Navigace zjistí polohu auta i v tunelu, projekt se testuje v Jihlavě

  8:31aktualizováno  8:31
Kdo používá navigaci Waze, v Jihlavském tunelu už nezabloudí. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ho totiž opatřilo takzvanými majáky, které navigaci dodají údaje o poloze vozidla. V Jihlavě se tím rozběhl pilotní projekt. Zařízení by měly dostat všechny tunely v majetku ŘSD.

„Maják“, který zajistí navigacím signál GPS i uvnitř Jihlavského tunelu. Jde o malou krabičku o velikosti šest krát šest krát dva centimetry. V Jihlavě je takových krabiček devět. | foto: Waze Česká republika

V Jihlavském tunelu jsou takzvané Waze Beacons přibližně týden. Do 304 metrů dlouhého tunelu nainstalovali pracovníci ŘSD celkem devět krabiček podobných miniaturním routerům. Na jejich instalaci ŘSD spolupracovalo s komunitou Waze Česká republika i samotnou společností Waze.

Fotogalerie

„V tunelech chybí navigacím GPS signál a navigace odtud ani neumí odesílat lokalizovaná data. Při plánování trasy třeba Waze neví, že je tam zrovna kolona a že by měl řidič raději jet jinudy,“ nastínil hlavní přínos technologie Patrik Ingr, koordinátor Waze pro Českou republiku.

„Úkolem těchto krabiček je navigaci zajistit stálé informace o poloze vozidla. To když zajede do tunelu, ztratí signál GPS. Jestliže je křižovatka hned za tunelem, případně už v něm, navigace se těžko orientuje,“ uvedl další z důvodů mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Pokud začnou auta brzdit, navigace to hned pozná

Celý systém přenáší informace oběma směry. Data se dostávají ke správcům tunelu i k ostatním řidičům. Pokud například začnou auta v tunelu prudce brzdit, což navigace pozná, ohlásí problém. Ten se v aplikaci Waze zobrazí všem uživatelům. Systém je navíc provázán s centrem dopravních informací.

Autorem myšlenky těchto majáků je sama společnost Waze. Ta je zprvu testovala ve svém domovském Izraeli, poté i v některých zemích Evropy. V České republice je Waze ve spolupráci s ŘSD zkouší právě v Jihlavě. „A fungují,“ hodnotí po týdenním provozu Ingr.

Majáky jsou postaveny na bluetooth technologii, kde jedinečný ID (identifikační kód) každého majáku je svázáno s jeho přesnou polohou. Aby je řidič mohl využít, musí ho mít zapnutý. Pak už nemusí dělat vůbec nic. Telefon s navigací Waze po vjezdu do tunelu automaticky přijímá signály z jednotlivých majáků a aplikace pracuje naprosto stejně jako na zemském povrchu.

Podle Patrika Ingra je to otevřený systém. Využít ho po dohodě s Waze může i kterýkoli jiný výrobce či programátor navigací a navigačních systémů. Nejblíže k tomu jsou navigace pracující s mapami Google, tedy společností, která je vlastníkem Waze. Zatím ale není známé žádné další úspěšné použití Waze Beacons v jiné aplikaci.

Jihlava byla pro testování vybrána záměrně

Jihlavský tunel si ŘSD pro testování těchto krabiček vybralo záměrně. „Jedná se o středně dlouhý tunel, v němž je omezená rychlost a který vede do mírné zatáčky,“ objasňuje Jan Rýdl. „Nechtěli jsme ho testovat někde, kde se lítá sto třicítkou,“ dodal.

Podle Ingra je důležité i to, že tunel v Jihlavě je široko daleko osamocený. Nehrozí tak, že by v jednom tunelu majáky pracovaly a v sousedním nebyly vůbec. Řidiče by taková situace mohla mást.

Že je Jihlavský tunel těsně pod povrchem a není ražený desítky metrů pod zemí v tvrdé skále, podle Rýdla nevadí. „Nezáleží na tom, jak je silnice hluboko ani co je nad tunelem,“ říká.

