Vícepatrový s křížením tratí. Hledá se architekt pro jihlavský terminál VRT

  12:14
Správa železnic začala hledat architekty pro třetí terminál vysokorychlostní trati. Ten by měl být vybudován poblíž stávajícího křížení dálnice D1, železnice a silnice I/38 u Jihlavy-Pávova. Stát by měl přibližně 2,75 miliardy korun. Jeho podoba bude známá zhruba za půl roku.
Soutěž na terminál doprovodil snímek se zákresem koridoru pro rychlovlaky kolem...

Soutěž na terminál doprovodil snímek se zákresem koridoru pro rychlovlaky kolem firmy Bosch u Pávova a dálnice D1. | foto: Správa železnic

„Stejně jako v případě dopravních uzlů Praha východ a Roudnice nad Labem bude jeho podoba a řešení výsledkem architektonicko-urbanistické soutěže. Její vítěz by měl být představen v první polovině příštího roku,“ uvedl Jan Nevola, mluvčí Správy železnic, která má přípravu tratě pro rychlovlaky na starosti.

Stavba terminálu by podle stávající dokumentace k architektonické soutěži měla stát na základě odhadu podle současných cen 2,75 miliardy korun bez DPH.

Terén pro vysokorychlostní trať na západě Vysočiny zkoumají geologové i geodeti

Terminál by měl cestujícím podle oficiálních proklamací nabídnout rychlé železniční spojení s Prahou a Brnem, parkování typu P+R, obsluhu linkami návazné veřejné dopravy či přepravní služby. „Díky výhodné poloze na okraji města bude terminál napojen také na regionální trať Jihlava - Havlíčkův Brod a přilehlou dálnici D1,“ podotkl Nevola.

„Unikátností této architektonické soutěže je návrh několikapatrového terminálu, ve kterém se bude mimoúrovňově protínat dnešní trať s vysokorychlostní,“ dodal. Součástí soutěže je také most přes dálnici D1 s rozpětím více než 160 metrů.

Terminál Jihlava-Pávov je součástí připravovaného úseku mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Měl by sloužit výhradně osobní dopravě s rychlostí až 320 km/h. „Na trati bude jezdit několik druhů spojů, od expresních až po rychlou regionální dopravu. Nebude určena pro nákladní vlaky,“ popsal Nevola.

Osmdesátikilometrový úsek v oblasti Vysočiny by měl vzniknout mezi lety 2029 až 2034.

Stěžejní je zakreslit trasu do krajských map

Zásadním problémem je včlenění koridoru do takzvaných zásad územního rozvoje kraje čili vysočinského územního plánu. Krajští úředníci nyní na podnět Správy železnic trasu zakreslují do přípravných map strategického plánování kraje.

„Kolegové na odboru územního plánování a stavebního řádu se těmito aktualizacemi zásad územního rozvoje zabývají, věřím, že do jednoho roku budou zásady připraveny a projednávány krajským zastupitelstvem,“ řekl náměstek hejtmana Vysočiny Miroslav Houška.

Současné vedení kraje se přihlásilo k podpoře projektu. Nyní tedy hejtmanství funguje jako prostředník prvních prozatím neformálních schůzek zástupců Správy železnic, obcí a měst, přes jejichž katastry by měla trasa vést.

Zástupci obcí se podle ohlasů na první setkání nejčastěji obávají dopadů na svou pitnou vodu a zvýšení hlučnosti. „Rozhodně bychom nechtěli, aby stavbou byly dotčeny naše zdroje vody, je to pět kopaných studní u dálnice D1, z nichž bere vodu většina obyvatel naší obce,“ řekla Michaela Zadinová, starostka Stříteže, která je vedle osady Nový Pávov obcí vůbec nejbližší plánovanému terminálu Jihlava-Pávov.

