Každý měsíc přistihnou revizoři v Jihlavě přibližně tři stovky lidí bez platného lístku či předplaceného kuponu. V pondělí měli ale revizoři volno.

Každý měsíc přistihnou revizoři v Jihlavě přibližně tři stovky lidí bez platného lístku či předplaceného kuponu. V pondělí měli ale revizoři volno. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Trolejbusy a autobusy v Jihlavě jezdily zadarmo, revizoři měli volno

  • 5
Pondělí bylo v Jihlavě ve znamení akce s názvem Den bez aut. Upozorňovaly na ni samolepky na odbavovacích zařízeních v dopravě nebo letáky. Na nich stálo, že se 22. září cestující jihlavskou městskou hromadnou dopravou svezou zdarma.

Řidiči o akci věděli. MF DNES si vyzkoušela v 9:08 trolejbus BI jedoucí od Polikliniky směrem na Masarykovo náměstí.

„Prosím jednu jízdenku za patnáct korun,“ hlásila redaktorka řidiči. „Dnes je to zadarmo, podívejte se na strojek, i tam se to píše,“ pokynul rukou ke žlutému zařízení šofér.

Bylo znát, že většina lidí o akci ví, nikdo jiný si totiž o jízdenku neřekl. A lidé den jízdy zadarmo navíc mezi sebou probírali, a to jak předtím na zastávce, tak také v trolejbuse.

„Je dobře, že se něco takového dělá. Alespoň člověk jeden den ušetří, když si jede nakoupit a k doktorovi. I když, kdyby to bylo častěji nebo ještě lépe pořád, bylo by to lepší,“ říkala dvaasedmdesátiletá Františka Strnadová z Jihlavy.

Někteří naopak výhodnou akci neocenili. „Mám měsíční jízdenku, takže mně je celkem jedno, jestli je dnes doprava zdarma, nebo se platí. Měsíční jízdenka mi jinak připadá docela výhodná. Ale hodně lidí jezdívá na černo a ti aspoň dnes mohou jet legálně,“ usmívala se Antónia Lavičková, původem Slovenka bydlící několik let v Jihlavě.

„Akce je znát, v autobuse je víc plno. Ale jinak mi připadá, že celkově cestujících po Jihlavě přibývá. Ani se nedivím. Než by člověk město projel autem, což dost dlouho trvá, je možná lepší jet hromadnou dopravou - a hlavně je to i levnější,“ míní sympatická brunetka.

Den bez jízdného znamená ztrátu zhruba 100 tisíc

„Smysl celé akce je v tom, aby řidiči, kteří denně používají auto, zkusili, že i veřejnou dopravou se dá přijatelně cestovat. A samozřejmě v porovnání s autem daleko levněji. Je to jakýsi vstřícný krok k tomu, aby lidé z Jihlavy a blízkého okolí začali více používat městskou hromadnou dopravu,“ nastínil smysl projektu ředitel Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) Josef Vilím.

DPMJ „dnem zdarma“ ztrácí tržbu přibližně sto tisíc korun. „Denně přepravíme zhruba čtyřicet tisíc cestujících. A dejme tomu, že přibližně deset procent si koupí jízdenku. Celkově to hrubým odhadem vychází, že by lidé za jízdenky dali kolem sta tisíce korun, víc určitě ne. Rozhodně to nejsou miliony ani koruny,“ uvedl Vilím.

Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) žádné novinky v nejbližší době nechystá, ani počet automatů se nezvýší. „V současné době jich je v Jihlavě deset a zatím to stačí,“ uvedl ředitel Josef Vilím.

Kromě automatů lze koupit jízdenku na hromadnou dopravu také u trafikantů. „Mívali jsme jich nasmlouvaných kolem sto dvaceti sto třiceti. Dnes jich je něco přes sto,“ vyčíslil šéf DPMJ.

Doprava by měla být zdarma pořád

A co na včerejší akci říká dopravní společnost Autobusy Jihlava, která vozí cestující na objednávku na zájezdy, výlety a podobně?

„Hodnotím to veskrze kladně. Myslím, že časem bychom však měli dospět k tomu, že by veškerá doprava, a to jak autobusová, tak letecká či vlaková, měla být zdarma. V některých městech už to takto funguje,“ popsal jednatel společnosti Luděk Bohuňovský.

„Zkrátka jednodenní, nebo jak to někde dělají, týdenní akce dopravy zdarma je určitě myšlenka dobrá, zvyšuje prestiž města, prezentuje městskou dopravu, ale podle mého názoru je potřeba zapracovat na tom, aby to výhledově bylo zdarma pořád,“ doplnil.

Velký zájem lidí o Den bez aut potvrzuje jihlavský řidič Ivan Kříž. „Zájem byl obrovský, měl jsem plný trolejbus. A to od rána až do poledne, mimo doby mezi devátou a desátou ráno, kdy jelo lidí méně,“ zhodnotil včerejší akci kolem třinácté hodiny Kříž.

Je to zbytečná akce, míní revizor

„Myslím, že díky Dnu bez aut se jejich provoz snížil, a celkově to hodnotím kladně. To, že se neplatily jízdenky, využívalo hodně lidí, protože jeli i cestující, které sem třeba v životě neviděl. A to jezdím osmnáct let,“ poznamenal Kříž.

Projekt se dotkl i revizorů. Měli volno, které si budou muset napracovat jindy. „Jsme dnes doma. Budu to muset dohánět tak, že půjdu do práce v sobotu nebo v neděli,“ vysvětlil jihlavský revizor Ladislav Čása.

A co on sám si o celé akci myslí? „Myslím, že auta budou jezdit pořád stejně. Možná ještě víc než normálně. Jsou to pro město vyhozené peníze,“ podotkl Čása.

Loni podle něj dopravu zdarma v rámci Dne bez aut využilo málo lidí. „Kdo má auto, jede autem, taková je doba. Akce nebude mít velký význam, akorát že lidé budou víc bez starostí, když je to zdarma a nemusí si kupovat jízdenku,“ dal svůj pohled na věc revizor.