Albatros je na železnici nezbytný, na pendolino zapomeňte, říká modelář

  17:54aktualizováno  17:54
Často se zavírají do suterénu Základní umělecké školy ve Velkém Meziříčí, nebo tvoří sami doma. Klub železničních modelářů má osm členů a jimi vytvořené stabilní kolejiště s více než 144 metry kolejí patří k největším v republice. Možná trochu překvapivě se veřejnosti otevírá jen na týden v roce.

Digitálně řízené kolejiště meziříčských modelářů má přes 144 metrů kolejí. Pavel Stupka stojí u modelu starého meziříčského nádraží, které by mělo mít podobu z roku 1953. | foto: Jiří Bárta, 5plus2.cz

„Nejsme schopni otevřít tak často jako například Modelové království ve Žďáře nad Sázavou, kde mají dostatek lidí, aby to provozně pokryli. Jsme malý modelářský klub, děláme to ve svém volnu, personálně bychom to nezvládli,“ vysvětluje jeden z dlouholetých členů velkomeziříčského klubu Pavel Stupka.

Jindy se k vám nedá dostat?
Šlo by to jen po osobní domluvě. Pokud by byl zájem, otevřeme častěji. Ovšem příprava výstavy je náročná, proto držíme roční cyklus, obvykle o jarních prázdninách. Loňský ročník jsme vynechali, jelikož kolejiště zrovna procházelo přestavbou. Rádi bychom i nadále drželi termín jarních prázdnin a zpřístupňovali železnici pro veřejnost. Letos přišlo 1 082 zájemců, s tím jsme spokojení.

Ani tento zájem vás nepřesvědčil, abyste přidali třeba ještě podzimní termín?
Je to organizačně celkem náročné. Hned po výstavě totiž kolejiště uvedeme mimo provoz a vylepšujeme jej. Pokud to bude provozně možné a budeme mít dost lidí, můžeme o tom uvažovat.

Fotogalerie

Podle dostupných informací mi vychází, že vaše modelová železnice je druhá největší ze stabilních na Vysočině.
To nevím. Modelové království ve Žďáře nad Sázavou, kde mají měřítko H0 (1:87 a rozchod kolejí 16,5 mm - pozn. red.), bude vždycky větší, s nimi se nemůžeme srovnávat, dali do toho obrovské peníze. My to děláme víc amatérsky. Nehodláme soutěžit, každý jdeme trošku jinou cestou.

Proč jste si před lety vybrali měřítko TT?
Je to měřítko 1:120, velikost středu, pro nás optimální, dovoluje modelovat reálné vzdálenosti. Přijde nám vhodnější, mašinky se dají modelovat tak, aby odpovídaly skutečnosti.

Modelujete nádraží, mosty i další stavby v krajině. Odpovídají skutečnosti?
Některé věci odpovídají skutečnosti, jiné ne. Například pila má svou reálnou předlohu v Rokytnici v Orlických horách. Dnes už je zrušená, ale takhle opravdu vypadala. Kaplička stojí v nedalekém Kochánově, domeček pod mostem má předlohu ve Velkém Meziříčí v místě, kde bývalo čerpadlo pro zbrojení parních lokomotiv. Například staniční budova je tvořená podle Tišnova, dřevěný domeček je zase zastávka v Martinicích. Máme tu staré nádraží z Velkého Meziříčí, je to stav z roku 1953, včetně malovaného pozadí, vytvořeného podle dobových pohlednic. Vybrali jsme si tu dobu, protože nádraží tehdy bylo v rozkvětu a fungovalo i pro osobní přepravu. Pak už chřadlo, dnes už je z něj jen torzo. Pamětníci si připomenou, jak to v té době vypadalo.

Klub železničních modelářů

  • Klub železničních modelářů ve Velkém Meziříčí (organizovaný pod střediskem volného času Dóza) má na kontě už 11 velkých výstav pro veřejnost.
  • Plány na společné kolejiště začali modeláři spřádat už kolem roku 2000. Jejich kolejiště má rozměr 1 x 19 metrů, je postavené do tvaru U, délka kolejí je přes 144 metrů.
  • Dvaapadesátiletý Pavel Stupka se modelářství věnuje od dětství, samotným vláčkům pak bezmála třicet let.

Na modelu máte i dům šumperák. Zařadili jste ho jako příklad typické architektury své doby?
Ano. Modelujeme éru 70. let, tomu odpovídají vláčky, ale i figurky, autíčka a budovy. V té době ještě jezdily parní mašiny a byly střídány těmi modernějšími, proto tady máme vláčky na motorový a parní provoz. Pendolina ani jiné moderní soupravy u nás nenajdete.

