Třebíč změní systém městské dopravy, zavede páteřní linky

  9:40aktualizováno  9:40
V Třebíči se chystá největší revoluce v městské autobusové dopravě od osmdesátých let. V novém systému zůstane přestupním uzlem Karlovo náměstí, vzniknou ale tři páteřní linky a další doplňkové. Systém vstoupí do půlročního zkušebního provozu 3. září, ve čtvrtek jej schválili zastupitelé.
V Třebíči se chystají velké změny v autobudové dopravě. Ilustrační snímek

V Třebíči se chystají velké změny v autobudové dopravě. Ilustrační snímek | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

Zatím v Třebíči zůstane nastupování jen předními dveřmi autobusů. "Je to sice pomalejší, ale eliminuje to černé pasažéry, kromě Tábora to u ostatních měst v republice srovnatelně velkých jako Třebíč takto funguje," konstatoval vedoucí odboru dopravy na třebíčské radnici Aleš Kratina.

Město už vedlo předběžná jednání s provozovatelem městské autobusové dopravy, společností ICOM transport, která by v případě požadavku ze strany města musela na své náklady do jednotlivých vozů nainstalovat elektronické pokladny. "Je to ovšem na diskusi," podotkl Kratina.

Významné změny v třebíčské dopravě

Síť linek bude rozdělena – na páteřní, které budou jezdit celý den pevnou trasu s jasně stanoveným intervalem s minimem výjimek (linky 1, 4, 5), a doplňkové, jejichž trasa bude variabilní a které budou doplňovat páteřní trasy (linky 10, 11, 12, 13, 14, 21 a 31). 

Přestupním uzlem zůstane Karlovo náměstí, přestupy budou garantovány po celý den, zlepší se návaznost na vlakové spoje. 

Provozní doba MAD Třebíč se prodlužuje do 23.30 hodin, a to i o víkendech.

Linka číslo 1 bude jezdit expresně po Nádražní ulici, přímou obsluhu Boroviny s nemocnicí zajistí několika spoji denně linka 14

Linka číslo 4 bude po celý den obsluhovat mimo jiné zastávky Poliklinika Hájek, Hotel Atom, Modřínová, ZŠ Na Kopcích a Samešova. Nově bude mít konečnou v Míčově ulici. 

Linka 14 bude zajíždět až do Starče. Linka 31 obslouží místní části Sokolí, Račerovice, Budíkovice a Pocoucov. 

Patrně v říjnu by měla být zavedena přestupní jízdenka. Výše jízdného zůstane deset korun za jízdu, sedm korun na čipovou kartu.

Autobusy na lince číslo 1 budou pendlovat na trase Poliklinika Vltavínská, Karlovo náměstí, sídliště Za Rybníkem v Borovině. Trasa bude zrychlená oproti současnosti, protože povede přes Nádražní ulici, vůz nebude objíždět po méně vytížených zastávkách v Kosmákově a Březinově ulici jako dosud. Čtyřka pojede z Polikliniky Vltavínská přes Karlovo náměstí k poliklinice na Hájku, do části Na Kopcích a přes Samešovu ulici na konečnou v Míčově ulici.

"Čtyřka bude nově více obsluhovat část města za mostem u ZŠ Na Kopcích. Ta je dosud poměrně opomíjená, a jestliže má někdo námitky, že to budou vyhozené peníze za prázdné autobusy, myslím, že se mýlí. Zatím tam lidi nebyli moc zvyklí autobusem jezdit, protože zajížděl do lokality jen nepravidelně, intervaly byly nepříjemné," upozornil Kratina.

Narážel tak na argumenty proti, které přednesl na schůzi zastupitelů senior a bývalý třebíčský autobusový dispečer Rudolf Milota. Ten zastupitele upozornil, že na lince číslo 4 budou nenaplněné autobusy, do kterých nastoupí jeden dva lidé.

Z Boroviny do nemocnice jen s přestupem

"Časem provozovatel autobusové dopravy přijde s tím, že se mu to nevyplácí, že chce navýšení příspěvku. Navíc v Míčově ulici zase plánovači vymysleli nesmyslné přestupy s intervalem čtvrt hodiny. Už to vidím, jak tam babička přijede, vystoupí, schoulí se pod mizerný přístřešek a bude na dešti, mrazu, větru čekat, až bude milostivě moci opět nastoupit. Je to nesmysl," doplnil Milota.

Šéf odboru dopravy Kratina ale konstatoval, že je plně na městě, zda by případnému požadavku ICOM transportu na navýšení příspěvku vyhovělo. K bezprizorním cestujícím, kteří budou podle Miloty dlouho čekat na přestupních zastávkách, upřesnil, že půjde o méně vytížené časy dopoledne a v podvečer v pracovních dnech.

Nespokojený senior se ale trefil ještě do jedné věci, která mu vadí: "Starší člověk nebude mít šanci dostat se ve všední den dopoledne bez přestupu z Boroviny do nemocnice. To nechápu už vůbec."

