Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Kvůli hluku mění Jihlava projekt na dopravní terminál, vzdát se ho nechce

  12:06aktualizováno  12:06
Jihlava se nevzdává snu o centrálním dopravním terminálu u městského vlakového nádraží. Pracuje na změnách projektu. Za pár týdnů chce předložit krajskému úřadu nový záměr. Město na počátku března požádalo o přerušení projednávání vlivů stavby na životní prostředí. Problémem byl hluk.

Takto by měl vypadat nový centrální dopravní terminál v Jihlavě. Opomíjená lokalita u městského nádraží dozná výrazných změn. Autorem vítězné studie, která již počítá s variantou zastávky vysokorychlostní trati, je brněnský Atelier RAW. | foto: Magistrát města Jihlavy

Projektanti nyní pracují na technické studii nové komunikace od terminálu na Jiráskově ulici u Ferony. Ta doplní v současné době zpracovávané nové oznámení záměru.

Fotogalerie

Město požádalo o ukončení projednávání vlivu stavby na životní prostředí, takzvané EIA, protože původní projekt na propojení Hamerníkovy ulice silnicí přes park Keťásek by nevyhovoval hlukovým limitům. Příliš vysoké by bylo i dopravní zatížení.

„Ochrana bytových domů by byla příliš nákladná a projektanti proto nyní připravují projekt, jak dopravní zátěž rozložit i na jiné nové komunikace,“ sdělil radní pro dopravu Jaroslav Vymazal (ODS).

Město Jihlava předpokládá zahájení stavebních prací na budování terminálu v roce 2023, terminál by mohl být čistě teoreticky v provozu v roce 2025.

Nyní také probíhají projektové práce na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí.

„Jakmile dokončíme projekt, podáme nové oznámení záměru, které bude rozšířené o nové komunikace. Díky napojení na Jiráskovu ulici dojde k rozložení dopravní zátěže a projekt už by měl vyhovět i s respektováním stávající zástavby,“ doplnil Vymazal.

Mluvčí magistrátu Radovan Daněk upozornil, že zda se v Jihlavě podaří stavbu terminálu dokončit do roku 2025, záleží na řadě faktorů.

„Především na zpracovateli projektové dokumentace pro stavební povolení, na výběru zhotovitele stavby a také na zajištění spolufinancování z Evropské unie,“ vyjádřil se Daněk.

Správa železnic počítá s modernizací nádraží

Správa železnic (SŽ) znovu oznámila, že stále připravuje modernizaci železniční stanice Jihlava-město.

„Stavbou dojde k vybudování modernizovaného bezbariérového železničního nádraží včetně nové dvoupodlažní výpravní budovy. Výpravní budova bude sloužit jako zázemí pro cestující, dopravce a bude obsahovat i prostory - kanceláře - požadované městem Jihlava pro MHD a Krajem Vysočina pro autobusového přepravce,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.

SŽ nyní podle ní zpracovává projektovou dokumentaci pro společné povolení pro oba záměry, která má být dokončena do konce tohoto roku.

„Následně se v druhé polovině roku 2021 předpokládá zahájení realizace stavby. Hlavní stavební práce budou probíhat v roce 2022 a dokončení stavby se předpokládá do poloviny roku 2023,“ dodala Friebová s tím, že současně SŽ připravuje v Jihlavě i samostatnou investiční akci „Jihlava ON - rekonstrukce“, která se týká rekonstrukce osobního nádraží.

Projektanti při přípravě dopravního terminálu nyní hledají řešení ve dvou různých směrech - jak ve stávajícím řešení dopravy udělat protihluková opatření a jak případně změnit samotný jeho dopravní systém.

Součástí úvah je stále napojení terminálu na okružní křižovatku u Havlíčkovy ulice pod Rozkvětem s tím, že silnice by měla obkroužit budovu předválečné sýpky nad křižovatkou a poblíž železnice se přiblížit k terminálu. Od terminálu pak má vést silnice dál podél kolejí k okraji parku Keťásek a tam se pak zřejmě bude větvit do dvou směrů - k Feroně u Jiráskovy ulice a k vyústění Hamerníkovy ulice u výškové budovy PSJ.

V současnosti je prostor budoucího terminálu pro silniční dopravu spojen s okolím pouze ulicí Legionářů. Problematickým bodem je obytný a obývaný dům před městským nádražím, který by podle hygieniků mohl být ohrožen hlukem překračujícím povolené limity.

„Jednou variantou je udělat tam protihlukové bariéry, nebo tudy dopravu organizovat tak, aby nebyla v takové míře, jak to dosud dopravní model předpokládal,“ řekl Vymazal.

