Stačí, aby zaměstnanci dukovanské elektrárny vyrazili na svou směnu nebo zpět domů do Třebíče, a je jisté, že se do Hrotovické ulice u autobazaru skoro neprocpou auta vjíždějící z vedlejší Spojovací ulice ve směru od nákupní zóny a benzinky Shell. Dopravní „špunt“ je tu několikrát za den.
„Je to tady často o nervy, pro mě jedno z nejneoblíbenějších míst v Třebíči, kterému se vyhýbám,“ uvedl řidič Jiří Rozsypal.
Podobné je to u křížení Hrotovické s Kosmákovou. V tomto případě krátce před podzimními komunálními volbami minulé vedení města, jehož část sedí i v současné radě, mluvilo o tom, že se rozbíhají jednání o přeměně křižovatky na kruhový objezd. Navíc: jen o pár ulic dál je ve špičkách nemožné napojit se z Demlovy do Znojemské ulice...
„O těchto problémech víme. A chystáme se je řešit,“ říká na radnici nově příchozí místostarosta Vladimír Malý (ČSSD), který má v kompetenci dopravu ve městě.
„Křižovatka Kosmákova–Hrotovická bude okružní. Jednání, která začala na podzim, pokračují. Demlova–Znojemská se nabízí jako varianta pro semafory. Načasování je samozřejmě otázkou peněz, ale v plánu pro nejbližší dobu to je,“ ujistil Malý.
Že přestavbu nikdo nezaplatí? Stačil by provizorní objezd
„Jen s tou Hrotovickou u autobazaru je to složitější. Jde o křížení ve tvaru písmene T dvou krajských silnic, což je tedy věcí kraje. Navíc tudy v budoucnu má vést obchvat, proto nějaká drahá přestavba křižovatky nepřichází v úvahu. Nikdo by ji nepovolil,“ vysvětlil.
Dopravní inženýr Policie ČR v Třebíči Pavel Roudenský uvedl, že konkrétně na křižovatce v Hrotovické ulici u autobazaru by byl vhodný provizorní kruhový objezd. Takový, jaký mají od loňska ve Velkém Meziříčí na průtahu městem.
„Jsem naprosto pro. A říkal jsem to v minulosti na různých jednáních několikrát. Myslím, že by se tam do vyasfaltované plochy vešel. A v případě potřeby by ho šlo snadno odstranit. Možná by to chtělo jen v obloucích zpevnit krajnice kvůli větším autům, ale to není finančně zas tak nákladné,“ domnívá se policista Roudenský.
Zmíněná křižovatka ve Velkém Meziříčí byla taky ve tvaru písmene T a neustále se příjezd z vedlejší ucpával. Doprostřed tam umístili prefabrikáty, kterými provizorně vyznačili kruhový objezd. Řešení se osvědčilo (více čtěte zde).
„Situace u nás už nemohla být horší. Zkusili jsme z klasické křižovatky provizorně udělat ‚kruhák‘ a lidé jsou spokojení. Provizorium nás vyšlo na něco přes 200 tisíc korun. Postupně jsme vyladili sestavu prefabrikátů na vozovce tak, aby se šoférům jezdilo co nejlíp. I ti, kteří měli zpočátku výhrady, nakonec uznali, že je to dobré řešení,“ řekl vedoucí odboru dopravy ve Velkém Meziříčí Jiří Pospíchal.
„Pokud by bylo potřeba tam projet s nadměrným nákladem, dva chlapi s lopatou prefabrikáty rozeberou a po projetí složí zpátky, tak je to jednoduché,“ dodal.
Pošlete mi mail, nejsem proti, vzkazuje krajský náměstek
Řidiči kamionů si ale občas stěžovali, že si ničí pneumatiky na zadních nápravách, protože se jim špatně vytáčí a drhnou koly o prefabrikáty. „Když zpomalí a nadjedou si, vytočí se v pohodě,“ říká Pospíchal s tím, že se i zpomalil průjezd městem, což bylo žádoucí.
Hejtmanův náměstek pro dopravu Libor Joukl říká, že nemá nic proti tomu, když Třebíčští s požadavkem na kraj přijdou.
„Nechť mi pošlou krátký mail. Pokud bude mít nápad racionální základ a prostorově se kruhový objezd v Hrotovické u autobazaru vejde, nejsem proti. Postup je takový, že města chodí za námi. Pak je otázka, kdo tu ‚srandu‘ zaplatí, v Meziříčí si prefabrikáty a všechno kolem na krajské silnici platilo město,“ řekl Joukl.
Třebíčská křižovatka Hrotovická–Kosmákova má hotový projekt, mělo by jít o podobnou provizorní stavbu jako v Meziříčí, takže finančně ne příliš náročnou. Hovoří se o tom, že se na ní bude dělat letos.
„Demlova–Znojemská je složitější v tom, že semafory stojí několik milionů. Ale dá se mluvit o realizaci zřejmě příští rok,“ zmínil vedoucí odboru dopravy v Třebíči Aleš Kratina s tím, že oběma křižovatkami projíždějí autobusy veřejné dopravy a nabírají zpoždění. I proto je žádoucí s tím něco dělat.