Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip

Zvažované zakonzervování tratí může o koleje připravit Polnou i Jemnici

  15:09
Alespoň 1 500 osobních a 12 nákladních vlaků by ročně mělo projet po každé železniční trati v Česku. Pokud jich je méně, stát může uvažovat o zakonzervování takové tratě. Umožnit to má novela drážního zákona. Na Vysočině by se to týkalo tratí z Dobronína do Polné a z Moravských Budějovic do Jemnice.

Provoz na trati z Dobronína do Polné skončil už před mnoha lety. Roky kvůli špatnému stavu kolejí nefunguje ani výletní železnice na polenskou pouť. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Smyslem návrhu je dát Správě železnic možnost nevyužívanou či velmi málo využívanou trať zakonzervovat. Návrh stanovuje obecné podmínky, jež musí být splněny k tomu, aby Správa železnic o konzervaci tratě mohla požádat,“ stojí v tiskové zprávě Správy železnic (SŽ).

Podle návrhu by jedněmi z obecných kritérií mělo být právě využití tratí. V té souvislosti udává již zmíněných patnáct set osobních a dvanáct nákladních vlaků ročně po dobu alespoň dvou po sobě jdoucích let, přičemž splněny mají být oba limity zároveň. Nemá se ale jednat o striktní hranici.

„Podmínky konzervace byly stanoveny ministerstvem dopravy po projednání s různými subjekty. V návrhu jsou vymezeny četností užití dráhy, kdy pokud je dráha užívána v menším rozsahu, lze o konzervaci uvažovat. Ve věci rozhodne Drážní úřad, který přihlédne ke stanoviskům dalších orgánů,“ vzkázala mluvčí SŽ Nela Friebová.

Pozměňovací návrh novely drážního zákona navržený poslancem Martinem Kolovratníkem z hnutí ANO dosud nebyl schválen. Kraje a obce, kterých by se tato legislativní úprava dotkla, chtějí dělat všechno možné, aby se tak ani nestalo. Obávají se totiž zániku řady regionálních tratí.

Tisíc nákladních vlaků ročně by nestačilo

Na Vysočině by kritéria využitelnosti nesplňovaly dvě tratě - ta z Moravských Budějovic do Jemnice, druhou je pak trať spojující Dobronín s Polnou. Ani na jedné z nich nejezdí dostatek osobních vlaků, ale jejich potenciál se výrazně liší.

„V loňském roce tu projelo asi tisíc nákladních vlaků a 300 osobních. V sezoně tu jezdí víkendové spoje a výletní železnice, využívá je množství lidí. Trať se stala kulturní památkou. Zasadíme se proto o to, aby zrušena nebyla,“ tvrdí o té „své“ jemnický starosta Miloň Slabý.

Ministerstvo dopravy i Správa železnic opakovaně upozorňují na to, že se o rušení tratí jednat nebude. Nicméně ve finále se mu konzervace fakticky hodně blíží. Návrh zmiňuje třeba možnost z takovéto tratě sejmout koleje i pražce a využít ji například pro cyklostezku. Stačí, aby se zachoval násep či propustky.

„Není pravda, že zakonzervovanou dráhu nelze prakticky obnovit. Tratě, koleje i pražce se obnovují naprosto běžně,“ obhajoval před časem návrh mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro iDNES.cz.

Konzervace má být i ochranou před výstavbou

„Smyslem konzervace je udržet možnost budoucí obnovy dráhy a také ochrana před znemožněním obnovy - například blízkou výstavbou, která by provoz v budoucnu vyloučila,“ zmínila Nela Friebová s tím, že by na zakonzervované trati byl drážní provoz vyloučen a náklady na případnou obnovu by nesl její vlastník.

„Konzervace tratě by pro náš region byla hřebíčkem do rakve,“ brání se jakýmkoli myšlenkám na omezování tratě jemnický starosta. „Když počítáme i nedaleké Rakousko, jsme na rozhraní čtyř krajů. Železnice je pro nás strategická záležitost,“ dodal Slabý.

Jemnická trať byla loni vedle turistů využívána zejména pro přepravu kůrovcového dřeva a odpadů. Ve hře je podle starosty i přesun části dopravy na železnici z podniku Jemča Jemnice vyrábějícího čaje.

Trať do Polné je pro starostu noční můrou

To druhá trať z Dobronína do Polné je na tom jinak. Provoz tam skončil už před mnoha lety. Roky kvůli špatnému stavu kolejí nefunguje ani výletní železnice na polenskou pouť. Konzervací této tratě by tak dost možná skončila „noční můra“, jak o ní hovoří polenský starosta Jindřich Skočdopole.

