Městys roky bojuje za zastávku na hlavní trati. Má ji na trati vedlejší

  16:48aktualizováno  16:48
Stařeč na Třebíčsku je unikát. Leží poblíž hlavní železniční trati, zastávku však má na trati vedlejší. Od roku 2010 zde usilují o zřízení zastávky na trati Brno - Jihlava. Ani po šesti letech ale úředníci ze správy železnic nereagují. Zastávka není součástí plánované miliardové revitalizace trati.

Aby se lidé ze Starče dostali vlakem například do Třebíče nebo do Brna, musí nejprve dojít na tuto stanici na trase Znojmo - Okříšky a právě v Okříškách přestoupit. Stanice spíš skomírá. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ten krok by měl svou logiku, přihlédneme-li k faktům: ve Stařči žije 1 700 obyvatel, městys leží mezi dvěma tratěmi. Lidé ovšem teď můžou nastoupit do vlaku pouze ve skomírající stanici s cedulí Stařeč, která je dva kilometry za posledním domem a leží na trati Znojmo - Okříšky.

To trať Jihlava - Brno s přímou návazností na Třebíč obchází zástavbu ve Starči blíž. Jenže tady místní můžou vlakům leda tak zamávat. Zastávka tu chybí. Přitom jde o významnější trasu.

Zastávka by mohla být u Červené Hospody. Zatím to ale s její stavbou nevypadá růžově. Není součástí nejen letošní plánované revitalizace trati za miliardu korun, ale ani investičních plánů státu.

„V současné době nemá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybudování uvedené zastávky v plánu investiční výstavby. Její zařazení je možné na základě požadavku dotčených obcí, případně kraje,“ sdělil mluvčí státní organizace Marek Illiaš.

Stařečský starosta Čestmír Linhart už dávno pochopil, že dobrat se zastávky bude možná běh na nejdelší trať jeho politické kariéry.

Obec chce přispět, přesto starostu posílají od čerta k ďáblu

„Posílají nás od čerta k ďáblu. Však to znáte, státní železnice v Česku, to je moloch různě propojených organizací a pracovišť, ve kterém není snadné se vyznat. Navíc jejich lhůty jsou nekonečné. Někdy mám pocit, že mě pošlou i pro razítko c. k. monarchie,“ posteskl si Linhart s tím, že záměr trvá. Čas od času v něm něco ve Stařči podniknou, přičemž narazí na další překážku.

„Stačila by nám prostá zastávka s přístřeškem, jakou získaly před několika lety například malé Bohušice. Lidé od nás by to na ni měli pár minut pěšky. Je nám jasné, že rychlíky by u nás nezastavovaly, ale ‚osobáky‘ ano a to by nám vyhovovalo. Šlo by o podporu regionální dopravy,“ dodal starosta. Městys je ochotný na zastávku částečně finančně přispět.

„Obecně lze říci, že se náklady výstavby pohybují od 7 do 15 milionů korun. Cena je závislá na situování zastávky, místních poměrech nebo třeba stavu železniční infrastruktury,“ uvedl mluvčí SŽDC Illiaš.

Zdůraznil, že je nutné rovněž prokázat oprávněnost požadavku na novou zastávku především z hlediska ekonomické efektivnosti takové investice.

Na Třebíčsku mají v současnosti k nové vlakové zastávce blíž Lesůňky s necelou stovkou obyvatel. Vesnicí prochází trať.

SŽDC má zpracovanou dokumentaci pro územní řízení. „Dokumentace dosud nebyla schválena a probíhá prověřování ekonomické efektivnosti stavby. V případě jejího potvrzení lze zastávku stavět v roce 2017,“ nastínil Marek Illiaš.

V minulosti byla trasa z Prahy na Vídeň využívaná, dnes už ne

Dnes spíš méně významná trať u Starče bývala v době svého vzniku důležitá. Za monarchie tvořila součást trasy, která spojovala Vídeň s Prahou. Pokud se vrátíme k železniční stanici Stařeč, která dnes denně odbaví nemnoho cestujících, při pohledu do minulosti zjistíme, že to bývalo živé místo.

Do provozu byla uvedena před 145 lety, v dubnu 1871. Už tehdy ale, jak se říká, ležela trochu „z ruky“. Nejen pro Stařečské, ale taky pro obyvatele sedm kilometrů vzdálené Třebíče, kteří ji hojně využívali.

„Situaci řešila c. k. pošta, která zavedla přepravu osob, tehdy se říkalo person. Mezi Třebíčí a Stařčí jezdily velké dostavníky omnibusy, pojmuly až 18 pasažérů,“ popsal v jedné ze svých knížek třebíčský badatel Jiří Joura.

Bohatí lidé samozřejmě omnibusem nejezdili. Když následník trůnu František Ferdinand d‘Este cestoval vlakem na pozvání hraběte Valdštejna na podzimní hony, na stařečském nádraží ho očekával kočár se čtyřspřežím.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

V Jihlavě zemřel muž, který žil nejdéle s transplantovaným srdcem

Rudolf Sekava podstoupil transplantaci srdce na podzim 1984 a byl nejdéle...

Ve věku nedožitých 83 let zemřel v jihlavské nemocnici nejdéle žijící muž s transplantovaným srdcem. Rudolf Sekava v tu...

Sucho mění zvyklosti, města nechávají trávu růst a pěstují luční kvítí

Tak jako vykvetlá tráva na Dolním hřbitově ve Žďáře nad Sázavou, mohou postupně...

Ve městech na Vysočině se začíná čím dál častěji prosazovat nový trend v údržbě zeleně. Radnice reagují na klimatické...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Další z rubriky

Obyvatelé části Jihlavy už nebudou na suchu, před spuštěním je nový vrt

Ilustrační snímek

Poslední dny provizoria v zásobování pitnou vodou mají před sebou obyvatelé Popic, příměstské části Jihlavy. Bez...

Cyklista s knírkem. Unikátní pohlednice z Jihlavy už je zřejmě jediná

Německý pozdrav All Heil!, obvyklý na dobových lístcích s cyklistickou...

Zajímavé kousky z období před rokem 1896 až po padesátá léta minulého století - včetně zřejmě nejvzácnějšího, který už...

Každé auto musí mít svůj příběh, říká sběratel veteránských tatrovek

František Prosecký je sběratelem všeho, co souvisí se značkou Tatra. Ve svém...

Rozhovor s Františkem Proseckým vznikal za chůze. A to doslova. Přímo mezi exponáty Depozit - muzea veterán Tatra klubu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz