Ten dopis v pondělí 3. října našli ve svých e-mailových schránkách všichni třebíčští zastupitelé. Spolek transparentní dopravy z Liberce v něm popisuje své výhrady k výběrovému řízení na nového provozovatele městských autobusů v Třebíči. V září v něm zvítězila jediná společnost, která se přihlásila, dosavadní provozovatel ICOM transport.
Další dvě firmy poslaly na radnici jen dotazy a po odpovědích na ně o několikasetmilionovou zakázku ztratily zájem.
Je to nečistý předvolební atak, brání se radnice
Spolku transparentní dopravy vadí výsledná cena. Podle něj je přemrštěná. Kritizuje i podmínky soutěže. Tvrdí, že byly v detailech ušité na míru jednomu subjektu.
Spolek se také domnívá, že byl porušen zákon. A tak ve čtvrtek podá zřejmě přímo na Vrchním státním zastupitelství v Praze podnět k prošetření této největší třebíčské městské zakázky posledních let.
Vedení města ústy své mluvčí Martakidisové vzkázalo, že jde o nečistý předvolební atak, dobře načasovaný.
Zmíněný spolek tento týden v úterý poslal podnět na prověření téhož tendru ještě na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
A trestní oznámení od jiného subjektu bylo doručeno ve středu na policii v Třebíči. „Třebíčští kriminalisté přijali oznámení, které se týká veřejné zakázky na provoz dopravy ve městě. Budou se jím zabývat,“ uvedla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková. Kdo toto trestní oznámení podal, není jasné. A Čírtková to ani nekomentovala.
Může to souviset právě se zmíněným dopisem, který obdrželi třebíčští zastupitelé. Nebo s výsledky soutěže, možná na ně zareagoval některý z konkurenčních dopravců.
Žádný přítomný člen rady nebyl proti
Schůze městské rady, která rozhodla zakázku zadat vítězi, dceřiné firmě koncernu ICOM transport, společnosti TRADO MAD, se uskutečnila 20. září. Ze sedmi radních chyběl pouze Vladimír Malý (ČSSD).
Zbylí členové rady hlasovali jednomyslně pro uzavření smlouvy s vítězem.
„Byl jsem služebně v Boleslavi,“ řekl ve středu Malý. On, stejně jako zbytek radních vyjma Pavla Heřmana, kandiduje v nadcházejících krajských volbách.
Zakázku v oblasti dopravy, kterou má ve městě na starosti místostarosta Pavel Pacal (Pro Třebíč), Vladimír Malý opatrně brání: „Argumenty spolku jsou značně zkreslené. Všechny politické strany měly zástupce v pracovní skupině na výběr dopravce a jejich připomínky byly zapracovány do výběrového řízení.“
Jeho stranický kolega, neuvolněný sociálnědemokratický zastupitel Petr Vašíček jisté pochybnosti vyjádřil. „Připomínky a podněty spolku stojí za zamyšlení. Věřím, že vedení města seznámí zastupitele a veřejnost s celým postupem výběrového řízení a vysvětlí, co ho přimělo uzavřít smlouvu s jediným uchazečem,“ řekl.
Časový pres, město musí službu zajistit
Vašíčka zaráží, že se o velkou zakázku zajímaly tři firmy, přihlásila se o ni nakonec jen jediná.
Třebíčská radnice vydala podrobné prohlášení, ve kterém brání rozhodnutí výběrové komise i radních. Navíc upozorňuje, že město tlačil čas. Dosavadnímu dopravci končí smlouva letos a město tuto službu zajistit musí.
Předpokládaná suma celé zakázky, která byla uvedena v zadávacích podmínkách, činila 280 milionů korun bez daně za osm let služby. Při prezentování výsledků místostarosta Pacal uvedl, že cena vzroste ve výsledku jen mírně. Roční náklady na provoz MAD pro Třebíč se navýší přibližně o tři miliony korun, do čehož se promítnou například vyšší platy řidičů nebo požadavky na lepší servis cestujícím, jako jsou třeba moderní informační tabule.
„Celková výše ročních nákladů v nabídce pro 910 tisíc ujetých kilometrů je 58,54 milionu korun. Po odečtení výkonů pro třetí subjekty (obce, firmy), uvažované redukci nevytížených spojů (na zhruba 881 tisíc kilometrů) a odečtu předpokládaných tržeb by náklady na MAD v roce 2017 neměly překročit 41,5 milionu,“ spočítal Pacal.
To ale Spolek transparentní dopravy zpochybňuje. „Vždyť celková cena zakázky je součtem všech položek, včetně těch, co dají lidé. A dohromady je to prostě cena, která je dle našich propočtů kolem 64 korun za kilometr. Na Česko to je suma neobvyklá, dalo by se říct jedna z nejvyšších,“ říká členka spolku Eva Hovorková.
„Podle našeho názoru je odůvodnění ceny hraní si s kilometry. A slova o tom, že každý zaplatí něco, jsou jen zástěrkou, protože tomu úplně každý nerozumí. Zde se asi radní spoléhají, že když je to složité, nebude to nikdo řešit. Podle spolku je rozdíl mezi předpokládanou hodnotou zakázky 280 milionů a vysoutěženou částkou skoro 470 milionů prostě obrovský a nepřiměřený,“ dodala Hovorková.
Radnice ale takové počty razantně vyvrací. Říká, že je to pokus o senzaci, která se nekoná. Mluvčí Martakidisová tento spolek zpochybňuje. Domnívá se, že je propojený s hnutím Změna pro Vysočinu, v němž v krajských volbách kandiduje nejhlasitější kritik vedení města Jaromír Barák. „Je to nečisté,“ říká Martakidisová.