Úterý 13. dubna 2021, svátek má Aleš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 13. dubna 2021 Aleš

Zvažované zakonzervování tratí může o koleje připravit Polnou i Jemnici

  15:09
Alespoň 1 500 osobních a 12 nákladních vlaků by ročně mělo projet po každé železniční trati v Česku. Pokud jich je méně, stát může uvažovat o zakonzervování takové tratě. Umožnit to má novela drážního zákona. Na Vysočině by se to týkalo tratí z Dobronína do Polné a z Moravských Budějovic do Jemnice.

Provoz na trati z Dobronína do Polné skončil už před mnoha lety. Roky kvůli špatnému stavu kolejí nefunguje ani výletní železnice na polenskou pouť. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Smyslem návrhu je dát Správě železnic možnost nevyužívanou či velmi málo využívanou trať zakonzervovat. Návrh stanovuje obecné podmínky, jež musí být splněny k tomu, aby Správa železnic o konzervaci tratě mohla požádat,“ stojí v tiskové zprávě Správy železnic (SŽ).

Podle návrhu by jedněmi z obecných kritérií mělo být právě využití tratí. V té souvislosti udává již zmíněných patnáct set osobních a dvanáct nákladních vlaků ročně po dobu alespoň dvou po sobě jdoucích let, přičemž splněny mají být oba limity zároveň. Nemá se ale jednat o striktní hranici.

„Podmínky konzervace byly stanoveny ministerstvem dopravy po projednání s různými subjekty. V návrhu jsou vymezeny četností užití dráhy, kdy pokud je dráha užívána v menším rozsahu, lze o konzervaci uvažovat. Ve věci rozhodne Drážní úřad, který přihlédne ke stanoviskům dalších orgánů,“ vzkázala mluvčí SŽ Nela Friebová.

Pozměňovací návrh novely drážního zákona navržený poslancem Martinem Kolovratníkem z hnutí ANO dosud nebyl schválen. Kraje a obce, kterých by se tato legislativní úprava dotkla, chtějí dělat všechno možné, aby se tak ani nestalo. Obávají se totiž zániku řady regionálních tratí.

Tisíc nákladních vlaků ročně by nestačilo

Na Vysočině by kritéria využitelnosti nesplňovaly dvě tratě - ta z Moravských Budějovic do Jemnice, druhou je pak trať spojující Dobronín s Polnou. Ani na jedné z nich nejezdí dostatek osobních vlaků, ale jejich potenciál se výrazně liší.

„V loňském roce tu projelo asi tisíc nákladních vlaků a 300 osobních. V sezoně tu jezdí víkendové spoje a výletní železnice, využívá je množství lidí. Trať se stala kulturní památkou. Zasadíme se proto o to, aby zrušena nebyla,“ tvrdí o té „své“ jemnický starosta Miloň Slabý.

Ministerstvo dopravy i Správa železnic opakovaně upozorňují na to, že se o rušení tratí jednat nebude. Nicméně ve finále se mu konzervace fakticky hodně blíží. Návrh zmiňuje třeba možnost z takovéto tratě sejmout koleje i pražce a využít ji například pro cyklostezku. Stačí, aby se zachoval násep či propustky.

„Není pravda, že zakonzervovanou dráhu nelze prakticky obnovit. Tratě, koleje i pražce se obnovují naprosto běžně,“ obhajoval před časem návrh mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro iDNES.cz.

Konzervace má být i ochranou před výstavbou

„Smyslem konzervace je udržet možnost budoucí obnovy dráhy a také ochrana před znemožněním obnovy - například blízkou výstavbou, která by provoz v budoucnu vyloučila,“ zmínila Nela Friebová s tím, že by na zakonzervované trati byl drážní provoz vyloučen a náklady na případnou obnovu by nesl její vlastník.

„Konzervace tratě by pro náš region byla hřebíčkem do rakve,“ brání se jakýmkoli myšlenkám na omezování tratě jemnický starosta. „Když počítáme i nedaleké Rakousko, jsme na rozhraní čtyř krajů. Železnice je pro nás strategická záležitost,“ dodal Slabý.

Jemnická trať byla loni vedle turistů využívána zejména pro přepravu kůrovcového dřeva a odpadů. Ve hře je podle starosty i přesun části dopravy na železnici z podniku Jemča Jemnice vyrábějícího čaje.

Trať do Polné je pro starostu noční můrou

To druhá trať z Dobronína do Polné je na tom jinak. Provoz tam skončil už před mnoha lety. Roky kvůli špatnému stavu kolejí nefunguje ani výletní železnice na polenskou pouť. Konzervací této tratě by tak dost možná skončila „noční můra“, jak o ní hovoří polenský starosta Jindřich Skočdopole.

