Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Odstup při předjíždění cyklistů naštval správce lesů, chce zakázat vjezd kol

  8:47aktualizováno  9:46
Ranské polesí na severu Havlíčkobrodska bývá v létě častým místem výletů cyklistů. Hlubokými lesy vede síť zpevněných cest i oficiální cyklotrasy. Je však možné, že na některé cyklisté nebudou smět vyjet. Kvůli novele silničního zákona bude správce lesa žádat zákaz vjezdu cyklistů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Od počátku roku dojde ke změně zákona o provozu na pozemních komunikacích. Součástí změn bude i diskutovaná povinnost předjíždět cyklisty ve vzdálenosti nejméně jeden a půl metru.

Už méně se ale mluví o tom, že povinnost předjíždějícího vozidla dodržet od cyklisty vzdálenost má platit i na účelových komunikacích s maximální rychlostí do 30 kilometrů v hodině. Tam má být minimální vzdálenost jeden metr. Pro lesníky, kteří těžkou technikou svážejí z lesů kulatinu, je ale i to moc.

„Podle nového zákona budeme muset na této cestě široké dva a půl metru jedním metrem objíždět cyklistu. To je technicky nemožné,“ zlobí se ředitel Lesního družstva Přibyslav Jiří Svoboda. Družstvo je největším vlastníkem lesů mezi Přibyslaví a Ždírcem nad Doubravou.

„Jedná se o katastrované cesty, které vedou naším lesem. Za naše peníze jsme si je postavili a udržujeme je. Na vlastní komunikaci budeme mít problém se vyhýbat s někým, s kým se tam vyhnout prostě nemůžeme. My tu povinnost budeme mít a ten, kdo tam pojede na kole, už ne,“ hájí postoj lesníků Svoboda.

Jak zdůrazňuje, pokud skutečně začne novela silničního zákona platit v přijaté podobě, nebude mít na vybranou a požádá silniční správní úřad, aby vydal souhlas s umístěním dopravní značky zákaz vjezdu cyklistů. „Nic jiného nám nezbude. Děláme to neradi, ale jsme k tomu donuceni,“ podotkl.

O zákazu rozhodnou úřady

V případě ranských lesů bude žádost posuzovat odbor dopravy v Chotěboři. Podle jeho vedoucího Pavla Málka nelze předjímat, jak rozhodne. „Bude záležet na konkrétní žádosti a popsaných důvodech. Ranské lesy jsou však vyhledávanou rekreační lokalitou, o to důkladněji budeme žádost posuzovat,“ konstatoval.

Stanovisko bude úřad žádat i od policie, která posuzuje vhodnost značení i na účelových komunikacích. „Pokud nás o něj silniční správní úřad požádá, vyjádříme se,“ sdělila policejní mluvčí Dana Čírtková. Ani ona ale v tuto chvíli nemohla říct víc.

Konkrétní kroky chce lesní družstvo podniknout v prvním kvartále příštího roku. Až poté, co novela silničního zákona vejde v platnost.

Jiří Svoboda předpokládá, že argumenty lesního družstva úřad vyslyší. Pokud ne, chce se obrátit na odvolací orgán, případně správní soud. „Budeme hledat různé způsoby a mezi tím budeme doufat, že s novelou silničního zákona poslanci něco udělají,“ dodal.

Že by se povinnost dodržení vzdálenosti vztahovala i na zpevněné lesní cesty, totiž považuje za nesmysl. „To je hazard s bezpečností. Pokud se takto bude muset transportní souprava vyhýbat, celá spadne do příkopu. Nevím, jestli si toto přejeme,“ říká.

„Celé roky to fungovalo. Dokázali jsme se s cyklisty tolerovat a vyhnout. A najednou má někdo pocit, že to musí řešit takhle silou. Dávat cyklistovi větší pravomoci na našich cestách, než máme my, kteří jsme si je postavili, zaplatili a udržujeme je? To je špatně,“ dodává Svoboda.

Víc problémů než řešení

Nad účinností novely zákona pochybuje i Pavel Málek. „Způsobí víc problémů, než aby něco vyřešila. Řidičům to přidělá starosti a v praxi to stejně nebude fungovat,“ myslí si.

Drobnou útěchou pro cyklisty může být fakt, že v případě Lesního družstva Přibyslav by neměl být zákaz na všech lesních cestách. Těch družstvo spravuje zhruba 110 kilometrů. Zákaz vjezdu cyklistů by se měl týkat jen několika desítek z nich.

Na druhou stranu však přibyslavské družstvo nebude jediným, které v rámci celé republiky chce takto postupovat. Podobné kroky budou podnikat i další vlastníci.

