František Korec přijel s manželkou vlakem do Jemnice a rozhlíží se po...

František Korec přijel s manželkou vlakem do Jemnice a rozhlíží se po liduprázdném nádraží. Byl jedním z pěti cestujících, kteří jedním ze sobotních spojů přijeli. Lidé volali po obnově pravidelných spojů, ale zájem by měl být větší. V sobotu dopoledne přivezl motoráček pět cestujících. | foto: Petr Večeřa, MF DNES

Provoz na trať do Jemnice se vrátil. Lidé si zvykají jen pozvolna

  • 3
Před více než třemi lety byla pro ekonomickou nevýhodnost zrušena pravidelná přeprava na staré železnici mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi. Kraj Vysočina přestal objednávat pravidelnou přepravu. Nikomu se to nelíbilo. Nadšenci proto alespoň na léto dopravu obnovili. Jenže vlaky jezdí opět prázdné.

 V sobotu dopoledne přivezl motoráček pět cestujících.

Trať Moravské Budějovice - Jemnice

Vyhlášena 24. 7. 1996 kulturní památkou

Délka trati: 20 630 m

Zahájení stavebních prací: 1. 10. 1885

Slavnostní otevření: 8. 11. 1896

"Prvně jsem do Jemnice takto cestoval v lednu 1960. Bylo mi jednadvacet, měl jsem krátce po vojně," vzpomíná jeden z cestujících František Korec. Na trať si pamatuje dobře, jezdil po ní často. Vede zajímavou krajinou, zůstaly na ní zachovány původní stavby z doby před 120 lety, kdy trať vznikala.

Byl to pro něj šok, když pravidelný provoz tratě končil.

"Byly Vánoce, jsou to tři roky, a v Moravských Budějovicích jsme se dozvěděli, že ten den jedeme do Jemnice naposled. Je to škoda, protože tady přišlo pár lidí o práci. Ale naděje umírá naposled, snad jednou zase pojedeme, říkal jsem si tenkrát," vzpomíná Korec.

A dočkal se letos, kdy na dvacetikilometrový úsek vyjíždí motorový vůz řady 810, patřící společnosti Railway Capital. Tato firma je spojená s Janem Šatavou, který v minulosti založil Jindřichohradecké místní dráhy. V současné době Šatavovy vlaky vyjíždí i na Doupovskou dráhu, Švestkovou dráhu u Litoměřic a po trase Hvozdnického expresu na Opavsku. Z Jemnice vlaky odjíždí v sobotu a v neděli v 9:15, 13:15 a v 17:15, z Moravských Budějovic pak v deset, čtrnáct a osmnáct hodin.

Na tom, že vlaky na trať do Jemnice letos vyjely, má velké zásluhy i město, které schválilo stotisícovou dotaci na jejich provoz.

"Ale je škoda, že o tom moc lidí neví. Přijeli jsem na základě článku v místních novinách, ale třeba v Třebíči jsem neviděl jediný plakát. Určitě by přišlo víc lidí," domnívá se František Korec.

Ale ani v místech, kudy vláček jezdí, není propagace ideální - například na nádraží v Jemnici je vedle malého současného jízdního řádu velký plakát na akce ještě z roku 2011.

Přitom Jemnice může návštěvníkům nabídnout řadu novinek - letos je to třeba nově zpřístupněný zámek nebo otevřené podzemí kostela sv. Víta. A kromě tradičního Barchanu se zde konají i další zajímavé akce.

První srpnový víkend to bude historická Jemnická bitva. "Na tu by zájemci mohli přijet už v opravených vagonech z poloviny minulého století. Jejich rekonstrukci máme hotovou," říká předseda Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Martin Kouřil.