K ukončení provozu zřizovatel přistoupil i přesto, že zařízení je během svého dlouholetého fungování stabilně naplněno téměř nebo zcela na maximum a jeho potřebnost zdůrazňuje nejen personál či stávající a bývalí klienti, ale také odborná veřejnost. Proti jeho zrušení vznikla i petice.
„V současné době přibývá dětí s výchovnými problémy. Soudy a pracovníci sociálně-právní ochrany dětí mají velké potíže s umisťováním dětí a mladistvých do výchovných ústavů a dětských domovů se školou v dostupné vzdálenosti. Kapacita zařízení je nedostatečná,“ vyjádřil se Petr Krábek, vedoucí sociálního odboru městského úřadu ve Žďáře nad Sázavou.
Zachování zařízení ve městě tak považuje Krábek za nutné. Mimo jiné i proto, že jde o provozně jedinečný ústav. Je určen pro chlapce od patnácti let a má kapacitu 18 lůžek.
„Jedná se tedy o malé zařízení rodinného typu pomáhající chlapcům s poruchami chování či psychickými poruchami. Většina z nich přijde z nefunkčního rodinného prostředí s ne moc pěknými zkušenostmi,“ popsali kolektivně zaměstnanci ústavu, jichž je celkem patnáct.
Chlapci chodí do běžných škol
Nestandardní také je, že tamní hoši mohou studovat na civilních školách, kam samostatně docházejí či dojíždějí. Tato forma ústavní péče odpovídá žádanému inkluzivnímu směřování pedagogiky.
„Svou otevřenou formou umožňuje zařízení jemu svěřeným mladým lidem získávat vlastní zodpovědnost a kontakt se spolužáky v běžných školách, kde se mohou připravovat na své budoucí povolání. Středních škol je ve Žďáře více, se širokým spektrem forem vzdělávání, a od výchovného ústavu jsou navíc v docházkové vzdálenosti. To je deviza, kterou má málokteré zařízení v ČR,“ zdůraznil Krábek.
Možnost dětí ze žďárského ústavu rozvíjet svoji samostatnost i zodpovědnost oceňuje rovněž Karel Červenka, docent Katedry speciální a inkluzivní pedagogiky Masarykovy univerzity.
„MŠMT by mělo existenci a fungování podobného typu zařízení spíše podporovat než omezovat, nebo dokonce rušit. Nezaznamenal jsem také, že by v souvislosti s tímto případem proběhla jakákoli diskuse,“ uvedl Červenka.
Nutná by byla rekonstrukce za 36 milionů
Podle zřizovatele je však i přes tyto argumenty již rozhodnuto. Pracoviště už funguje v utlumovacím režimu, kdy je umožněno stávajícím chlapcům dokončit vzdělávání ve školách, jež navštěvují. Provoz má být ukončen k 30. červnu 2023.
Chlapecký výchovný ústav ve Žďáře nad Sázavou
|
„Žďárský výchovný ústav bude rušen z důvodu neefektivity dalšího financování. Objekt je ve stavu, který vyžaduje zásadní investice. Ty by však s ohledem na kapacitu zařízení nebyly efektivní,“ sdělila oficiální stanovisko mluvčí ministerstva školství (MŠMT) Aneta Lednová.
Náklady na nutnou rekonstrukci zázemí včetně vybavení a terénních úprav byly odhadnuty na 36 milionů korun. Vydáno už je i stavební povolení. Od roku 2019 byly na přípravné práce kolem oprav vynaloženy už téměř dva miliony.
Úbytek osmnácti míst by se podle MŠMT neměl nijak negativně projevit. „V rámci republiky jsou do budoucna kapacity výchovných ústavů dostatečné,“ řekla Lednová. Výchovné ústavy totiž neposkytují své služby jen klientům z daného regionu, ale z celé ČR.
Zařízení, co přijímají vyloženě hochy, je v ČR celkem 16, dalších 7 je pak smíšených - pro chlapce i dívky.
Odkaz původní majitelky
Na Vysočině funguje chlapecký výchovný ústav jen ve Žďáře. I smíšená pracoviště se nachází mimo kraj - nejbližší třeba v Olešnici na Moravě nebo Moravském Krumlově. Na Vysočině jsou dále v provozu už jen ústav pro dívky, a to v Počátkách, Velkém Meziříčí či Horních Dubenkách na Jihlavsku.
Podle vyjádření Lednové se MŠMT pokoušelo najít i náhradní prostory, kde by žďárské pracoviště mohlo dál působit, ale bez úspěchu. „Objekt bude dále nabídnut jako nepotřebný majetek ve standardním procesu v souladu s platnou legislativou,“ přiblížila mluvčí.
Komplikací může být, že vlastník musí naplnit odkaz původní majitelky, Barbory Smeykalové, jež své nemovitosti bezúplatně postoupila v roce 1946 s tím, že smí sloužit jen účelům sledovaným tehdejší Okresní péčí o mládež, zejména umístění opuštěných dětí ze Žďárska.
Součástí ústavu je od roku 2019 i ambulance střediska výchovné péče, jež poskytuje preventivně výchovné poradenství rodinám ze Žďáru a okolí, což považuje MŠMT za důležitou službu. „Z toho důvodu hledáme alternativu pro zabezpečení těchto služeb v daném regionu,“ dodala Aneta Lednová.