Některé autobusy městské autobusové dopravy v Třebíči jsou vybaveny...

Některé autobusy městské autobusové dopravy v Třebíči jsou vybaveny klimatizací. Její účinek je ale diskutabilní. | foto: Hana Jakubcová, MF DNES

Vozy MHD klimatizaci nemají, nebo bývá vypnutá. Cestujícím je vedro

  • 5
Třebíč má ve veřejné dopravě sedm klimatizovaných autobusů, ne vždy ale řidiči „klimu“ zapínají. V Jihlavě celkově klimatizované vozy nemají vůbec. Jejich nákup je prý nelogický pro Vysočinu.

Přišel teplý týden a lidé se ve městech „pečou“ v autobusech a trolejbusech veřejné dopravy. Řidiči jezdí s otevřenými okénky, pouštějí větráky, moc platné to ale není.

Někteří cestující v Třebíči nadávají na výheň, kterou musejí v letních dnech pravidelně podstupovat. Rádi by, aby šoféři ve větší míře v nově nakoupených autobusech využívali klimatizaci, když už se touto vymožeností chlubí radnice i provozovatel Městské autobusové dopravy (MAD), společnost ICOM transport.

Například Aleš Novák to šel rovnou říct zastupitelům na jejich nedávnou schůzi.

„Využívám městskou dopravu často. A zajímá mě, proč nově pořízené autobusy s klimatizací ji nesmějí používat? Ano, je to nákladné, samozřejmě. Ale proč to bylo v novinách prezentováno tak, že tady máme skvělé, nové autobusy, nízkopodlažní, vybavené klimatizací, když mají řidiči výslovně zakázáno od firmy ICOM ji zapínat?“ ptal se Novák.

Radní mu slíbili, že dostane písemnou odpověď. Jakou reakci obdržel, zatím není úplně jasné. Mluvčí třebíčské radnice Ivan Přibík pro MF DNES uvedl, že zodpovědný úředník odboru dopravy je nyní na dovolené, proto bude mít přesnější informace příští týden.

MF DNES sdělila Novákovu výtku přímo předsedkyni představenstva společnosti ICOM transport Kateřině Kratochvílové. Ta odpověděla, že bohužel bez uvedení dne, linky a času je složitější se konkrétně vyjádřit, protože klimatizaci má pouze sedm vozů z pětadvaceti.

„Obecně musím říct, že řidiči klimatizaci používají. Při provozu městské dopravy, se kterým je spojeno časté otevírání všech dveří, se tepelná pohoda v autobusech udržuje hůř na nižších teplotách - zvláště pokud je teplé letní počasí. V případě, že bychom nepřemýšleli o pohodlí cestujících, ale pouze o nákladech, nepořizovali bychom autobusy s klimatizací. Smlouva nám to neurčuje,“ sdělila Kratochvílová.

A zdůraznila, že dopravní firmě záleží na tom, aby byli cestující spokojení. „Ze současného pohledu je mi líto, že veřejnost neví, že jsme do městské dopravy v Třebíči investovali více než 80 milionů korun, i nad rámec smlouvy,“ dodala.

MF DNES udělala malý test, když redaktorka projela několik třebíčských linek právě novými autobusy. Ptala se i cestujících na jejich zkušenost.

Odér cestujících

Třebíčanka Jana Krátká jezdí MAD velmi často. Potvrdila slova Aleše Nováka. Také ona říká, že ještě nezažila klimatizovaný autobus.

„Nikdy. Nejhorší to bývá, když je narváno a z každé strany jde jiný odér nemytých lidí. To jsou pak zážitky k nezaplacení,“ mávla rukou žena.

Další Třebíčan Antonín Matoušek má zkušenost trochu jinou. „Vybavuji si, že občas nastupuji do autobusu a při otevření dveří jde na mě závan chládku. Takže zřejmě někteří šoféři v nových autobusech klimatizaci používají,“ řekl.

Při testu MF DNES měl na menší výkon klimatizaci v autobuse zapnutou řidič Vladimír Sovák při cestě z Karlova náměstí ke hřbitovu. Jiný šofér, který si nepřál zveřejnit své jméno, ji puštěnou neměl.

„Je to složité. Často se zastavuje, jakmile se otevřou všechny dveře, stejně je hned uvnitř vedro,“ podotkl Sovák.

A jak to mají v Jihlavě, kde kromě autobusů jezdí i trolejbusy? Tam otázku, zda klimatizovat v letním horku prostor pro cestující, řešit vůbec nemusí. Podle ředitele Dopravního podniku Jihlava Josefa Vilíma je vysvětlení jednoduché.

„Provozujeme 70 vozidel a ani jedno nemá klimatizaci celého interiéru pro cestující. Takže žádné rozhodování, zda ji pouštět, v Jihlavě nenastalo. A ani jsme se zatím v Dopravním podniku nebo na magistrátu nebavili, že bychom pořizovali plně klimatizované vozy,“ řekl Vilím.

Vysočina? Ta je chladnější

Důvody jsou podle ředitele Dopravního podniku Jihlava dva: cena a poloha města.

„Klimatizace výrazně zvyšuje cenu nově kupovaného dopravního prostředku, a to až o deset procent. Přičemž cena nového autobusu se pohybuje v rozmezí od 5 do 6 milionů korun bez daně a u trolejbusu 10 až 11 milionů opět bez daně,“ vypočítal Vilím.

„Na Vysočině nebývá za rok zas tolik horkých dní, aby to dávalo smysl. Naše vozy sice klimatizaci přímo nemají, ale je tam systém vzduchotechniky, větráků a otevřených okýnek, který přináší jakési ochlazení,“ vysvětlil ředitel.

Nechtějí lidi ještě více vyudit

Cestující Alena Opavská z Jihlavy říká, že teď v létě není cestování městskou dopravou nic moc.

„Pomůže otevření okýnek. Ale pak někdy zase moc táhne. Klimatizovat trolejbus, když je každou chvíli zastávka a otevírají se dveře, to je také blbé. Bylo by to i docela složité... Asi to každý musí vydržet, tu cestu,“ myslí si.

V nových trolejbusech je sice v zadní části vozidla odsávání vzduchu, ale i to má podle jihlavských šoférů své mouchy.

„Když pustím odsávání venkovního vzduchu do vozu, tak za horka lidi v trolejbusu ještě víc vyudím. A odsávání vzduchu z trolejbusu směrem nahoru, to je zase strašně hlučné. Nevím, že to tak výrobce udělal,“ přemítal jeden ze zkušených řidičů.

,