Spojka na dálnici je plná nástrah. Upravte ji, volají starostové

  13:35aktualizováno  13:35
Třináct úseků na silnici, která spojuje dálnici D1 přes Velké Meziříčí a Třebíč s trasou E59 u Moravských Budějovic, je podle podnikatelů i starostů nevyhovujících. Sepsali proto memorandum, v němž požadují po kraji nápravu. Jenže té se jen tak nedočkají, máslo na hlavě mají navíc i některé obce.

Kritizovaná nová silnice u Pocoucova na Třebíčsku. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ta silnice má několik nezapomenutelných míst. Dvě terénní vlnky za Trnavou způsobují posádce vozu při dostatečné rychlosti stejné pocity, jaké mají děti na houpačce.

Úseky, které by se podle memoranda měly upravit

  • obchvat Jaroměřice n. R.
  • úsek Štěpánovice-Výčapy
  • úsek Výčapy-Slavice
  • křižovatka na Petrůvky
  • úsek Slavice-Střítež
  • úsek Střítež-Třebíč
  • obchvat Třebíč, Pocoucov
  • úsek Pocoucov-Trnava
  • úsek Trnava-Rudíkov
  • úsek Rudíkov-Oslavička
  • obchvat Velkého Meziříčí - východ
  • Moravské Budějovice, ulice Jaroměřická
  • Obchvat Moravských Budějovic s dalším napojením na město Jemnice

U Pocoucova to v určitém úhlu pohledu vypadá, že nový úsek za 130 milionů korun se od starého moc neliší, jen se klikatí z druhé strany. A ves stejně neobchází.

U Rudíkova zas místní prožívají emoce hráčů ruské rulety, když odbočují z hlavní do obce. Trefí mě někdo? Netrefí? „Až tak je místo nepřehledné,“ upozorňuje starosta Zdeněk Souček.

Řeč je o silnici, která spojuje dálnici D1 přes Velké Meziříčí a Třebíč s mezinárodní trasou E59 u Moravských Budějovic. I proto po této silnici pendlují kamiony velkých firem.

Jenže ty teď říkají, že jim současný stav nevyhovuje. A společně s vesnicemi a městy ležícími na trase sestavily memorandum, v němž ukázaly na třináct úseků, které je potřeba dát do takového stavu, aby se jezdilo bezpečně, bez časových ztrát či ničení podvozků.

Tyhle výkřiky jsou pro Třebíčáky typické, hodnotí náměstek

„Prvotní impulz vzešel z Okresní hospodářské komory (OHK). Všem nám vadí, že kraj se nám snaží vnutit myšlenku, aby auta z tohoto regionu jezdila na dálnici přes Jihlavu, tedy po silnici přes Okříšky, do níž kraj investuje. Přitom logicky zažitá a nejkratší cesta z Třebíče na D1 je přes Velké Meziříčí,“ zdůvodnil svůj podpis pod memorandem třebíčský místostarosta Pavel Pacal (Pro Třebíč).

„Tuhle rétoriku odmítám. Podepisují si něco, co je z podstaty věci domluva o společném postupu za nějakým cílem. A nás, i když jsme zásadní součástí a chceme přijet, taktně odmítnou. Osobně to beru jako předvolební tah. Uvidíme, v jakém uskupení se jméno Pavel Pacal objeví v letošních krajských volbách,“ podotkl Libor Joukl (ČSSD), náměstek zodpovědný za dopravu.

Zdůraznil přitom, že do zmíněné silnice se za poslední roky nainvestovala miliarda korun.

„Tyhle výkřiky jsou ale pro Třebíčáky typické. Navíc to působí úsměvně v roce, kdy se jim sype z krajského rozpočtu nejvíc peněz z celé Vysočiny,“ neodpustil si narážku náměstek.

Jsme jen české pobočky, můžeme odejít, tvrdí ve firmách

Z významných firem se za memorandum postavili například Jiří Paroulek, šéf Mann+Hummel Nová Ves, nebo Ivo Hospůdka z Huhtamaki Přibyslavice. Oba se shodují: obslužnost jejich rostoucích firem, které dohromady dávají práci skoro 1 800 lidem, je tristní. A nezlepší ji jen plánované vylepšení silnice u Okříšek. Podle nich je nutné zásadně upravit i zmíněnou výpadovku na dálnici a na trasu E59, jež míří k rakouským hranicím.

