Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 17. května 2022 Aneta

Z Jihlavy do Prahy vlakem za 40 minut by se mohlo jezdit od roku 2030

  9:00
Vysočinu s Prahou by do několika let mohla propojit vysokorychlostní železnice a cesta z Jihlavy do hlavního města by tak mohla trvat jen 40 minut. Ve čtvrtek o této možnosti diskutovali v Praze odborníci z celé Evropy. Kraj by tato trať ovlivnila jako žádný jiný region. Nejen tím, že by přes něj měla vést. Měla by i napojit stávající železniční uzly.

Na Vysočině by už v roce 2030 mohli jezdit vysokorychlostní vlaky (ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

"Regionální rychlíky obsluhující Žďár, Přibyslav, Třebíč a Okříšky by překonaly vzdálenost mezi Prahou a Vysočinou za hodinu. Vysokorychlostní trať by přinesla i renesanci méně významných tratí obsluhujících menší místa, po kterých pojedou vytížené přímé a rychlé vlaky z Prahy nebo Brna," uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Páteřní trať z Prahy do Brna přes Jihlavu by se mohla začít připravovat už za tři roky, dokončena by mohla být do roku 2030. Dle představ odborníků by se na ní vlaky pohybovaly rychlostí 250 kilometrů za hodinu. Ale tím by to ani zdaleka neskončilo. Protože tato trať není plánována jako uzavřená, navazovaly by na ni další nové koridory.

Ve stejné době se počítá s podstatnými úpravami tratí z Brodu a Žďáru do Jihlavy, kde by se cestovalo dvousetkilometrovou rychlostí. Stejné parametry by měla dostat trať z Jihlavy do Českých Budějovic, nová trať z Třebíče na Moravské Budějovice, na Znojmo a dále na Vídeň. To už prý dokonce do roku 2016.

Ve hře jsou tři varianty, kudy by trasa vedla

Jenže v celé záležitosti je stále několik otazníků. Zaprvé se neví, kudy by trať vedla. Nejvíce se hovořilo o vedení kopírujícím dálnici z Prahy přes Benešov, Jihlavu, Velké Meziříčí do Brna. Ve hře jsou ale stále původní varianty severní a jižní.

"Letos bude zpracována ekonomická efektivnost, očekáváme diskuse s městy. Zatím jsou v jednání všechny tři varianty," prozradil Jindřich Kušmír, ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy ministerstva dopravy.

To rozhodně nepotěší města, která leží na zvažované trase. S jejím vedením musejí počítat v územních plánech, pozemky musejí roky blokovat, dokud nebude jasno o přesném vedení trati. "Vede nám to přímo přes obec. Už pět let kvůli tomu máme stavební uzávěru a nemůžeme dělat vůbec nic," stěžuje si starosta Služátek Hynek Bouchal.

Na železnici ale nejsou peníze

Druhou nejasností je, kdo a kde na to vezme peníze. "Nenastane-li komplexní změna ve financování dopravní infrastruktury, v horizontu zhruba dvaceti let se s výstavbou vysokorychlostních železnic nepočítá," zchladil optimismus Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy. "V superstrategii ministerstva dopravy do roku 2025 není vysokorychlostní trať plánována ani jako čára v mapě," dodává krajský náměstek hejtmana Libor Joukl.

Podle ředitele Centra pro efektivní dopravu Petra Šlégra to ale není nic neřešitelného. "Cena za kilometr této trati je srovnatelná s cenou kilometru dálnice. Celý úsek nové trati z Prahy do Brna by stál zhruba sto miliard," odhaduje.

"To je něco jako rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na jeden až dva roky. Stavělo by se samozřejmě několik let. Například postupným budováním úseku Praha - Benešov, pak Benešov - Jihlava a tak dále," doplnil.

  • Nejčtenější

Pacientka z Vysočiny má záškrt, nemoc v ČR nebyla zachycena od roku 1995

V České republice se po sedmadvaceti letech objevila raritní forma záškrtu. O nálezu informovaly Státní zdravotní ústav...

Žďárská pouť podražila, pár minut na atrakcích stojí i trojciferné částky

Labutě a řetízkový kolotoč za 70 korun, kyvadlo Extreme za stovku, stejně jako autodrom, centrifuga, vyhlídkové kolo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Jihlavsku končí zavedená značka Auto Máca, pohltí ji impérium Louda

Z mapy autocenter na Vysočině mizí zavedená značka. Jihlavská společnost Auto Máca končí. Kupuje ji automobilové...

Žďárský Tokoz vymyslel bezpečnostní zámek, jenž odolá zlodějům i hackerům

Žďárskou rodinnou firmu Tokoz má většina lidí spojenou s visacími zámky. Ty jsou stále nezbytnou součástí nabídky,...

Jako v Kometě. Brankářské trio z klubu se schází v české reprezentaci

Pouhých osm zápasů za seniorskou reprezentaci a žádný na mistrovství světa dospělých dají dohromady tři brankáři...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Chataře ve Žďáře ruší pila i auta, pomoci mají protihlukové stěny a val

Zahrádkářská kolonie Krejdy patřila vždy ke klidným koutům na okraji Žďáru nad Sázavou. Lidé tu mají zahrady i chatky....

Žďárský Tokoz vymyslel bezpečnostní zámek, jenž odolá zlodějům i hackerům

Žďárskou rodinnou firmu Tokoz má většina lidí spojenou s visacími zámky. Ty jsou stále nezbytnou součástí nabídky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jihlava koupila kvůli rozšíření zoo továrnu, z plánů se však pomalu vytrácí

Je to jediný prostor, kam by se mohla v budoucnu rozvíjet zoologická zahrada. S touto myšlenkou kupovala Jihlava v roce...

Zchátralá kovárna má staronovou střechu, vrátila se i unikátní zvonička

Historická kovárna ve Věžnici na Havlíčkobrodsku už má zpět střechu, po opravě se na ni vrátila i unikátní zvonička. Do...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...