Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Dopravní terminál promění část Jihlavy. Kdy to bude, však není jasné

  11:56aktualizováno  11:56
Jihlavský magistrát představil vítěznou studii centrálního dopravního terminálu. Ten má vzniknout v lokalitě současného městského vlakového nádraží a měl by se stát hlavním přestupním místem nejen celé Jihlavy. Zatím však není jasné, kdy přestavba za nejméně 100 milionů začne.

Místo, kde ve vzdálenosti pouhých několika desítek metrů od sebe najdete vlakové nádraží, linkové autobusy, vozy MHD a novou odbavovací budovu se zázemím pro cestující i pro řidiče. To je vize nového centrálního dopravního terminálu v Jihlavě.

Fotogalerie

Autorem vítězné studie, která už počítá s variantou zastávky vysokorychlostní trati, se stal brněnský Atelier RAW. Z léta opomíjené lokality u městského nádraží by se tak měl stát klíčový dopravní uzel.

„Naší snahou je získat kvalitní dopravní terminál, který by spojoval nejen všechny druhy dopravy, ale zajistil i nové propojení do centra města třídou Legionářů, která by měla doznat značných změn. Pro automobily se plánuje nové dopravní napojení k Feroně i ke kruhové křižovatce na Havlíčkově ulici,“ shrnul Vratislav Výborný, náměstek jihlavského primátora.

„Není to solitérní projekt magistrátu. Vzniká v součinnosti s Krajem Vysočina, který se snaží vytvořit integrovaný dopravní systém. Nový dopravní uzel by měl být hlavním přestupním místem nejen pro obyvatele Jihlavy, ale pro celý kraj,“ poznamenal náměstek primátora Radek Popelka.

Sýpka je architektonicky cenná stavba, k zemi nakonec nepůjde

Podle studie bude proměna lokality zásadní. „Chceme, aby toto místo i jeho okolí bylo přívětivé, snadno dostupné, s dostatkem parkovacích míst, bezbariérové a s co největším množstvím zeleně i laviček,“ představil vítěznou studii architekt Tomáš Rusín.

K samotnému terminálu povede nová silniční komunikace. „Tato nová tangenta podstatně ulehčí Fritzově ulici, která nyní supluje jakýsi malý městský okruh. Odkloní se tak doprava z obytných čtvrtí směrem k nádraží,“ vysvětlil Rusín.

Nová silnice má začínat na kruhovém objezdu na Havlíčkově ulici a bude pokračovat kolem architektonicky zajímavé budovy bývalé sýpky s výraznou oblou střechou. Tu považují architekti za cennou stavbu, jež by se neměla bourat. Tam by mohly být v budoucnu třeba výstavní prostory či netradiční bydlení.

Před novou nádražní budovou je pak plánovaná kruhová křižovatka, která má mít pět vyústění. Nová komunikace bude pokračovat směrem k Jiráskově ulici.

Nové kruhové křižovatce bude muset ustoupit drážní budova

Ovšem kvůli kruhové křižovatce bude muset ustoupit stávající nádražní budova. „Architektonická hodnota toho domu je téměř nulová. Také stavebně je ve velmi špatném stavu, horní patra jsou kompletně plesnivá,“ vysvětluje architekt Rusín.

Starou stavbu nahradí nová nádražní budova, kde by měla fungovat samoobsluha, bufet, veřejné toalety, ale třeba také půjčovna kol a prodej jízdenek. Zázemí by zde měli najít řidiči, správa budovy i vedení nádraží.

Z budovy povedou podzemní podchody na jednotlivá vlaková nástupiště a bezbariérová cesta k přiléhajícímu autobusovému nádraží a zastávkám MHD.

Studie počítá i s množstvím parkovacích míst pro osobní vozy, a to tak, aby lidé mohli vůz odstavit a cestovat MHD, půjčit si kolo nebo jít do centra města pěšky.

Z třídy Legionářů se má stát široký bulvár s množstvím zeleně

Právě pěší cestu do města by měla zatraktivnit třída Legionářů, která se má podle studie kompletně změnit. Stát by se z ní měl široký bulvár.

Uprostřed ulice navrhl Atelier RAW pruh pro pěší s množstvím zeleně, stromů a laviček. „Měl by být požitek a radost touto třídou jít. Zároveň by třída Legionářů měla být poznávacím znakem pro cestující, kteří do krajského města přijedou a chtějí navštívit jeho centrum,“ dodal Tomáš Rusín.

Jistých úprav by měl doznat také park u vlakového nádraží.

„Chceme tam ponechat většinu dřevin, spíš to místo hodláme vyčistit a prosvětlit od keřů. Park by měl doplnit vodní prvek. Mělo by to být příjemné odpočinkové místo, kde mohou lidé čekat na svůj spoj,“ upozornil architekt.

Na projekt má nyní magistrát vyčleněnou částku 100 milionů korun. Celkové náklady by však měly být v řádech stovek milionů.

Do konce tohoto roku by měla být dokončena urbanistická studie a studie nádraží. Následovat má územní rozhodnutí a poté jednotlivá stavební povolení.

Celý projekt je rozčleněn na etapy. Jako první by měla stát nádražní budova, jež by mohla být podle náměstka Výborného hotova do dvou let.

Investorem stavby nádražní budovy je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta však počítá s výstavbou spíše až po roce 2020.

  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

Po srážce u Jihlavy zemřel řidič, silnice na Brod byla sedm hodin zavřená

Vážná dopravní nehoda ráno uzavřela hlavní silniční tah mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. U Antonínova Dolu se...

Slavia v přípravě selhala, Sparta dala pět gólů, Baník utrpěl debakl

Slávističtí fotbalisté první test v zimní přípravě nezvládli, v Praze na strahovském stadionu Evžena Rošického podlehli...

Vlak s lidmi, který ujel strojvedoucímu, brzdila dcera výpravčího

Vlak, který ujel strojvedoucímu loni v únoru u Velkého Meziříčí, se pokoušela brzdit dcera výpravčího, která jím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Vysočině se objevila ptačí chřipka, v Česku je znovu po třech letech

V Česku se po třech letech objevila nákaza ptačí chřipkou. Vysoce patogenní typ H5N8, který se ale nepřenáší na lidi,...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

V ten den jsem tam vůbec nebyl, tvrdí muž souzený za ubodání ženy v herně

Krajský soud v Brně začal projednávat vraždu ženy v nelegální herně ve Žďáře nad Sázavou. Obžalovaný je Martin Vosyka,...

Vlak s lidmi, který ujel strojvedoucímu, brzdila dcera výpravčího

Vlak, který ujel strojvedoucímu loni v únoru u Velkého Meziříčí, se pokoušela brzdit dcera výpravčího, která jím...

Ani letos Meziříčí neplánuje opravit Náměstí, investovat chce do škol

Především do školství a dopravy budou v letošním roce investovat ve Velkém Meziříčí. Náklady na opravy se budou v...

Za smrt chlapce pod koly výletního vláčku dostal jeho řidič podmínku

Podmínečný trest a zákaz řízení dostal u Okresního soudu ve Žďáře nad Sázavou řidič výletního vláčku. Pod koly soupravy...

OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?
OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?

Čtrnáct maminek z řad blogerek otestovalo věci pro děti a miminka od značky Fisher-Price. Jak si usínáčky (vydra a ježek), houpátka, sedátka a tři druhy deček vedly v testu přísných kritiků – jejich dětí?

Najdete na iDNES.cz