Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na jemnickou trať se vrátí nejen výletníci. Poprvé už na Velký pátek

  10:19
Před sedmi lety by tomu věřil málokdo. Na železniční trať z Jemnice do Moravských Budějovic se vrátí vlaky. Trať, které hrozil zánik, bude sloužit nejen turistické, ale opět i běžné dopravě.
Na železniční trať mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi se po osmi letech...

Na železniční trať mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi se po osmi letech vrátí pravidelná doprava. Kromě ní bude trať, které hrozil zánik, sloužit i turistickým vyjížďkám. | foto: www.svd-jzm.cz

Uvítali to i členové Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě, kteří se o záchranu tratě snažili sedm let. „V roce 2011, kdy spolek vznikl, to vypadalo beznadějně. Věřím, že na obnovení provozu mají podíl i naše dlouholeté aktivity,“ řekl předseda spolku Martin Kouřil.

Trať se nyní připravuje na zahájení běžného provozu, i když zatím jen o víkendech a svátcích.

Slavnostní zahájení se uskuteční na Velký pátek 30. března. Celý den bude po trati jezdit vzácná souprava historických vagonů z roku 1913. Běžný provoz v dalších dnech bude zajišťovat motorový vůz 810.

Vyhlídková souprava, kterou provozuje spolek, bude jezdit na 1. máje, ve dnech 15. až 18. června, kdy bude jemnická slavnost Barchan, a o prázdninových víkendech.

Pravidelná doprava skončila na trati v roce 2010. Pak se dostala na seznam lokálních železnic určených ke zrušení. Dráhu, jež je kulturní památkou, se od té doby její zastánci snažili zachránit. Nyní se Kraj Vysočina rozhodl jejich úsilí podpořit a dopravu na této dráze opět objednal.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která trať spravuje, souběžně zrušila její prodej a vrátí ji do normálně provozované železniční sítě. SŽDC se v minulosti dvakrát pokoušela trať neúspěšně prodat. Naposledy ji ocenila na devět milionů korun, čili na desetkrát nižší částku než poprvé.

Díky krajské objednávce dopravy SŽDC prodej trati nakonec na poslední chvíli stáhla a trať zůstává jako součást normálně provozované železniční sítě v majetku státu. Provoz na železnici by měl zajišťovat pražský dopravce Railway Capital. „Obnovení dopravy považujeme za velké vítězství,“ komentoval to Kouřil ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě.

Spolek sídlí v Moravských Budějovicích, ale jeho snahy mají přesah. „Zabýváme se podporou veřejné dopravy na celé jihozápadní Moravě, která je postižená tím, že je - jakožto z hlediska dopravy přirozená oblast - rozdělená na tři kraje. A to je pro její fungování velmi nevýhodné. Každý kraj totiž k zajištění veřejné dopravy přistupuje jinak,“ řekl Kouřil.

Potřebujeme svůj vlak

Zrušení běžného provozu na trati přimělo členy Spolku pořídit si postupně dvě lokomotivy a dva historické vozy.

„Snažili jsme se zavést aspoň nějaké vlaky, a tak když je neobjednával kraj, objednávali jsme je my. Neměli jsme ale na to moc peněz a každý návoz vlakové soupravy na tuto trať znamenal desítky tisíc korun, na které jsme těžko sháněli sponzory. Tak jsme chtěli mít vlastní vlak, který bychom nemuseli odněkud vozit,“ popsal Kouřil.

Spolek začal provozovat vlastní výletní soupravu. „Ukázalo to turistický potenciál trati a vrátilo to na trať určitou kategorii cestujících,“ dodal Kouřil.

Členové spolku už měli zkušenosti s opravou historických vozidel na slovenských úzkorozchodných drahách, kde se používají otevřené vozy.

„Ty jsou mezi cestujícími velice oblíbené. Chtějí vnímat krajinu. Měli jsme možnost zakoupit staré, nepoužívané vozy a posunovací lokomotivu. Ty dva vozy jsme rekonstruovali do podoby podle naší představy. To se podařilo, takže dělají už třetí sezonu radost,“ řekl Kouřil.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, historických událostech, nevšedních akcích z celého Kraje Vysočina.

Spolek tak bude od května opět jezdit na zachráněné trati s polskou lokomotivou výrobce Zastal Zielona Góra z roku 1976, která pohybem spojovací tyče na kolech připomíná parní lokomotivy. K lokomotivě jsou připojeny dva vagony z let 1948 a 1950.

„Jsou to někdejší služební vozy, používané jako doprovodné k nákladním vlakům. Upravili jsme je na vyhlídkový a bufetový vůz. Vyhlídkový vůz má otevřenou část, takže cestující mohou bezprostředně vnímat krajinu. Je uzpůsoben i pro handicapované,“ přiblížil Kouřil.

K polské lokomotivě přibude po dokončení rekonstrukce ještě československá lokomotiva z roku 1961. „Má motor Tatra a je o něco rychlejší než polská lokomotiva. Nyní ji dáváme do provozuschopného stavu,“ řekl Kouřil.

Památkově chráněná trať o délce 21 kilometrů byla uvedena do provozu v roce 1896, pravidelná osobní doprava zde skončila 31. prosince 2010.

  • Nejčtenější

Ženu v útulku pokousal pes, po srdeční zástavě a amputaci nohy bojuje o život

18. dubna 2024  13:48,  aktualizováno  14:13

Mnohačetná a velmi vážná poranění utrpěla žena, kterou v úterý napadl pes ve žďárském útulku v...

Na D1 u Humpolce zemřel mladý řidič. Narazil do zaparkovaného návěsu

19. dubna 2024  7:16

Devatenáctiletý řidič osobního auta cizí státní příslušnosti zemřel ve čtvrtek večer po nehodě na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kříže už tu nepřibývají. O hřbitov obětí dálnice D1 se nemá kdo starat

24. dubna 2024

Premium Na symbolickém hřbitově obětí dálnice D1 v Jihlavě-Pávově už tři roky nepřibyl žádný kříž....

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jihlava rozšíří parkovací zóny. Dojíždějící jsou nám ukradení, řekl radní

18. dubna 2024  15:07

Jihlava od května rozšíří kontroverzní nový systém parkování do dalších dvou oblastí v okolí ulic U...

Kříže už tu nepřibývají. O hřbitov obětí dálnice D1 se nemá kdo starat

24. dubna 2024

Premium Na symbolickém hřbitově obětí dálnice D1 v Jihlavě-Pávově už tři roky nepřibyl žádný kříž....

Dominanta žďárského náměstí změní podobu, město opraví Starou radnici

24. dubna 2024  14:41

Jedna z dominant žďárského náměstí Republiky, pozdně renesanční budova Staré radnice, změní brzy...

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

Lidé váží i dvouhodinovou cestu. Oblíbená novoměstská tančírna láká na parket

24. dubna 2024  8:36

Parta středoškoláků, senioři, lidé středního věku. Ženy, muži, zkušení tanečníci stejně jako...

ManpowerGroup s.r.o.
Údržbář elektro junior/senior

ManpowerGroup s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 35 000 - 46 000 Kč

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...