Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček, MAFRA

Cyklisté na mezinárodní trase budou hlavní silnici podjíždět tunelem

  • 7
Příští rok zmizí jedno z nejnebezpečnějších míst na cyklostezce z Jihlavy do rakouského Raabsu. V Třebíči vznikne pod hlavním průtahem městem podchod společný pro cyklisty a pěší. Cena se bude pohybovat mezi 10 a 20 miliony korun.

Přejít nebo převést kolo přes Sucheniovu ulici v Třebíči poblíž firemní prodejny Bernardu, to je velký problém.

Čtyřproudá komunikace I/23, která tudy vede, je velmi frekventovaná. Špatné to mají hlavně cyklisté jedoucí po cyklostezce Jihlava-Třebíč-Raabs. Ta zde totiž rušnou silnici křižuje.

„Rozhodli jsme se, že je nutné něco s tím konečně udělat. Jde o bezpečnost,“ uvedl místostarosta Třebíče Pavel Pacal.

Město v těch místech plánuje vybudovat tunel. Jediný na celé trase zmíněné cyklostezky. Bude v něm dost místa i pro pěší.

„Je důležitý hned ze dvou důvodů. Prvním je již zmiňované hledisko bezpečnosti cyklistů. Druhým důvodem je rychlejší propojení Stařečky a Libušina údolí. Jedná se o stavbu, která je svým charakterem řešena jako bezbariérová a umožní pohyb nevidomých a imobilních,“ dále popsal projekt Pacal.

Upozornil, že podchod je v zásadním místě a měl být vybudován už při stavbě silnice.

Do hloubky 1,7 metru není skála. Bude to stačit?

„Pro potřeby návrhu stavby byl zpracován geologický průzkum a v současné době jsme zadali zpracování projektové dokumentace pro samotné provedení,“ řekl Pacal.

Geologický průzkum prokázal až do hloubky 1,70 metru, že stavaři nenarazí na skalní masiv, s nímž se potýkají na mnoha jiných místech v Třebíči. To, že skála nemá komplikovat stavbu, bude mít příznivý vliv na cenu.

Vybudování tunelu spolyká sumu mezi deseti a dvaceti miliony korun. Přesný rozpočet bude znám po doprojektování díla.

Na straně silnice směrem do Libušina údolí tunel vyústí pod úrovní stávající silnice, která vede do Starče. Napojí se na účelovou komunikaci, která už tam je.

Pacal uvedl, že Státní fond dopravní infrastruktury vyhlásil výzvy na cyklistické stezky, bezpečnost a nově také na křížení infrastruktury, které budou financovány z rozpočtu na rok 2017.

Záměrem města je podat žádost o finanční příspěvek na stavbu tohoto cyklotunelu a podchodu v jednom. Pacal říká, že město má velmi slušnou šanci peníze získat. Podíl dotace může být až 100 procent, spíš se počítá s 85 procenty konečné částky.

Za červenec úsekem projelo přes pět a půl tisíce cyklistů

„Pro žádost o dotaci nám poslouží také údaje o místním využívání cyklostezky Jihlava-Třebíč-Raabs, které získáváme z nedávno umístěných sčítačů na této trase,“ přiblížil místostarosta.

Například za červenec třebíčskou lokalitou Poušov projelo nebo prošlo 13 581 osob, z toho 5 567 cyklistů. V lokalitě Slavice to bylo 8 458 osob, z toho 3 952 cyklistů.

Plánovaná stavba už má vydané stavební povolení. Město se do ní chce pustit příští rok.

Jihlavský náměstek primátora Jaroslav Vymazal, který zároveň působí jako předseda představenstva dobrovolného svazku obcí, sdružených kolem cyklostezky z Jihlavy do rakouského Raabsu, o třebíčském záměru ví a líbí se mu.

„Finančně to jde celé za městem. Určitě je to dobrý a užitečný projekt, protože o bezpečnost cyklistů jde především,“ podotkl.

A není to jediná novinka, která se na cyklostezce připravuje. „Mezi Přímělkovem a Dolním Smrčným je pěšinka, vede po červené turistické značce údolím řeky Jihlavy. Když zaprší, je to skoro neprůjezdné. Chystáme zkvalitnění úseku o délce 1,1 kilometru, povrch bude z asfaltu nebo minerálního betonu. V horizontu dvou let by to mohlo být hotové, v současné době se to projektuje,“ předeslal Vymazal.