„Starostou jsem 23 let. Za tu dobu jsem absolvoval nespočet jednání s ministerstvem dopravy, Správou železnic, Českými dráhami, podnikateli i nadšenci o obnovení provozu. Nikdy z toho nic nebylo, vždy to ztroskotalo na nutnosti vložit miliony do rekonstrukce tratě,“ popisuje.

Město podle něj obnovu tratě zajišťovat nebude a ani o ni nebude nijak usilovat. „Možná to z úst starosty nezní zrovna vhodně, ale železnici tu nepotřebujeme a nechtěli bychom ji ani za symbolickou korunu. Byly by to jen výdaje,“ tvrdí Skočdopole.

Jak starosta dodal, Polná má solidní autobusové spojení s většími městy v okolí. Oproti tomu cestující po železnici by museli chodit na vzdálené nádraží a cestou přestupovat. „Jsem přesvědčen, že kdybychom vyhlásili anketu, pro železnici by se vyslovilo lidí minimum,“ dodal Skočdopole.

Stačil by jen jeden z limitů, připomínkuje kraj

Také krajský náměstek pro oblast dopravy Miroslav Houška přiznal, že Vysočina bude usilovat především o zachování tratě do Jemnice. V případě Polné se obává, že snahy o obnovení železnice nebudou mít úspěch.

„V rámci Asociace krajů jsme na návrhu připomínkovali několik věcí. Jednak chceme, aby byly zachovány tratě sloužící sezonně k turistickým účelům. A žádáme, aby nemusely být splněny oba limity na počet vlaků za rok, ale stačil by jen jeden z nich. Navíc navrhujeme snížit hranici osobních vlaků na 1 250 vlaků ročně,“ pravil Houška.

Pokud se institut konzervace nakonec stane součástí právního řádu, budou podle Friebové jednotlivé případy konzervace tratí navrženy ministerstvu dopravy. „Budou diskutovány s dotčenými kraji a obcemi. Samosprávy budou moci ovlivnit rozhodování o zakonzervování tratě,“ ujistila mluvčí Správy železnic.

  • Nejčtenější

Bez zaváhání. Hokejisté Kladna a Jihlavy zvládli i čtvrté duely a čeká je finále

Hokejisté Kladna a Jihlavy zvládli v nejkratší možné době semifinálové bitvy play off první ligy a čeká je finálový boj...

Děsil mě návrat komunistů, říká Kolek. Už 30 let žije ve Finsku a trénuje Island

Premium Život ve Finsku si poprvé vyzkoušel v soutěžním ročníku 1990/91. Zpočátku tam pobyl pouhé dva měsíce, pak se musel...

Nečas starší vládní opatření nechápe: To už jsme se všichni zbláznili?

Bez obalu říká, že pokud by měl svého syna Martina, který už válí v kanadsko-americké NHL v dresu Carolina Hurricanes,...

Kladno proti Jihlavě ve finále první ligy. S nejasnostmi kolem Jágra

Tak ještě závěrečný krok. Kladenští hokejisté jsou už jen kousek od vytouženého návratu do extraligy. V prvoligovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Otřes ve Fóru Jihlava. Po dalším rozkolu oznámila odchod jeho hlavní tvář

Miroslav Tomanec, nejvýraznější zastupitel uskupení Fórum Jihlava, které spoluvládne na radnici krajského města...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Obrovský potenciál zůstává nevyužit. Brodu se nedaří zatraktivnit Sázavu

Řeka Sázava skrývá pro rozvoj a atraktivitu Havlíčkova Brodu obrovský potenciál. Jenže ten město dosud nedokázalo...

Vzduch pro jeden z největších kulturních domů Vysočiny přijde na miliony

Jedna z největších kulturních scén na Vysočině získá výkonnější i úspornější vzduchotechniku. Město Žďár nad Sázavou...

Otřes ve Fóru Jihlava. Po dalším rozkolu oznámila odchod jeho hlavní tvář

Miroslav Tomanec, nejvýraznější zastupitel uskupení Fórum Jihlava, které spoluvládne na radnici krajského města...

Loni, letos, příští rok. Uzavírka silnice na Brodsku je už jarní folklor

Je jaro, začíná další stavební sezona a s ní se opět uzavírá silnice první třídy číslo 19 mezi Pohledem a Přibyslaví....

Advantage Consulting, s.r.o.
FINANČNÍ ÚČETNÍ (30-40000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Podstoupím úpravu prsou. Není čas cvičit a chroustat mrkev, říká Kalivodová

Andrea Kalivodová (43) se svěřila s tím, proč se rozhodla podstoupit remodelaci prsou. Operní pěvkyně v rozhovoru pro...