Aktuálně jej proměňuje postupující výstavba nového průmyslového areálu jihozápadně od Smrčenské ulice ve spodní části Lesnova. „Je to Vakuum Bohemia, areál firmy, administrativně výrobní komplex,“ řekla Jana Matoušková ze stavebního úřadu v Jihlavě.
V místě stavby bývala ale také předtím průmyslová zástavba – naposledy šlo o slévárnu šedé litiny. Její stavby byly až na ohradní zdi a dvě kůlny zdemolovány na jaře 2020. Provoz malé slévárny měl zastaralé technologie a odborníci na životní prostředí se obávali, že místo bude mít ekologickou zátěž. To se však podle Matouškové nyní nepotvrdilo. „Ekologická zátěž s kontaminací půdy se tam neprokázala,“ řekla Matoušková.
Jihlavská firma Vakuum Bohemia se zabývá dodávkami a servisem vakuových systémů s dmychadly, kompresory, vývěvami či ventilátory. „Máme provoz v Jihlavě, kde děláme servis vývěv, totéž bude na Lesnově: servisní středisko s patnácti zaměstnanci,“ řekl Filip Holub z marketingového oddělení firmy Vakuum Bohemia. „Ekologická zátěž tam nebyla, jen spousta nepořádku po bezdomovcích, co tam bydleli. Ale to byl takový ten běžný nepořádek,“ dodal Holub.
Stavba by měla být dokončena do 30. dubna 2026.
Na místě dnes stojí skelet dvou budov z betonových nosníků. Budovy budou mít jedno přízemní a jedno nadzemní podlaží. Nové stavby se však svými rozměry i typem značně vymykají charakteru okolní zástavby. Proto mezi místními starousedlíky budí diskuse. Také i proto, že naproti, na druhé straně Smrčenské ulice, v posledních dvou letech vzniká na dosud klidném místě po zaniklém statku nový rozlehlý areál s odstavnou plochou pro návěsy a kamiony.
Část Lesnova, kde za socialismu pro jeho klidný charakter byly postaveny například i dvě panelové budovy domova důchodců, se tím mění na pokračování průmyslové zóny. Podobné, jaká je nedaleko odtud, ve čtvrti Bedřichov za jihlavským dálničním přivaděčem.
Dalším změnu lze očekávat v podobě vysokorychlostní trati VRT, jež by v místě zmíněné odstavné plochy měla začít křížit přivaděč i celý stávající zdejší dopravní uzel včetně železnice a výpadovky na Smrčnou a dálniční nájezd Větrného Jeníkova.
Lesnovský starousedlík Libor Caska je sousedem nového areálu firmy Vakuum Bohemia – má jej za plotem – a budoucnost Lesnova nevidí optimisticky. „Vakuum Bohemia je soused, ze kterého máme obavy. Myslím, že povolením téhle stavby se nebral ohled na okolí. Stavby tohoto druhu by měly být v průmyslové zóně a ne přímo v sousedství obytné zástavby,“ míní Caska.
Nebezpečná silnice
V souvislosti se stavbou nových hal Vakuum Bohemia se obává i nárůstu dopravy, které zvýší riziko už nyní nebezpečného místa. „Už teď hlavně nákladní auta na výjezdu z Lesnova na Smrčnou v obou směrech v nebezpečné zatáčce bez chodníků vůbec nerespektují bezpečnou rychlost,“ líčí Caska.
O tom se na místě přesvědčil také redaktor MF DNES. Uhnout prudce jedoucím nákladním vozům není kam – jen do příkopu.
Průmyslová zástavba má ale v místě stavby Vakuum Bohemia tradici. Už v roce 1896 (tehdy se osada jmenovala Walddörfel) zde podnikatel Dagobert Löwenthal nechal postavit škrobárnu s výrobou glukózy a hroznového cukru. „Zde také pak v roce 1901 prováděla firma Eduard Ast & Co. jedny z prvních etážových železobetonových konstrukcí v Rakousku-Uhersku,“ přiblížil Filip Kochan z Jihlavského architektonického manuálu, který popularizuje jihlavskou architekturu.
Později škrobárnu odkoupila společnost se sídlem v nedalekém Červeném Mlýně. Po znárodnění v roce 1948 areál získal Okresní průmyslový podnik, který zde zřídil zmíněnou slévárnu. Měla podle pamětníků asi desítku zaměstnanců a zabývala se malovýrobou hrubých litinových odlitků typu kanalizačních roštů. Provoz ukončila kolem roku 1995. V letech 2008 až 2011 ve zchátralé slévárně fungoval tuningový klub. Poté už byl areál prázdný a pobývali zde bezdomovci.