„Jsme české pobočky, reálně hrozí přesun investic do jiných zemí,“ podotkli oba v den podpisu memoranda.

Pomyslné máslo na hlavě ovšem mají také samotní Třebíčští. Jednou z největších brzd na trase Třebíč -Velké Meziříčí je dosud nezrealizovaný obchvat integrované obce Pocoucov. Město totiž zatím nemá ani koridor, kudy by obkroužení vesnice mohlo vést. Bude v novém územním plánu, ovšem otázkou je, jestli tento zásadní dokument bude letos hotový a schválený.

„V nadsázce se dá říct, že kdyby před čtyřiceti lety řekly strana a vláda - dukovanská jaderná elektrárna bude napojená na dálnici D1, nemuseli jsme dnes silnici II/360 řešit,“ neodpustila si poznámku třebíčská radní Marie Černá (Třebíč můj domov).

Kritizovaná silnice vede z Moravských Budějovic přes Jaroměřice nad Rokytnou, Třebíč a Velké Meziříčí k dálnici D1

Kritizovaná silnice vede z Moravských Budějovic přes Jaroměřice nad Rokytnou, Třebíč a Velké Meziříčí k dálnici D1

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Do Evropského parlamentu v ČR kandidovalo 39 uskupení. Vyhrálo hnutí ANO (6 mandátů) před ODS (4), Piráty a koalicí TOP 09+STAN (po 3). Do parlamentu se dostaly i SPD, KDU-ČSL (po 2) a KSČM (1).

Dita Charanzová, Martina Dlabajová, Alexandr Vondra, Marcel Kolaja, Luděk Niedermayer, Hynek Blaško, Tomáš Zdechovský

Nejčtenější

Autoškoly končí s výukou jízdy na motorkách, stala se pro ně rizikem

Žák po zvládnutí techniky jízdy na cvičišti jezdí v provozu sám. Instruktor na...

Získat řidičský průkaz na motocykl je v poslední době výrazně složitější a dražší. Některé autoškoly už dokonce tuto...

Po poruše tahače blokovali D1 odpočívající řidiči, kolona měla 30 kilometrů

Porucha kamionu ucpala dálnici D1 ve směru na Brno.

Porouchaný kamion ráno blokoval dálnici D1 v zúžení na 141. kilometru u Velkého Meziříčí ve směru na Brno. Jeden pruh...

Při nehodě výletního vláčku se zranilo šest cestujících, z toho čtyři děti

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Víkendová výstava historických traktorů a stabilních motorů, která se konala v Jabloňově na Žďársku skončila v neděli...

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

Tecl by už mohl hrát. Ale nechtěl jsem ze sebe dělat troubu, říká slávista

Hlavičkový souboj ve složení (zleva): Admir Ljevakovič, Stanislav Tecl, Jan...

Slávistický útočník Stanislav Tecl je po podzimní operaci předního zkříženého vazu v koleni už v pořádku, boj o...

Další z rubriky

Motorsport se mění, říká muž z Třebíče, jenž bdí nad vozy lamborghini

Se svým profesionálním týmem Emil Frey začal Pavel Nahodil letos na jaře další...

Vozy lamborghini, tým Emil Frey a burácení silných motorů na těch nejslavnějších okruzích po celé Evropě. To je nyní...

Kveteme, nekosit! Žďár nakonec nechá zarůstat trávou až třicet míst

Na místech, která žďárská radnice nechá cíleně zarůst trávou už se objevily...

Pozor! Kvetu! Nekosit! Výrazné růžové tabulky s tímto zněním už jsou na místech, která nechá žďárská radnice zarůst...

Brodští parkouristé mají sen, chtějí zbudovat první halu na Vysočině

Protože jsou ve skupině pouze studenti a někteří z nich docházejí na stavební...

Havlíčkův Brod by se mohl stát prvním městem na Vysočině a teprve čtvrtým v České republice, v němž by zájemci našli...

Najdete na iDNES.cz