„Budeme postupovat koordinovaně. Budeme společně vypracovávat žádost, budeme ji sdílet i pro ostatní vlastníky, abychom měli vše správně vyargumentované,“ říká Jiří Svoboda, který je zároveň předsedou Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů ČR.

Ministerstvo dopravy: K žádné změně nedojde

Ke zveřejněnému článku poskytl vyjádření mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Podle jeho slov v souvislosti s novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích pro lesníky a cyklisty ke změně oproti současnému stavu nedojde. Reakce ministerstva po bodech:

  • Daná snaha majitelů lesů s odstupem 1,5 m vůbec nesouvisí. Nedávno přijatý zákon totiž neřeší otázku soužití veřejnosti a správců lesů, soulad mezi hospodářským a rekreačním využitím lesů či bezpečnost na lesních cestách při pohybu techniky.
  • Nic se z logiky věci novým zákonem oproti stávajícímu stavu nezmění. Situace setkání cyklisty s lesním strojem není nová. Na úzkých lesních cestách se cyklisté nepředjíždí již dnes a cyklista v případě potřeby projetí lesního vozidla uvolní cestu. A zákazové značky dnes kvůli nemnoha případům předjíždění umisťovány v lesích nejsou.
  • V případě tohoto zákona se musí jednat o předjíždění, nikoli objíždění (a k předjíždění na těchto cestách z podstaty věci bude docházet jen těžko).
  • Co se týká účelových pozemních komunikací, platí pravidlo na těch veřejně přístupných samozřejmě i tam, ale prakticky se bude postupovat, jak je naznačeno výše.

Co se stane, pokud budou majitelé lesů na zákazu trvat:.

  • Je to spíše otázka na advokáty a ty, kteří by vyložili příslušnou legislativu; turistické značení je mimo kompetenci ministerstva dopravy, stejně jako majetkové či vlastnické vztahy.
  • Klademe si otázku, jak by majitelé dodržování zákazových značek chtěli v lesích vymáhat.
  • Jakékoli omezení vjezdu je pod kontrolou úřední moci; nelze tedy jednat jen na základě subjektivního rozhodnutí.

Pokud jde o účelovou komunikaci veřejně přístupnou, rozhoduje o umístění dopravního značení obecní úřad obce s rozšířenou působností, tedy ne vlastník komunikace.

Pokud komunikace veřejně přístupná není (typicky je tam fyzická zábrana, například závora), umisťuje dopravní značení vlastník. Musí to ale oznámit příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. Ten může případně nařídit odstranění značení, pokud není splněna podmínka bezpečnosti silničního provozu.

14. dubna 2021

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Na stojany na kola někdo navlékl dámské kalhotky, sundávali je strážníci

Netradiční případ, pracovně nazvaný Zimní second hand, řešili nedávno žďárští strážníci. Při běžné kontrole města...

Lidé podepisovali petice kvůli nevychovanému psovi, hádali se i o lavičku

Odeberte psa jeho majiteli, zvíře je nebezpečné, jeho pán nezodpovědný. S takovou peticí se setkali radní v Havlíčkově...

Po konci dodavatele energií vrací dopravní podnik do ulic naftové vozy

Krize na trhu s energiemi a krach jednotlivých dodavatelů se dotkl také Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ). Po...

Kámen se má v Pohledu těžit ještě 4 roky. Bude pak voda na zatopení lomu?

Havlíčkobrodsku a jeho okolí hrozí v brzké době nedostatek stavebního kamene. Během nejbližších let bude končit provoz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pod náměstím v Třebíči ležely historické poklady, archeologové je vystaví

Rok a půl už v Třebíči trvá revitalizace Karlova náměstí. Provází ji záchranný archeologický průzkum, při němž už se...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Při krádeži ztratil mobil, pak na něj zavolal policistům a vrátil se pro něj

Kuriózní dopadení zloděje si připsali jihlavští policisté vyšetřující krádež v obchodním domě. Pachatel se jim...

Lidé podepisovali petice kvůli nevychovanému psovi, hádali se i o lavičku

Odeberte psa jeho majiteli, zvíře je nebezpečné, jeho pán nezodpovědný. S takovou peticí se setkali radní v Havlíčkově...

Přibyslav se po dvaceti letech vrací ke stavbě bytů, postaví novou bytovku

Plných dvacet let nepostavilo město Přibyslav ani jeden byt. Až letos se k této investici vrátí. Začne budovat bytový...

Chotěboř plánuje supermoderní muzeum, v návštěvnících má zanechat emoce

Bude to jedna z největších investic v historii Chotěboře na Havlíčkobrodsku. Tak trochu vynucená, slušelo by se dodat....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...