Nejbližší střítežská zástavba je od terminálu vzdálená 800 metrů. Zvýšení hlučnosti vlivem provozu terminálu se Zadinová neobává, protože hlučnost už nyní Stříteži obstarává blízká dálnice D1. „Správa železnic s námi komunikuje, dávají nám vědět o schůzkách. Vysokorychlostní trať bude podle mne přínosná,“ řekla Zadinová.

Optimistkou naopak není Veronika Dáňová ze sousedního Pávova, která je bývalou předsedkyní tamního osadního výboru. „Bojíme se hluku, Pávov je už nyní obklíčen dálnicí, dálničním přivaděčem a železnicí. Marně jsme se domáhali protihlukové stěny od dálnice, v Novém Pávově se nám nedařilo ani prosadit přechod pro chodce. Po těch zkušenostech nejsem optimistka, mám dojem, že se s námi nikdo nebaví,“ řekla Dáňová.

7. září 2017

  • Nejčtenější

Před osmdesáti lety zahynul v přestřelce s horlivými četníky generál Luža

Za druhé světové války zahynulo 24 československých armádních generálů. Dost možná jediným z nich, který zemřel se zbraní v ruce, byl Vojtěch Boris Luža. Byl zastřelen při přestřelce v Hřištích u...

5. října 2024  9:33

S obřím negativem v akci. Fotografovi pózovalo na barokním mostě 550 lidí

Plošina ve výšce pětadvaceti metrů se kymácela, počasí nepřálo. Brněnský fotograf Roman Franc si v sobotu v Náměšti nad Oslavou musel při pořizování velkoformátové skupinové fotografie, takzvané...

6. října 2024  11:10

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žďár se příští rok plácne přes kapsu, chystá investice za rekordních 288 milionů

Opravy, rekonstrukce i novou výstavbu má pro příští rok v plánu žďárská radnice. Zastupitelé na svém zářijovém zasedání odhlasovali investice za rekordních 288 milionů korun, což je o 44 milionů...

1. října 2024  16:11

Kraj znovu zamítl námitky k výběru dopravce. ICOM zvažuje, že se obrátí na ÚOHS

Kraj Vysočina podruhé zamítl námitky společnosti ICOM transport proti výběru nového autobusového dopravce pro dvě části Pelhřimovska na deset let. Po prvních námitkách tohoto jihlavského dopravce...

1. října 2024  14:07

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cyklisto, zastav. Na hřiště dojeď jen na kole. Značení na Vysočině nedává smysl

Nápadné až nesmyslné skrumáže dopravních značek. Stopky nakreslené na zemi, ale demontované ze sloupků. Nebo nemožnost dostat se na hřiště jinak než na kole. Místa, která budí úsměv i rozpaky...

4. října 2024

S obřím negativem v akci. Fotografovi pózovalo na barokním mostě 550 lidí

Plošina ve výšce pětadvaceti metrů se kymácela, počasí nepřálo. Brněnský fotograf Roman Franc si v sobotu v Náměšti nad Oslavou musel při pořizování velkoformátové skupinové fotografie, takzvané...

6. října 2024  11:10

Byl to šok, který stále zpracováváme, líčí žďárští hasiči pomoc po povodních

Zkáza, s jakou se dosud nesetkali. Zničená města i vesnice, nešťastní lidé. Takové dojmy si přivezla osmnáctičlenná skupina dobrovolných hasičů ze Žďárska ze svého působení na Jesenicku, kam vyrazila...

6. října 2024  10:11

Před osmdesáti lety zahynul v přestřelce s horlivými četníky generál Luža

Za druhé světové války zahynulo 24 československých armádních generálů. Dost možná jediným z nich, který zemřel se zbraní v ruce, byl Vojtěch Boris Luža. Byl zastřelen při přestřelce v Hřištích u...

5. října 2024  9:33

Horácké divadlo se v novém představení pokusí porozumět duši puberťáka

Porozumět duši puberťáka bývá složitá disciplína. Jak na to, poskytne návod Horácké divadlo v Jihlavě, které v neděli od 17 hodin na Malé scéně uvede v premiéře hru renomované polské dramatičky a...

4. října 2024  17:22

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...