Parkovací dům (ilustrační snímek)

Parkovací dům (ilustrační snímek) | foto: Daniel Beran, MAFRA

Jihlava chce terminál i parkovací dům, problém nejspíš bude s hlukem

  • 0
Představitelé jihlavské radnice mají těžkou hlavu. Přestože jsou pro město stanoveny dvě zásadní dopravní priority - přeměna zanedbaného městského nádraží a jeho okolí v dopravní terminál a výstavba parkovacího domu na třídě Legionářů - nebude nejspíš možné je obě realizovat. Problém představují hlukové limity.

Hygienici pravděpodobně obě stavby nepovolí. "Přestože projektová dokumentace zatím neexistuje a neznáme tak kapacitu projektu, rozsah stavby ani dopravní napojení, dá se předpokládat, že parkovací dům může znamenat zásadní navýšení dopravy," uvedl krajský hygienik Karel Smejkal.

Další nová parkovací místa plánuje radnice u nedalekého městského nádraží, v rámci výstavby dopravního terminálu. Křižovatka Fritzovy ulice a třídy Legionářů bude podle projektu nově osazena semafory. Přitom právě Fritzova ulice je už dnes na hraně s limity hluku a v dopravní špičce se tu tvoří dlouhé kolony aut. "Jakékoliv navýšení dopravy hluk v lokalitě posune přes limit," dodal Smejkal.

"O možném zamítavém stanovisku hygieniků slyším poprvé a je to pro mě velice nepříjemné," řekl náměstek jihlavského primátora Petr Pospíchal. Ten dříve zastával na krajské úrovni post hejtmanova náměstka pro dopravu.

Primátorův náměstek pro dopravu Josef Kodet však možné problémy s limity hluku odmítá jako předčasné soudy. "To, že projekt nesplní hlukové limity, je předjímání stavu, který se musí teprve posoudit v projektové dokumentaci," řekl Kodet.

Propojení ulic bude možné nejdřív za tři roky

Přesto se v tuto chvíli zdá, že se z pohledu hygienika oba projekty vzájemně vylučují. Alespoň do doby, než bude vybudována propojka Havlíčkovy a Jiráskovy ulice kolem městského nádraží, podélně s Fritzovou ulicí a jejími přetíženými křižovatkami. Jenže stavba tohoto propojení je podle Kodeta možná nejdříve až po roce 2014 - pokud na ni pak město získá dotace.

"Než bude dokončená propojka Havlíčkovy a Jiráskovy ulice, může uplynout dalších pět let," připustil Kodet. Podle hygienika Smejkala však nepřichází v úvahu ani výjimka hlukové zátěže.

"Výjimku můžeme udělit pouze dočasnou, a to na zdroj hluku, který je již v provozu. A to za předpokladu, že ze strany provozovatele zdroje budou udělána v určitém časovém období taková opatření, aby se do limitů vešel," dodal Smejkal.

Příprava na stavbu terminálu přinese novinky

Příprava neboli tak zvaná nultá etapa stavby dopravního terminálu přinese prozatím pozitivní změny. Kromě již zmíněného osazení křižovatky semafory a vybudování parkoviště u městského nádraží, by k němu měla být zavedena také trolejbusová doprava.

Současná kolmá stání na třídě Legionářů zmizí. A dlažbu v ulici, která směřuje k nádraží, nahradí asfalt. Celá úprava včetně nového trolejového vedení by podle Kodeta měla přijít asi na 55 milionů korun, z toho 40 milionů by mohla tvořit dotace z Evropské unie. O ni chce radnice usilovat na podzim.

Zvažovaný projekt parkovací domu na místě parkoviště za Billou by měl vyjít až na 100 milionů korun. Na jeho stavbu si radnice vezme úvěr. Mělo by poskytnout 350 míst, tedy o 170 víc než má stávající plocha parkoviště.