Hvězdami kombinovanými se zkratkou názvu města je již obsypána například autobusová zastávka v Sázavské ulici na sídlišti Klafar nebo přístřešek poblíž nádraží. Do budoucna přibudou i další.
„Pokud se dělají zastávky zcela nové, tak se už s tímto vzorkem počítá rovnou ve výrobě. To je případ nových zastávek v Bezručově a Květné ulici, kde je vzorek rovnou gravírovaný,“ přiblížil žďárský starosta Martin Mrkos.
Nedávno radnice objednala sérii polepů ještě na další tři prosklená autobusová stanoviště. „Konkrétně se tato opatření týkají dvou protilehlých zastávek v ulici Studentská u Lidlu a jedné na sídlišti Pod Vodojemem,“ upřesnil lokaci starosta. Koncem minulého týdne nálepky doplnily právě čekárny u Lidlu.
Polepení každého přístřešku se podle Mrkose naceňuje zvlášť. Za trojici výše uvedených zastávek tedy zaplatí město v souhrnu něco přes 22 tisíc korun. Jiná je pak cena v případě gravírování ploch při výrobě úplně nových čekáren.
Siluety dravců na velké ploše nemají smysl
Opatření proti nárazům opeřenců už nějakou dobu praktikují i další města na Vysočině – například Havlíčkův Brod, Jihlava či Pelhřimov. Liší se však vizuálním provedením těchto ochranných „bariér“. Konkrétně Žďárští finální podobu ochrany proti nárazům ptactva zvolili na základě odborných doporučení ornitologů.
„Dnes už se ví, že pár siluet dravců na velké ploše opravdu nemá smysl. Jsou tam určité doporučené rozměry, rozestupy, hustota rastru... Tím vším jsme se snažili řídit,“ konstatoval k výslednému provedení vzorku Mrkos.
Žďárské zastávky budou mít kabát z hvězdiček, uchrání tak životy ptáků |
Starostova slova potvrdil i ornitolog Václav Hlaváč, ředitel Regionálního pracoviště Vysočina spadajícího pod Agenturu ochrany přírody a krajiny. „Ptáci sice tyto siluety registrují, ale nevnímají je jako letícího dravce. Je to pro ně prostě jenom nějaká překážka. A pokud je pouze jedna na obrovském skle, efekt to v podstatě nemá žádný. Pták klidně prolétne deset centimetrů od siluety a stejně se zabije,“ vyjádřil se Hlaváč.
Aby byly nálepky funkční, musejí být rozmístěny „na husto“ u sebe, tedy jako v případě žďárských „hvězdných“ polepů. „Naším cílem do budoucna je, abychom ve městě takto postupně zabezpečili všechny zastávky s prosklenými plochami,“ zdůraznil starosta Mrkos.