Síťovka už není jen taška na lahvové pivo nebo vánočního kapra. Výrobce vsadil na moderní design. | foto: Česká síťovka

Žďár bude propagovat taška síťovka, slavný místní vynález

  • 13
Město Žďár nad Sázavou si vybralo nový propagační předmět - síťovku, která ve městě vznikla za první republiky zásluhou podnikatele Vavřína Krčila. Osobu vynálezce bude navíc ve Žďáře připomínat drátěná plastika. Ve druhé polovině léta se usadí na nově opraveném náměstí.

„Na rekonstruovaném náměstí Republiky přibude do konce léta Síťovkový muž, který připomene historii síťování ve Žďáře a okolí. Chtěli jsme ruku v ruce udělat i propagační předmět a našli jsme výrobce síťovky,“ přibližuje starosta Zdeněk Navrátil (Žďár - Živé město).

S připomenutím tradice souhlasí i Krčilův vnuk. „Dlouhodobě říkám, že by město mělo připomenout věci, které jsou jedinečné a jsou s ním spojeny. Má to příběh, který může zaujmout,“ myslí si Roman Krčil. „Je to připomenutí toho, že někdo dosáhl ve svém oboru dokonalosti,“ dodává.

Vavřín Krčil (1895 - 1968) pracoval od roku 1919 v Zámku Žďáře jako organizátor domácké výroby vlasových sítěk, které prodával pod značkou Saarense (EKV).

„Když ve dvacátých letech móda vlasových sítěk pominula, soustředil se na další síťkované výrobky, mezi kterými vynikla taška síťovka,“ připomíná historik Stanislav Mikule.

Odbyt našel v Evropě, Kanadě i severní Africe. „Krčil později Žďár opustil a jím zřízené pracoviště Pernštejn zaniklo po jeho smrti a tím i síťkařství jako specifické výrobní odvětví,“ dodává Mikule.

Moderní síťová taška neboli síťovka váží pouhých 20 gramů, ale vejdou se do ní věci o objemu až 28 litrů a unese 30 kilogramů. Devadesát let starý vynález má svoje fanoušky i v éře igelitových tašek.

Slávu síťovky se snažilo obnovit už několik firem

Propagační síťovky už jsou ve Žďáře v prodeji. Město si v první fázi objednalo od pražské firmy Poak CZ, která tašky pod značkou Česká síťovka vyrábí, celkem 450 kusů.

Není to první výrobce, který se snaží oživit zašlou slávu generacemi prověřeného výrobku.

„Ale naše strategie je založená na trochu jiné bázi. Snažíme se budovat značku postavenou na nových designech a inovaci. Je to pro nás dlouhodobý projekt, a nikoli vidina rychlého zisku,“ říká jednatelka Karolína Pechová.

V roce 2009 obnovila produkci síťovek jedna kolínská firma, která však brzy zkrachovala.

Od roku 2010 vyráběla síťovky firma Spider Bag. Podle zakladatele a bývalého majitele firmy Ondřeje Slapničky měla s původním Krčilovým nápadem společná snad jen oka. Firma si nechala v Německu vyvinout speciální vlákno. V Americe Slapnička prorazil s heslem „ekologická a antiteroristická“ taška. Firma však změnila majitele, webové stránky nefungují.

Současná Česká síťovka je na trhu přes čtyři roky a roste. „V produkci, inovaci materiálu a vlastním designu. Ročně prodáme zhruba třicet tisíc síťovek,“ říká Pechová, která neví o žádném dalším producentovi speciální tašky.