Kdyby se v Jihlavě volila „nejdrncavější“ cesta, aspirantem na vítězství by byla jihlavská silnice do Pístova. Telečská ulice se bude letos opravovat. Místo kostek ji nově pokraje asfalt. Stejně by magistrát chtěl postupovat i u dalších ulic v Jihlavě. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Historie versus asfalt. Spor o kostky v jihlavské ulici míří k soudu

  • 5
Letos zmizí z dalších čtyřech jihlavských ulic kostky a nahradí je asfalt. Vedení radnice chce prosadit vytrhání dlažby i v Křížové ulici u centrálního náměstí. Tam jsou ale už delší dobu rozhodně proti památkáři. Podle radnice je asfalt tišší, památkáři trvají na zachování původního vzhledu.

Je to vlastně střet moderní doby se zachováním historické podoby města. A vypadá to, že směřuje k soudu. Týká se dlažebních kostek v centru Jihlavy. Památkáři chtějí, aby zůstaly v Křížové ulici vedoucí k náměstí. Vedení radnice naopak trvá na jejich vytrhání a následném asfaltování.

„Možná půjdeme do soudního sporu. Nejprve ale musíme mít projektovou dokumentaci a požádáno o stavební povolení. Ten hluk kvůli kostkám je tam příšerný,“ uvedl náměstek primátora Vratislav Výborný (ČSSD).

A věří tomu, že zastánci asfaltu zvítězí. Soudy už podle něj podobný spor řešily a památkáři v něm neuspěli. Za pravdu dostali hygienici s argumentem, že zdraví obyvatel je přednější. Podle Výborného se chystá přestavba celé Křížové ulice. Kromě úpravy šířky chodníků by tam mohl být i pruh zeleně.

Památkáři: Asfalt nevhodně stárne, stačí dodržet rychlost

Památkáři soudí, že problém se nedá omezit jen na Křížovou ulici. Zachování dlažby považují za zásadní v historickém jádru Jihlavy, které je městskou památkovou rezervací.

„Asfalt je novodobý materiál, který je svým vzhledem zcela odlišný. Působí jednolitě, je monolitický a z hlediska vzhledu nevhodně stárne. Opravy dlažby, jež je tradičním materiálem, jsou možná četnější, nicméně mohou být opakovány při zachování původního výrazu,“ uvedl Jiří Neubert z Národního památkového ústavu.

A je přesvědčený, že pokud by v Křížové ulici řidiči dodržovali předepsanou rychlost do 30 kilometrů za hodinu, pak by hladina hluku byla téměř stejná jako u asfaltu.

Na kostkách je to někdy o život, tvrdí náměstek primátora

Kostky se budou letos vytrhávat a nahrazovat asfaltem v celkem čtyřech jiných jihlavských ulicích: Jiřího z Poděbrad, Telečské, Wolkerově a Dr. Jiřího Procházky. Ty jsou dál od centra.

V té posledně jmenované u nemocnice a policejního ředitelství si obyvatelé stěžovali na hlučnost. „Letos na to máme peníze, tak tam dáme asfalt,“ slíbil Ján Tinka, šéf městského odboru dopravy.

Náměstka Výborného těší, že se dostane i na ulici Jiřího z Poděbrad. „Protože tam když auta brzdí z kopce na kostkách a dole je značka ‚stopka‘, tak je to někdy až o život,“ zdůvodnil.

A chce, aby asfalt nahradil dlažbu i na dalších místech ve městě. Třeba na sídlišti U Hřbitova od vodáren až k Seifertově ulici. „Tam když v noci jede auto, tak je to zvuk jako z kulometu,“ dodal.

Na kostkách nedrží vodorovné značení, stěžuje si úřad

Když už se někde ve městě kostky odstraní, jsou pak uloženy pro případné další použití v historickém centru. Při rekonstrukci Srázné ulice je projektanti využili na vydláždění parkovacích míst a křižovatek.

„Rovněž v některých místech mají správci sítí podmínku, aby tam byla rozebíratelná dlažba,“ popsal další využití kostek vedoucí Tinka.

A upozornil, že kromě hlučnosti má tento povrch silnic i další nevýhody. Nedrží na něm vodorovné dopravní značení. „Když na vyhlazené kostky nastříkáme přechod pro chodce, tak je do půl roku neviditelný. Taky víc kloužou,“ uvedl.

Proto i Chlumova ulice vedoucí k městskému nádraží bude podle Tinky v dohledné době bez kostek. Tento úsek je nyní zvláštní tím, že v jeho spodní části vedle parku jsou použity větší kostky než v horní části.

„Dobře si pamatuji, jak jsme po této silnici jezdili s tatínkem do Prahy. Pěkně to tam skákalo. To ještě nebyla dálnice,“ zavzpomínal Vilém Wodák, předseda Spolku pro starou Jihlavu.

I náměstek Výborný si vybavil, že na větších kostkách to klouže za mokra ještě víc než na „kočičích hlavách“. „Já si ještě pamatuji, že byly kostky i v Dvořákově ulici či v ulici Jana Masaryka. Vlastně bývaly skoro všude,“ dodal.