„Starostou jsem 23 let. Za tu dobu jsem absolvoval nespočet jednání s ministerstvem dopravy, Správou železnic, Českými dráhami, podnikateli i nadšenci o obnovení provozu. Nikdy z toho nic nebylo, vždy to ztroskotalo na nutnosti vložit miliony do rekonstrukce tratě,“ popisuje.

Město podle něj obnovu tratě zajišťovat nebude a ani o ni nebude nijak usilovat. „Možná to z úst starosty nezní zrovna vhodně, ale železnici tu nepotřebujeme a nechtěli bychom ji ani za symbolickou korunu. Byly by to jen výdaje,“ tvrdí Skočdopole.

Jak starosta dodal, Polná má solidní autobusové spojení s většími městy v okolí. Oproti tomu cestující po železnici by museli chodit na vzdálené nádraží a cestou přestupovat. „Jsem přesvědčen, že kdybychom vyhlásili anketu, pro železnici by se vyslovilo lidí minimum,“ dodal Skočdopole.

Stačil by jen jeden z limitů, připomínkuje kraj

Také krajský náměstek pro oblast dopravy Miroslav Houška přiznal, že Vysočina bude usilovat především o zachování tratě do Jemnice. V případě Polné se obává, že snahy o obnovení železnice nebudou mít úspěch.

„V rámci Asociace krajů jsme na návrhu připomínkovali několik věcí. Jednak chceme, aby byly zachovány tratě sloužící sezonně k turistickým účelům. A žádáme, aby nemusely být splněny oba limity na počet vlaků za rok, ale stačil by jen jeden z nich. Navíc navrhujeme snížit hranici osobních vlaků na 1 250 vlaků ročně,“ pravil Houška.

Pokud se institut konzervace nakonec stane součástí právního řádu, budou podle Friebové jednotlivé případy konzervace tratí navrženy ministerstvu dopravy. „Budou diskutovány s dotčenými kraji a obcemi. Samosprávy budou moci ovlivnit rozhodování o zakonzervování tratě,“ ujistila mluvčí Správy železnic.

  • Nejčtenější

Na jediném místě v Česku se „těží“ zlato a stříbro, z elektroniky a šperků

Zlato ani stříbro už se nikde v České republice netěží. Přesto existuje místo, kde lze tyto ryzí kovy získat. Nachází...

Jsi frajer, slyšel fotbalista. Kvůli zranění soupeře zastavil gólovou akci

Nedělní zápas 22. kola I. A třídy skupiny B mezi Budišovem-Náramčí a béčkem FC Žďár přinesl kromě divokého výsledku 2:7...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Soud poslal obchvat Havlíčkova Brodu k ledu. Řeší se, co bude dál

Stavební úřad začne posuzovat, které práce na jihovýchodním obchvatu Havlíčkova Brodu bude nutné zastavit a které budou...

Spoj do Brna na Vysočině skončí, úřad zakázal vozit cestující jen po kraji

Spor mezi dopravní společností United Buses a krajskými úředníky na Vysočině pokračuje. Nyní jde o linku přes Dačice,...

Ve vojenské ubytovně na Třebíčsku bydlí romští uprchlíci, v obci je klid

Vojenská ubytovna v Kramolíně na Třebíčsku, která byla vytipovaná pro nouzové ubytování romských uprchlíků, v pátek...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

V Jihlavě pět let jako voják sloužil van Beethoven, synovec skladatele

Gustav Mahler, Jan Václav Stamic i Bedřich Smetana. Všichni tito tři významní hudební skladatelé mají určitou spojitost...

Soud poslal obchvat Havlíčkova Brodu k ledu. Řeší se, co bude dál

Stavební úřad začne posuzovat, které práce na jihovýchodním obchvatu Havlíčkova Brodu bude nutné zastavit a které budou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve vojenské ubytovně na Třebíčsku bydlí romští uprchlíci, v obci je klid

Vojenská ubytovna v Kramolíně na Třebíčsku, která byla vytipovaná pro nouzové ubytování romských uprchlíků, v pátek...

Změny v pohřebnictví ve Žďáře vyústily v podání trestního oznámení

Správu tří městských hřbitovů ve Žďáře nad Sázavou převzaly technické služby firmy Satt. V obřadní síni navíc od května...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...