Vít Metoděj Kout a restaurátoři instalují obrazy sv. Vladimíra, Krista Spasitele a sv. Olgy do průčelí opravovaného pravoslavného chrámu sv. Olgy. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Pravoslavný kostel ve Františkových Lázních opět zdobí obrazy svatých

  • 0
Jasné barvy, obnovené zlacení a zcela nová skla, která chrání barvy před UV zářením. Tak nyní vypadají zrestaurované obrazy svatých, které zdobí nejstarší pravoslavný kostel v České republice, chrám svaté kněžny Olgy ve Františkových Lázních.

Trojice ikon nad vstupem do svatostánku prošla náročnou restaurátorskou obnovou, která obrazům vdechla podobu, jakou měly v době svého vzniku. Jejich osazení zpět na fasádu symbolicky završilo letošní etapu rekonstrukce chrámu.

„Zrestaurované obrazy Krista Vševládce, patronky chrámu svaté Olgy a jejího vnuka, svatého Vladimíra, byly zpět do Františkových Lázní převezeny z pražských ateliérů. V Praze je památkáři podrobili důkladnému průzkumu a restaurátoři jim vrátili původní lesk. Již první prohlídky odhalily, že se jedná o velmi kvalitní práci odpovídající vysokému uměleckému standardu konce 19. století,“ uvádí duchovní správce chrámu otec Vít Metoděj Kout.

Restaurátoři podle něj obrazy zbavili nejen povrchových nečistot, ale i pozdějších přemaleb. Obnoveny tak byly všechny původní barevné vrstvy.

Dílům vadí především sluneční svit

„Obrazy byly od doby svého vzniku několikrát demontovány a opravovány. Hlavní příčinou poškození bylo především působení slunečních paprsků, které narušily pojivo barev. Defekty v malbě byly řešeny už v minulosti. Lokální přemalby však nebyly zcela zdařilé,“ upřesňuje ve své zprávě restaurátor Tomáš Skořepa.

Velkou míru poškození vykazovalo také dekorativní rámování obrazů. Ošetření se dočkaly i kovové rámy, které byly zbaveny rzi a znovu pozlaceny. Restaurátoři také navrhli obrazy skrýt do speciálně utěsněných skleněných schránek, které by vzácné malby ochránily před změnami klimatu a působením slunečního záření.

„Rozdíl před renovací a po ní je patrný na první pohled. Barvy jsou nyní živé a syté. Člověku se až tají dech, když si uvědomí, že vidí obrazy v té samé podobě, ve které byly v 19. století na chrám umístěny. A to se všemi detaily, s původními rysy tváří včetně nejmenších podrobností a ozdob. Vzhledem k tomu, že malby mají velikou historickou hodnotu, chtějí odborníci, kteří se specializují na sakrální malbu 19. století, naše obrazy dál zkoumat,“ podotkl otec Metoděj.