ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Polívka, MF DNES

Bezplatné balíčky v Chebu končí, na krizovou linku se ale senioři dovolají

  • 1
Město Cheb končí s projektem potravinové pomoci pro seniory. Ti v průběhu jarní i podzimní vlny epidemie koronaviru dostávali zdarma dvakrát týdně balíčky se základními potravinami. Nadále ale bude fungovat krizová linka.

Cílem služby, která byla určena osamělým seniorům nad 75 let, bylo ochránit nejrizikovější skupinu obyvatel před nemocí covid-19.

„V průběhu podzimní části této pomoci jsme prostřednictvím zaměstnanců Správy zdravotních a sociálních služeb a řady dobrovolníků podpořili takřka tři stovky seniorů a rozdali přibližně čtyři tisíce balíčků s potravinami. Částka uvolněná z městské kasy k tomuto účelu činila více než 400 tisíc korun. Kdybychom k tomu připočítali potravinovou pomoc i z jarního období, tak jsme letos rozvezli bezmála pěti stovkám seniorů celkem téměř šest tisíc balíčků. Hodnota této pomoci dosáhla přibližně 600 tisíc korun,“ shrnula mluvčí chebské radnice Simona Liptáková.

Upřesnila, že po jarní vlně koronaviru rozhodli radní o znovuzavedení rozvozu potravinových balíčků v polovině října, projekt pak pokračoval až do konce roku. 

Balíčky v hodnotě 130 korun, které senioři od radnice dostávali zdarma, obsahovaly kromě pečiva, mléčných a masných výrobků také například ovoce, zeleninu, vybrané drogistické zboží, hygienické potřeby nebo třeba křížovky.

Krizová linka zůstane v provozu

„V rozpočtu na příští období se s potravinovými balíčky pro seniory nepočítá. Vedení radnice však nevylučuje, že v případě zhoršení pandemické situace bude opět zvažovat, jak poskytnout pomoc potřebným. Nicméně bych chtěla zdůraznit, že podpora bude určena pouze osaměle žijícím seniorům, kteří v dosahu nemají žádné příbuzné, kteří by jim mohli nákupy zajistit,“ konstatovala mluvčí Liptáková.

Podle jejích slov nicméně zůstává v provozu krizová telefonní linka, kterou město před časem zřídilo pro seniory a zdravotně handicapované. Jejím prostřednictvím je možné požádat o běžný nákup, drobný úklid, venčení domácích mazlíčků či vyzvednutí léků. 

Linka pomůže zprostředkovat kontakt s institucemi, zajistí dobrovolníky, kteří odnesou dopisy na poštu nebo si v rámci psychické podpory budou se seniory povídat či jim předčítat.

„Od 9 do 21 hodin každý všední den funguje linka, kde na telefonním čísle 777 355 370 operátoři poskytují radu, pomoc a podporu. Hotové už jsou i webové stránky Pomáháme v Chebu s jednoduchými kontakty, na které se mohou lidé obrátit,“ popsal chebský místostarosta Jiří Černý.

O bezplatné balíčky byl podle něj už od počátku velký zájem. „Rozvoz jsme zahájili na jaře krátce po vyhlášení nouzového stavu. Každý týden počet zájemců narůstal o desítky. Dbali jsme také na to, aby obsah balíčků nebyl pokaždé stejný,“ uvedl Černý, který ocenil snahu a nasazení všech, kteří se na projektu podíleli, a to jak při nákupu a rozvozu, tak při administrativním zpracování služby.