Jak často se scházíte?
Každý týden, snažíme se naše dílo posouvat dál. Hodiny strávené modelařením se vyčíslit nedají. To není jen čas strávený přímo na místě. Většinu mašinek jsme si sami postavili, třeba nejrychlejší parní lokomotiva zvaná Albatros mi zabrala dva roky práce. Ale mít kolejiště bez albatrosu, to nejde. Postavil jsem oba jeho druhy. V měřítku TT se situace na trhu zlepšila a dá se ledacos koupit: tisíc za vagon, mašina za pět tisíc. Ale to, co chceme, trh nenabízí. Tovární kvalita je vždycky vyšší, ale my tu máme unikáty. Lidé to možná tolik neocení, ale nám to dělá radost.

Ovládání už máte digitalizované?
Ano, díky našemu kolegovi, který se tím systematicky zabývá. Každá mašinka má dekodér, maličkou naprogramovanou součástku, takže už ví, co má dělat. Jezdíme na poloautomatický provoz. Zvolíme, jaký vlak pojede a který zastaví. Dřív jsme ovládali kolejiště regulátorem, přidávali proud, vláčky tak zrychlovaly nebo zpomalovaly.

Železničními modeláři často bývají přímo zaměstnanci drah. Jak je tomu u vás?
Vesměs jsou všichni mimo obor, jen jeden z nás pracuje na dráze. Možná je to tak lepší a neztrácíme o skutečné dráze iluze.

Jak byste chtěli vaše kolejiště ještě vylepšit?
To, co letos lidé viděli, je pořád nehotová věc. Kvůli větší plasticitě bychom po celé délce rádi udělali malované pozadí. Potřebovali bychom také udělat a zprovoznit osvětlení. Chystáme nejrůznější efekty. A kolem starého nádrží bychom rádi dodělali domky v Třebíčské ulici. Chybí nám i více nákladních vlaků. Nemůžeme jen objednávat a platit, většinu si musíme sami vytvořit, takže to jde jen pozvolna. Plánů je fůra.

Ve Žďáře letos vylepší řízení vlaků i silničních vozidel

Přes patnáct tisíc návštěvníků ročně navštíví Modelové království ve Žďáře nad Sázavou. Vedle historických památek je z něj jedna z nejzajímavějších atrakcí dvacetitisícového města. Celoročně je otevřeno o víkendech, ale jsou i další možnosti.

„Zájem je pořád, to nás těší a motivuje do další práce. Už se zase začínají hlásit školy a školky, které přichází v týdnu,“ říká šéf modelářů Radislav Wimmer.

Atrakce v měřítku H0 (1:87) na 55 metrech čtverečních s 600 metry kolejí, 3 000 figurkami, zhruba 70 vlakovými soupravami a modely skutečných památek a železničních staveb je rájem nejen pro děti.

Žďárští jej otevřeli v suterénu Domu kultury už v roce 2011, ale neustále jej vylepšují. „Aktuálně jsme dodělali elektrifikaci od Havlíčkova Brodu ke žďárské stanici. Ve vývoji máme nové řízení silniční dopravy, to je centrální jednotka umístěná u stropu a kontroluje a řídí veškerá auta,“ líčí Wimmer.

Během roku také přejdou na vylepšené řízení. „Obsluha bude mít možnost předvolby automatického provozu a dalších vychytávek,“ popisuje šéf spolku.

V týdnu musí dělat údržbu, před víkendem je nutné zase všechno nachystat. Na brigády chodí kolem deseti modelářů, provoz o víkendech zajišťují čtyři lidé.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Autoškoly končí s výukou jízdy na motorkách, stala se pro ně rizikem

Žák po zvládnutí techniky jízdy na cvičišti jezdí v provozu sám. Instruktor na...

Získat řidičský průkaz na motocykl je v poslední době výrazně složitější a dražší. Některé autoškoly už dokonce tuto...

Po poruše tahače blokovali D1 odpočívající řidiči, kolona měla 30 kilometrů

Porucha kamionu ucpala dálnici D1 ve směru na Brno.

Porouchaný kamion ráno blokoval dálnici D1 v zúžení na 141. kilometru u Velkého Meziříčí ve směru na Brno. Jeden pruh...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

Další z rubriky

Motorsport se mění, říká muž z Třebíče, jenž bdí nad vozy lamborghini

Se svým profesionálním týmem Emil Frey začal Pavel Nahodil letos na jaře další...

Vozy lamborghini, tým Emil Frey a burácení silných motorů na těch nejslavnějších okruzích po celé Evropě. To je nyní...

Vísku Budeč stíhají pohromy, po rybníku a lese přišla i o kulturní dům

Kulturní dům v Budči začal hořet v sobotu 11. května před osmou hodinou ráno....

Vesnice Budeč se vzpamatovává z třetí těžké rány v krátké době. Požár tam vážně poničil kulturní dům. Hašení navíc...

Třebíči chybí další výpadovka na jih, potvrzuje se při opravě mostu

Projet Třebíčí od jižního okraje města do centra či naopak je v současné době...

Výpadovka z Třebíče na jih je i za běžného provozu silně zatíženou dopravní tepnou. Od uzavírky mostu na Hrotovické...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz