V hlavách odborníků se rodí plán na železnici z Třebíče na Znojmo

  10:34aktualizováno  10:34
Jedna trať vede z Jihlavy na Brno, druhá z Jihlavy na Znojmo. Nově by se mohly obě v Třebíči propojit. Počítá s tím koncepce rychlých spojení na železnici. Je to však daleká budoucnost.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Vlakem z Třebíče přímo do Moravských Budějovic bez nutnosti krkolomně zajíždět do Okříšek. I takové plány existují.

Propojení tratí

Jde o přímé spojení Třebíče a Znojma bez nutnosti zajíždět do Okříšek. Návrh novostavby železniční tratě je veden katastrem obcí Horní Újezd, Mikulovice, Slavice, Střítež, Kožichovice a Třebíč. Má délku 12 km. Zatím ještě neexistuje ani vyhledávací studie, pouze je formulován záměr. S propojením tratí počítá celostátní koncepce "Rychlá spojení".

Podle některých odborníků je potřeba začít uvažovat o přípravách na novostavbu kolejiště, které propojí tratě 240 Jihlava–Brno a 241 Okříšky–Znojmo. Vzniká totiž celostátní koncepce takzvaných "rychlých spojení" na železnici. A ta s propojením tratí 240 a 241 počítá.

Základem má být vysokorychlostní trať mezi Prahou a Brnem s odbočkou do Jihlavy. Z Jihlavy má tato odbočka vést po opravené a zrychlené původní trati 240 přes Třebíč po nové spojce do Moravských Budějovic a dále do Znojma a případně do Vídně.

Koleje dlouhé 12 kilometrů

Úseky, které dosud neexistují, je nutné v dohledné době zanést do územních plánů obcí i Kraje Vysočina, aby byly územně chráněny. To znamená, aby se jim časem do cesty nepostavil jiný záměr.

Na tom se shodli účastníci nedávné třebíčské konference o železnici na Vysočině, mezi nimi zástupci Správy železniční dopravní cesty, ministerstva dopravy, Kraje Vysočina i některých obcí a měst.

Kudy by propojení tratí mělo vést? S jedním z možných řešení přišel třebíčský odborník na dopravní stavby Petr Kundera. Podle něj by dvanáct kilometrů dlouhá novostavba začala v Horním Újezdu u železničního přejezdu. Odtud by pokračovala severovýchodně k Mikulovicím do sedla mezi kopci.

Pak by sledovala potok Markovka až ke Kožichovicím. Zde by trať uhnula severozápadně, překročila údolí Lorenzových sadů, využila volného prostoru snesené vlečky První brněnské strojírny a zaústila do železniční stanice Třebíč.

Nebudou nutné demolice

"Celá navržená trasa jde volným prostorem, není nutné uvolnit cestu kolejišti demolicemi objektů, nezkomplikovala by případné rozšíření letiště u Kožichovic. Záměr nekoliduje ani s uvažovaným rozšířením průmyslové zóny u Stříteže, naopak by mohlo být výhodné, že na trať půjdou napojit vlečky," vypíchl Kundera.

Starosta Třebíče Pavel Heřman se domnívá, že celá koncepce "rychlých spojení" je hudba hodně daleké budoucnosti, finančně obrovsky náročná. "Propojení tratí 240 a 241 je ve stadiu formulace záměru. Nejsou ještě hotové ani základní studie. Ale samozřejmě je to velmi podnětné," pravil.

"Pro nás je teď hlavní prioritou, aby státní úředníci skončili s rušením rychlíkových spojů a aby pokročili v přípravě elektrifikace trati 240 Jihlava–Brno," upozornil. "Jakmile bude elektrifikovaná, cesta z Třebíče do Brna potrvá méně než hodinu. A to už začne být pro cestující zajímavé," předeslal Pavel Heřman.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

V Jihlavě zemřel muž, který žil nejdéle s transplantovaným srdcem

Rudolf Sekava podstoupil transplantaci srdce na podzim 1984 a byl nejdéle...

Ve věku nedožitých 83 let zemřel v jihlavské nemocnici nejdéle žijící muž s transplantovaným srdcem. Rudolf Sekava v tu...

Sucho mění zvyklosti, města nechávají trávu růst a pěstují luční kvítí

Tak jako vykvetlá tráva na Dolním hřbitově ve Žďáře nad Sázavou, mohou postupně...

Ve městech na Vysočině se začíná čím dál častěji prosazovat nový trend v údržbě zeleně. Radnice reagují na klimatické...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Další z rubriky

Na nové trase hradem Roštejn turisté zažijí pravou loveckou hostinu

Kastelánka hradu Roštejn Kateřina Rozinková má napilno. Veškeré stavební práce...

Další etapa obnovy interiérů a exteriérů loveckého hradu Roštejn u Telče se blíží ke konci. Po loňském zpřístupnění...

Vedení Jihlavy po letech jednalo s majiteli továrny kritizované ekology

Letecký pohled na jihlavský dřevozpracující závod Kronospan.

Jihlavská primátorka Karolína Koubová a náměstek pro životní prostředí Vít Zeman v Salcburku jednali s majitelem...

Řidiči na Vysočině popíjeli, nadýchali 3 a 2 promile

Ilustrační snímek

Se dvěma opilými řidiči měli v pátek co do činění policisté na Vysočině. V Křižanově nadýchal 63letý 3,11 promile, v...

Najdete na iDNES.cz