Překocený návěs s cisternou leží na boku a zatarasuje celou silnici. Na tu zároveň vytéká zapáchající náklad – odpad z bioplynové stanice. Pelhřimovská ulice Slovanského bratrství, kterou vede hlavní výpadovka na Jihlavu, je na několik hodin uzavřená, neboť mladý řidič traktoru nechal celou soupravu příliš rozjet a nepodařilo se mu ji při příjezdu do města před křižovatkou se semafory zbrzdit (podrobně o nehodě zde).
Tento výjev, který Pelhřimov zažil na konci letních prázdnin, v řadě místních znovu vzbudil otázku, zda by měl být vjezd těžkých traktorů do širšího centra zakázaný.
Jedním z těch, kdo si to myslí, je zastupitel Pavel Pípal (KDU-ČSL). Ten by chtěl, aby zákazová značka byla minimálně v Pražské ulici, kudy do města přijíždí doprava ze směru od Tábora nebo Červené Řečice.
„Jsou to třicetitunové kolosy, které projíždějí městem. A navíc řidiči jezdí, co jim ty traktory dovolí. Bojím se, že se nám tam může stát zase něco podobného – jako kdysi, kdy u svatého Víta byla těžká nehoda nákladního auta. Zemřelo při ní několik lidí,“ připomněl Pípal případ z května 2002.
Tehdy kamionu, který sjížděl dolů z kopce po Pražské ulici, selhaly brzdy. Rozjetá souprava se zastavila až po nárazu do jednoho z domů naproti kostelu sv. Víta.
Dnes už tudy těžká nákladní auta jezdit nesmí. Po vybudování severního obchvatu města je u obchodního domu Kaufland při vjezdu do města značka zákazu vjezdu náklaďáků. Ta, která by omezila i provoz traktorů, tam však stále chybí.
Středem, nebo po obchvatu
Místní si traktory na silnici v centru města spojují zejména s provozem Škrobáren Pelhřimov. Právě do tohoto podniku vozí zemědělci na valnících brambory. Z podniku zase naopak vyjíždějí traktory s odpadem z výroby.
„Dřív jsme se škrobárnou udělali gentlemanskou dohodu, že tudy jezdit nebudou. Je fakt, že každý rok se jim ta dohoda musela připomenout, ale vždycky to nějak vyřešili,“ nabízí jednu možnost postupu Pípal.
Podle starosty města Františka Kučery (ČSSD) však nejde o dokonalé řešení. Upozorňuje právě na stroje samotných zemědělců, na něž vedení Škrobáren Pelhřimov nemá dostatečné páky. I proto se stále ozývají hlasy, že nejlepší variantou by byl úplný zákaz vjezdu traktorů do centra.
„Už jsme tady o tom ale několikrát mluvili. Je potřeba, aby to už někdo dostal uložené, projednal to s policií a dalšími orgány. Traktory tady jezdí pořád,“ postěžoval si zastupitel Miroslav Šimon (ČSSD).
Starosta Kučera slibuje, že se celou situací bude zabývat. „V pondělí zadám úkol odboru dopravy, aby zjistil, jaké je v Pražské ulici značení. A pokud tam zákaz vjezdu traktorů není, zahájili bychom řízení o umístění značky,“ přislíbil.
Nebude to zdaleka první řízení v této věci. S Policií České republiky vedení města tuto záležitost projednávalo už před několika lety.
„Zatím ale žádnou novou žádost neevidujeme,“ pronesl vedoucí pelhřimovského dopravního inspektorátu Rostislav Sůva.
V minulosti se policie k žádosti radnice vyjádřila negativně. Tím, že by umístila v Pražské ulici nedaleko Kauflandu zákazovou značku, by totiž museli řidiči traktorů přijíždějící od Červené Řečice jet kus cesty po obchvatu. Ten je silnicí první třídy.
„Z našeho hlediska bylo přijatelnější, aby jezdili spíše městem než po obchvatu,“ zdůvodnil tehdejší zamítavé stanovisko Sůva.