Aleš Kratina tvrdí, že tou dobou není velká poptávka ze strany cestujících jezdit z Boroviny do nemocnice. "Vycházím z tvrdých čísel, to ať se na mě pan Milota nezlobí. Pokud lidi z Boroviny jedou k lékaři, je vypozorované, že míří nejdříve na polikliniku Vltavínská na ambulanci, teprve potom do nemocnice. Z Boroviny jede přímý spoj na Vltavínskou a odtud zase přímý spoj do nemocnice. A to minimum cestujících prostě přesedne pohodlně na Karlově náměstí."

K nemocnici pojede několikrát denně ze Starče přes Borovinu přímý spoj číslo 14, má vykrýt zejména časy, kdy zaměstnanci nemocnice jedou do práce a zpět.

Lidé si na nový systém zvyknou

Zastupitelka Soňa Olivová (ČSSD) napadla systém jako takový. Připadá jí, že úplně nové číslování linek bude nepředstavitelnou zátěží zejména pro starší lidi.

"Je mi jasné, že prvních čtrnáct dnů v září bude hektických a denně mi tu budou zvonit telefony, ale věřím, že si lidé zvyknou a časem pochopí, že tak, jak jsme to vymysleli, je to vůči cestujícím mnohem vstřícnější. Budou přesně vědět, že páteřní linky nemají žádné výjimky. A naučí se jezdit variabilními linkami. Nakonec to pro ně bude přehlednější," vysvětlil Kratina s tím, že se chystají propagační letáky, vzniknou webové stránky speciálně určené MHD v Třebíči a bude možné si do mobilu stáhnout aplikaci s jízdními řády.

Veřejnosti v Třebíči významně chybí lepší spojení pomocí MHD do obchodního centra Stop Shop. Blíží se ale dohoda majitelů obchodů v areálu a města. Na základě ní vyroste ve Stop Shopu nová autobusová zastávka a bude sem zajíždět pravidelná placená linka.

Celou změnu systému dopravy zpracovala brněnská společnost KPM Consult. Po půlročním zkušebním provozu bude systém vyhodnocen, lze jej ještě upravit.

Nejčtenější

Dokažte, že remízek je remízek, tlačí finanční úřady na vlastníky půdy

Jedna z nově založených tůněk. Napřesrok jen málokdo pozná, že zde není...

Mnozí majitelé pozemků zažili v lednu nepříjemné překvapení. Museli dokazovat, že jejich příkopy či remízky nejsou...

Dvouletý chlapec z babyboxu žije u pěstounů, ovšem chtějí ho i příbuzní

Babybox v Pelhřimově

Odložený chlapec, kterého našli 18. ledna v babyboxu v Pelhřimově, se možná vrátí k biologické rodině na jih Čech....

Je to Mirek? Není moc tlustý? ptal se sám sebe autor Donutilovy busty

Podle Miroslava Donutila se busta, jejíž finální verzi viděl až při samotném...

Oblíbený filmový a divadelní herec a bavič Miroslav Donutil dostal ke svým čtvrtečním 68. narozeninám od přátel,...

Netrefili jsme se, přiznává magistrát a ustupuje obyvatelům údolí řeky

Parkovací plochy u soukromého parku jsou nedostatečné a tak řidiči improvizují....

Nový ostrůvek v řece - možná ne. Přeložení silnice blíž k rodinným domům - uvidíme. Vedení jihlavského magistrátu...

Budiž hala, ale kam s ní? Aneb věčné téma rychlobruslařský ovál

Martina Sáblíková si jede pro rychlobruslařské zlato z trati 5000 metrů.

Už jde tak trochu o český sportovní folklor. Postavme rychlobruslařskou halu pro Martinu Sáblíkovou, ozývá se od roku...

Další z rubriky

Stavbu bytů v jihlavské Rezidenci Vrchlického oživila firma z dálnice

Původně byla generálním dodavatelem stavby společnost PSJ. Ta však řeší...

V Jihlavě se znovu rozběhly práce na stavbě Rezidence Vrchlického. Zakázku po společnosti PSJ, která je v úpadku,...

Populace tloustne, vidí nemocnice. S obézními pacienty pomáhají i hasiči

Hasiči jeřábem zvedli k oknu přípojný vozík za auto. Pacienta přeložili na...

Obézních přibývá a problémy s nimi zažívají i nemocnice na Vysočině. Nejenže je s takovými lidmi obtížná manipulace,...

Na přejezdu úzkokolejky v Kamenici nad Lipou vykolejil vlak

V Kamenici nad Lipou vykolejila vlaková souprava. Při nehodě nebyl nikdo...

Na úzkokolejce v Kamenici nad Lipou ráno vykolejil osobní vlak jedoucí do Jindřichova Hradce. Na místě zasahovala...

Najdete na iDNES.cz