Nový vůz strážníků dostal nejen klasické polepy a maják, ale i líbivou registrační značku. | foto: Magistrát města Jihlavy

Strážníci v Jihlavě budou jezdit i na stlačený plyn, nafta je drahá

  • 5
Nafta v těchto dnech láme cenové rekordy. Jihlavští strážníci už před časem do boje s městskými nešvary vytáhli elektrokolo a nově do svého vozového parku zařadili i vůz poháněný stlačeným zemním plynem. Slibují si od něj nižší náklady na provoz oproti dieselovým vozům.

Jihlavští strážníci v tomto týdnu převzali nový vůz Fiat poháněný stlačeným zemním plynem (CNG). Dosud ve svém vozovém parku měli auta pouze s dieselovým motorem.

"S naftovými vozy máme průměr spotřeby za 2,50 korun na kilometr jízdy. Čerpali jsme zkušenosti z jihlavského Dopravního podniku, který rovněž využívá vozidel na stlačený zemní plyn, a vychází tam cena zhruba korunu na kilometr," nastínil úsporu ředitel jihlavské městské policie Jan Frenc. "

K doplňování ekologického a úsporného paliva bude městská policie využívat loni otevřenou stanici CNG v areálu Dopravního podniku města Jihlavy," dodal mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Na auto čekali čtvrt roku

Novinka ve vozovém parku strážníků vyšla na necelých 400 tisíc korun. "Z nabídky vyšlo nejlevněji právě vozidlo Fiat, ostatní vozy jihlavských strážníků jsou převážně škodovácké. Strážníci fiatem nahradí starou fabii. 

"Vozidlo bylo staré devět let, mělo najeto několik set tisíc kilometrů a jeho oprava by byla nerentabilní, vyšla by asi na 88 tisíc korun," řekl Frenc.

Dodávka nového auta trvala čtvrt roku, než vůz s úpravou na CNG dorazil do republiky. "Čekali jsme pak ještě i na polepy, vybavení majákem a vysílačkou," dodal Frenc.

"Je možné dnes zamontovat nádrže na CNG i do již používaných aut, ale to jen na úkor zavazadlového prostoru. Nové auto proto mělo zabudované CNG přímo z výroby," vysvětlil šéf strážníků.  

Od CNG čekají vyšší spolehlivost než od LPG

Zda dobudoucna budou jihlavští strážníci obnovovat naftové vozy právě za technologii CNG ale zatím není jasné. "Když jsem nastoupil k městské policii, tak jsme měli vozidla na LPG. V zimě nám zamrzala, nešla nastartovat, tak jsme je postupně obměnili za dieselové vozy," vzpomněl Frenc.

Jihlavští strážníci mají sedm aut a jeden motocykl. K pohybu po městě využívají v okrscích i dvě jízdní kola a jedno elektrokolo. To mohou lidé vídat na Bedřichově.

"Do budoucna při obnově vozového parku jihlavská radnice bude zvažovat i další nákup vozidla poháněného CNG. "Zejména pokud půjde o auto určené ke kratším cestám po městě. Mimo přínosu v nízkých provozních nákladech by to také byl příspěvek, byť symbolický, pro jihlavské ovzduší," řekl tajemník Magistrátu města Jihlavy Lubomír Dohnal.