Od loňska chráněnou sýpku bourat nebudou

Celý projekt terminálu od počátku sklízí kontroverzní reakce. Jeho kritici mu vytýkají zásahy do Sadů legionářů a parku Keťásek a donedávna ještě také uvažované bourání dnes již památkově chráněné zmíněné sýpky u Havlíčkovy ulice.

„Optimální z dopravního hlediska by bylo, kdyby se ta sýpka zbourala, ale situace se tam změnila, tak to nepůjde,“ komentoval to Vymazal.

Sýpka podle projektu brněnského stavitele Johanna Theimera v roce 1927 je přitom jednou z dominant této části města. Její součástí je unikátní konstrukce krovu od architekta Fridricha Zollingera. Na seznam státem chráněných kulturních památek byla sýpka zapsána loni na jaře.

Podoba nového dopravního terminálu byla zveřejněna už v září 2017:

Město se podle Vymazala bez terminálu u městského nádraží neobejde. „Je to klíčová dopravní věc ve městě. Terminály patří ke každému většímu městu, které je jako Jihlava centrem zaměstnanosti,“ míní Vymazal.

Historicky daný problém městského nádraží, které není v současnosti uzlem železniční dopravy ve městě, protože vlaky od Českých Budějovic tudy jenom projíždějí na hlavní nádraží, kde se tři železniční směry stýkají, se podle Vymazala podaří vyřešit technicky.

„U hlavního nádraží terminál být nemůže, musí být blíž centru, aby lidé do centra mohli dojít pěšky, přesednout v terminálu na kolo nebo na MHD, kdežto hlavní nádraží je na okraji té zástavby,“ míní Vymazal.

Budova městského nádraží v Jihlavě dvakrát vyhrála ve čtenářské anketě MF DNES o nejošklivější místo krajského města. Loni SŽ nečekaně začala natírat přízemní část její fasády novou barvou a na nástupišti nechala obrousit oprýskanou barvu z dřevěného podhledu střechy.

Vybudování dopravního terminálu na městském železničním nádraží v centru Jihlavy zatím naráží na problémy s napojením okolních ulic.

Vybudování dopravního terminálu na městském železničním nádraží v centru Jihlavy zatím naráží na problémy s napojením okolních ulic.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Měl bych se víc hýbat, ale už chybí vůle, tvrdí legendární jihlavský bek

Koronavirus je sice strašákem i pro něj, ovšem daleko větší problémy má v současné době bývalý obránce hokejové Dukly...

Bosch, největší zaměstnavatel na Vysočině, omezil kvůli koronaviru výrobu

Po několika velkých firmách zaměřených na subdodávky pro automobilový průmysl omezil výrobu také jihlavský Bosch...

Rouškovníkem se v Jihlavě stalo i zábradlí, lidé ho očesávají střídmě

Tak jako ve slavné pohádce Tři veteráni rostl kouzelný strom Frňákovník, objevil se předevčírem na zábradlí schodiště v...

Oblíbený pramen na vrchu Křemešníku s vodou, která se nekazí, opět teče

Studánka, která vyvěrá na vrchu Křemešník u Nového Rychnova na Pelhřimovsku, má opět dostatek vody. Pramen ji produkuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na rekonstruované D1 se v pondělí začne měřit rychlost u Velkého Meziříčí

Na rekonstruované části D1 začne od pondělí 6. dubna měření rychlosti. Půjde o šestikilometrový úsek u Velkého...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Na živnostníky dopadá nouzový stav, od podnikání utíkají na úřad práce

Nouzový stav, vyhlášený 12. března vládou kvůli pandemii COVID-19, tvrdě dopadá na živnostníky a drobné podnikatele. Ti...

Veřejná doprava na Vysočině dál redukuje spoje, jezdí jako o víkendech

Redukce veřejné linkové dopravy na Vysočině pokračuje. Děje se tak v reakci na stále platný nouzový stav a zákaz...

Kostely byly plné a pak jako když utne, říká farář a futsalový brankář

Říká o sobě, že je Moravák jako poleno, pochází totiž z Břeclavska. Také o sobě tvrdí, že je dřevo na sport – přesto...

Vochoč byl partyzánem v Jugoslávii, později na jevišti ztvárnil Brežněva

Před devadesáti lety se narodil Karel Vochoč. Kulaté výročí jeho narození uplyne 7. dubna. Tento divadelní a filmový...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...

Páté zvláštní poselství za 68 let vlády. Alžběta II. promluvila o koronaviru

Britská královna Alžběta II. (93) v neděli promluvila k veřejnosti. V předtočené nahrávce zdůraznila nutnost sebekázně...