„Z našeho pohledu jakékoliv řešení, které napomůže bezpečnosti a plynulosti provozu, je v tomto místě vítané,“ kvituje zprávu Dana Čírtková, tisková mluvčí policistů na Vysočině.
Podle v říjnu uspořádané Regionální dopravní konference v Jihlavě je stávající podoba křižovatky třetím nejrizikovějším místem na silnicích v Kraji Vysočina. Jen za poslední dva roky se zde událo 26 nehod, při kterých dva lidé zemřeli, jedenáct se jich zranilo a škoda přesáhla částku pět milionů korun.
V místě je velká intenzita dopravy. Podle posledního sčítání projede tímto místem denně více než 12,5 tisíce vozidel. Z toho přibližně 30 procent tvoří nákladní auta a kamiony. Situaci nepřispívá ani fakt, že se v křižovatce čtyřproudý přivaděč od Jihlavy mění v dvouproudou silnici na Havlíčkův Brod. Problém bezpečně odbočit vlevo ve směru na Jihlavu mají hlavně řidiči, kteří sjíždějí z dálnice od Brna.
„Protože tam je silný provoz ze všech stran, křižovatka může být pro některé řidiče nepřehledná. Stávalo se, že pokud řidič jel po I/38 nepřiměřenou rychlostí, tak vozidlo, které sjíždělo z dálnice, nemohlo na silnici bezpečně najet,“ vysvětluje Čírtková.
Nehody, které se tam stávají, bývají podle policejní mluvčí jako přes kopírák. „Někdo letěl od Jihlavy, další auto sjíždělo z dálnice a došlo ke střetu. Když odbočovalo z dálnice na Jihlavu vozidlo s přívěsem, tak bylo téměř nemožné odbočovací manévr zvládnout. Pamatuji na vážnou nehodu motorkáře, která se tam stala. Nakonec se ukázalo, že viníkem byl právě motorkář, byť jel po hlavní silnici. Jel tak vysokou rychlostí, že řidič, který sjížděl a odbočoval z dálnice, na to nemohl zareagovat,“ dodala Čírtková.
V minulosti se pro snížení rizik v daném úseku udělala řada takzvaných nízkonákladových úprav. Snížila se například rychlost, provoz se usměrňoval dopravním značením, v místě jsou pro lepší přehlednost jízdních pruhů umístěny balisety (zelené plastové sloupky – pozn. red).
Jednopruhové vjezdy i výjezdy
Nyní se celá křižovatka přestaví na okružní, což by mělo podle ŘSD zajistit bezpečnější a plynulejší provoz. Vnější průměr navržené okružní křižovatky má být 44 metrů.
„Všechny vjezdy a výjezdy této křižovatky budou jednopruhové, oddělené dlážděným ostrůvkem. Pro dominantní směry, které by zatěžovaly okružní křižovatku, vzniknou samostatné větve. Jedná se o směry Jihlava – Praha, Brno – Havlíčkův Brod, Havlíčkův Brod – Jihlava/Brno,“ popisuje Jiří Veselý, tiskový mluvčí ŘSD na Vysočině.
V rámci stavby dojde rovněž na úpravu severní větve mimoúrovňové křižovatky.
Navržené úpravy vítá také Veronika Vošická Buráňová, koordinátorka BESIP na Vysočině. „Určitě to přispěje ke zkapacitnění a zpřehlednění místa. Domnívám se, že by si křižovatka zasloužila i osvětlení. Teď je tam tma jak v pytli,“ zamýšlí se.
Podle mluvčího ŘSD Veselého však projekt s osvětlením křižovatky nepočítá. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 64 milionů korun bez DPH. Stavební práce by ŘSD chtělo zahájit v příštím roce. Přestavba křižovatky navazuje na rekonstrukci dálničního přivaděče ve směru od Jihlavy, která skončila letos.