Malé krabičky s elektronikou jsou poměrně levnou záležitostí a jejich instalace je rychlá. „Za pár desítek minut jsme měli hotovo,“ potvrzuje Rýdl.

Majáky mají vlastní zdroj energie, nejsou připojeny k elektrické síti. Baterie jim vydrží přibližně na pět let provozu.

„Jeden maják stojí 29 dolarů. Musí být umístěn u vjezdu a výjezdu z tunelu a mezi vjezdem a výjezdem pak po každých čtyřiceti metrech. Není to drahá záležitost. Soupravu pro Jihlavu jsme pořídili na vlastní náklady,“ konstatoval Ingr.

I z tohoto důvodu by ŘSD chtělo majáky osadit i další tunely ve svém vlastnictví. Jak mluvčí Rýdl zdůraznil, prioritou budou tunely na pražském okruhu a na dálnicích D5 u Plzně a D8 v okolí Ústí nad Labem.

Přáním Waze je i jejich instalace v pražském tunelovém komplexu Blanka, jehož majitelem je hlavní město Praha. „Pokrytí Blanky majáky by se i s prací vešlo do jednoho milionu korun,“ odhadl Patrik Ingr.

Nejčtenější

Majiteli auta ukradli ďábelskou značku na přání, totožnou už nedostane

Nissan Juke a registrační značka, kterou kdosi odcizil. Podle policie to byl...

Policisté zaznamenali první případ krádeže registrační značky na přání z vozidla na Vysočině. Majitel Nissanu Juke...

Do pelhřimovského babyboxu odložila matka zdravého ročního chlapce

V Českých Budějovicích je babybox od dubna 2012.

Do babyboxu v Pelhřimově v pátek před půlnocí někdo odložil zdravého a podle odhadů patnácti až šestnáctiměsíčního...

Na zavátou Vysočinu nevjíždějte, neprojedete, nabádá policie kamioňáky

Silnice I/38 musela být u Dlouhé Brtnice kvůli silnému větru a sněhu uzavřená....

Na Vysočinu vůbec nevjíždějte, nepřejedete ji. Takový vzkaz posílá policie řidičům kamionů. Na řadě silnic v celém...

Slavia porazila Budějovice, Vsetín vyhrál ve šlágru nad Kladnem

Hráči Vsetína se radují ze vstřeleného gólu v utkání proti Kladnu.

Hokejisté druhého Vsetína zdolali ve šlágru 48. kola první ligy třetí Kladno 6:1 a po sedmé výhře za sebou se...

Majitel největší sbírky Pragovek na světě má druhý zápis v knize rekordů

Sedmaosmdesátiletý Emil Příhoda vlastní největší světovou sbírku vozidel a...

Dvě unikátní auta zastavila na pelhřimovském náměstí - bývalý prezidentský vůz Praga Grand z roku 1918 a současný...

Další z rubriky

Zoolog Bezděčka: V bajkách je vše biologicky správně, jen zvířata mluví

Podobně jako u knihy Pohádky o zvířátkách, která Pavlu Bezděčkovi vyšla v roce...

Příběhy o prohnaném slepýši, o veverkách a jejich pokladu, o žabákovi, jenž se chtěl ženit, či o tom, proč se nevyplácí...

Po přestavbě se hrad Roštejn vrátí ke své podobě před velkým požárem

Od května 2017 běží v několika etapách rekonstrukce loveckého hradu Roštejn v...

Okolí hradu Roštejn nedaleko Telče připomíná staveniště. Od května 2017 běží v několika etapách rekonstrukce tohoto...

Silný vítr lámal stromy zatížené sněhem, kalamita pomůže šíření kůrovce

Na Žďársku leží spousta polámaných vršků stromů, další jsou nalomené. Nejvíc je...

Další ránu dostali lesníci dlouhodobě bojující s kůrovcem. Když se minulé pondělí do stromů s přimrzlým těžkým sněhem...

Najdete na iDNES.cz