Navigace zjistí polohu auta i v tunelu, projekt se testuje v Jihlavě

  8:31aktualizováno  8:31
Kdo používá navigaci Waze, v Jihlavském tunelu už nezabloudí. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ho totiž opatřilo takzvanými majáky, které navigaci dodají údaje o poloze vozidla. V Jihlavě se tím rozběhl pilotní projekt. Zařízení by měly dostat všechny tunely v majetku ŘSD.

„Maják“, který zajistí navigacím signál GPS i uvnitř Jihlavského tunelu. Jde o malou krabičku o velikosti šest krát šest krát dva centimetry. V Jihlavě je takových krabiček devět. | foto: Waze Česká republika

V Jihlavském tunelu jsou takzvané Waze Beacons přibližně týden. Do 304 metrů dlouhého tunelu nainstalovali pracovníci ŘSD celkem devět krabiček podobných miniaturním routerům. Na jejich instalaci ŘSD spolupracovalo s komunitou Waze Česká republika i samotnou společností Waze.

Fotogalerie

„V tunelech chybí navigacím GPS signál a navigace odtud ani neumí odesílat lokalizovaná data. Při plánování trasy třeba Waze neví, že je tam zrovna kolona a že by měl řidič raději jet jinudy,“ nastínil hlavní přínos technologie Patrik Ingr, koordinátor Waze pro Českou republiku.

„Úkolem těchto krabiček je navigaci zajistit stálé informace o poloze vozidla. To když zajede do tunelu, ztratí signál GPS. Jestliže je křižovatka hned za tunelem, případně už v něm, navigace se těžko orientuje,“ uvedl další z důvodů mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Pokud začnou auta brzdit, navigace to hned pozná

Celý systém přenáší informace oběma směry. Data se dostávají ke správcům tunelu i k ostatním řidičům. Pokud například začnou auta v tunelu prudce brzdit, což navigace pozná, ohlásí problém. Ten se v aplikaci Waze zobrazí všem uživatelům. Systém je navíc provázán s centrem dopravních informací.

Autorem myšlenky těchto majáků je sama společnost Waze. Ta je zprvu testovala ve svém domovském Izraeli, poté i v některých zemích Evropy. V České republice je Waze ve spolupráci s ŘSD zkouší právě v Jihlavě. „A fungují,“ hodnotí po týdenním provozu Ingr.

Majáky jsou postaveny na bluetooth technologii, kde jedinečný ID (identifikační kód) každého majáku je svázáno s jeho přesnou polohou. Aby je řidič mohl využít, musí ho mít zapnutý. Pak už nemusí dělat vůbec nic. Telefon s navigací Waze po vjezdu do tunelu automaticky přijímá signály z jednotlivých majáků a aplikace pracuje naprosto stejně jako na zemském povrchu.

Podle Patrika Ingra je to otevřený systém. Využít ho po dohodě s Waze může i kterýkoli jiný výrobce či programátor navigací a navigačních systémů. Nejblíže k tomu jsou navigace pracující s mapami Google, tedy společností, která je vlastníkem Waze. Zatím ale není známé žádné další úspěšné použití Waze Beacons v jiné aplikaci.

Jihlava byla pro testování vybrána záměrně

Jihlavský tunel si ŘSD pro testování těchto krabiček vybralo záměrně. „Jedná se o středně dlouhý tunel, v němž je omezená rychlost a který vede do mírné zatáčky,“ objasňuje Jan Rýdl. „Nechtěli jsme ho testovat někde, kde se lítá sto třicítkou,“ dodal.

Podle Ingra je důležité i to, že tunel v Jihlavě je široko daleko osamocený. Nehrozí tak, že by v jednom tunelu majáky pracovaly a v sousedním nebyly vůbec. Řidiče by taková situace mohla mást.

Že je Jihlavský tunel těsně pod povrchem a není ražený desítky metrů pod zemí v tvrdé skále, podle Rýdla nevadí. „Nezáleží na tom, jak je silnice hluboko ani co je nad tunelem,“ říká.

Malé krabičky s elektronikou jsou poměrně levnou záležitostí a jejich instalace je rychlá. „Za pár desítek minut jsme měli hotovo,“ potvrzuje Rýdl.

Majáky mají vlastní zdroj energie, nejsou připojeny k elektrické síti. Baterie jim vydrží přibližně na pět let provozu.

„Jeden maják stojí 29 dolarů. Musí být umístěn u vjezdu a výjezdu z tunelu a mezi vjezdem a výjezdem pak po každých čtyřiceti metrech. Není to drahá záležitost. Soupravu pro Jihlavu jsme pořídili na vlastní náklady,“ konstatoval Ingr.

I z tohoto důvodu by ŘSD chtělo majáky osadit i další tunely ve svém vlastnictví. Jak mluvčí Rýdl zdůraznil, prioritou budou tunely na pražském okruhu a na dálnicích D5 u Plzně a D8 v okolí Ústí nad Labem.

Přáním Waze je i jejich instalace v pražském tunelovém komplexu Blanka, jehož majitelem je hlavní město Praha. „Pokrytí Blanky majáky by se i s prací vešlo do jednoho milionu korun,“ odhadl Patrik Ingr.

  • Nejčtenější

Na zvrhlého učitele soudce křičel, pak ho poslal na 4,5 roku do vězení

Několikrát musel soudce Okresního soudu v Jihlavě Pavel Horna zvýšit hlas na učitele Miroslava Černého z Berouna. Muže...

U silnice ležel mrtvý mladík, zřejmě jej někdo srazil. Policie hledá svědky

Policie na Vysočině pátrá po řidiči osobního auta, které zřejmě srazilo a zranilo šestnáctiletého chlapce. Mrtvého jej...

Přepadení ženy vyvolalo v Pelhřimově emoce, starosta i policie je krotí

Loupežná přepadení, rozbité lavičky a městský mobiliář i nástrahy s hřebíky na silnicích určené řidičům. V Pelhřimově v...

Premium

Klaus i Zeman budovali demokracii jen z donucení, tvrdí Martin Mejstřík

Byl pátek 17. listopadu 1989 a tehdejší student Divadelní fakulty AMU Martin Mejstřík se společně se spolužáky chystal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Další auto přistálo v příkopu, zatáčku u Radňovic řidiči podceňují

V nechvalně proslulé zatáčce u Radňovic na silnici číslo 19 mezi Žďárem nad Sázavou a Novým Městem na Moravě už se...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Jihlava nabídne městské byty bezdomovcům, přidělí jim je losem

Velké sčítání lidí bez domova a v bytové nouzi chystá na poslední listopadový týden radnice v Jihlavě. Následně z nich...

Premium

Klaus i Zeman budovali demokracii jen z donucení, tvrdí Martin Mejstřík

Byl pátek 17. listopadu 1989 a tehdejší student Divadelní fakulty AMU Martin Mejstřík se společně se spolužáky chystal...

VIDEO: Další auto přistálo v příkopu, zatáčku u Radňovic řidiči podceňují

V nechvalně proslulé zatáčce u Radňovic na silnici číslo 19 mezi Žďárem nad Sázavou a Novým Městem na Moravě už se...

Řidič tramvaje roznášel letáky proti režimu. StB mu ničila život až do revoluce

Na hanebné praktiky, kterými bojovníky proti totalitě otravovala komunistická tajná policie, nikdy nezapomene Jiří...

PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?
PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?

Zima pomalu, ale jistě klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas myslet na zimní obutí vašeho dítěte. Dětská nožka roste rychlostí blesku, a tak se každoročnímu nákupu sezónní obuvi nevyhnete.

Najdete na iDNES.cz