„Kvůli pádu mostu jsme prověřovali šest subjektů. U tří jsme nezjistili prohřešek proti předpisům, u zbylých tří jsme ale kvůli podezření na jejich porušení zahájili správní řízení,“ informovala vedoucí právního oddělení Oblastního inspektorátu práce v Českých Budějovicích Dagmar Plocková Mahrová.
Prošetřovány jsou v této souvislosti stavební firmy Strabag a Bögl a Krýsl, jež na rekonstrukci spolupracovaly. Správní řízení je vedeno i proti koordinátorce bezpečnosti práce. Tu na stavbě vykonávala Marie Hubková, spolumajitelka pelhřimovské firmy Bozpo.
Inspektoři všem jmenovaným vyčítají nedostatečnou společnou komunikaci. Odpovědní pracovníci se podle nich vzájemně neinformovali o aktuálních pracích a možných bezpečnostních rizicích.
Oběma firmám hrozí za správní delikt v případě pravomocného rozhodnutí až dvoumilionová pokuta.
„Dva miliony je maximální výše postihu, jaký můžeme udělit,“ poznamenala Plocková Mahrová. Koordinátorce bezpečnosti práce, která post zastávala jako fyzická osoba, hrozí postih ve výši až 300 tisíc korun.
Nic neřekneme. Firmy i koordinátorka bezpečnosti práce mlčí
Správní řízení je teprve na počátku. Oblastní inspekce zahájí výslechy, bude shromažďovat jednotlivé výpovědi. Trvat by mohlo týdny až měsíce. A proti verdiktu se mohou všechny subjekty odvolat. „Nejprve k našemu nadřízenému orgánu, Státnímu úřadu inspekce práce. Případ se také může dostat k soudu,“ pravila Dagmar Plocková Mahrová.
Ani jedna ze stavebních firem se nechce ke správnímu řízení ani pádu mostu vyjadřovat. „Mohu pouze potvrdit, že právní řízení v dané věci bylo proti naší firmě zahájeno. S orgány inspekce spolupracujeme, ale záležitost nechceme nijak komentovat,“ sdělila mluvčí společnosti Strabag Edita Novotná.
Společnost Bögl a Krýsl rovnou odkázala na svého právníka, brněnského advokáta Radka Ondruše. Ten se ke správnímu řízení v úterý dopoledne nevyjádřil. A komentář odmítla i Marie Hubková. „Správní řízení je teprve na začátku. V tuto chvíli k tomu nebudu podávat žádné informace,“ řekla.
Policie bude mít závěry vyšetřování přibližně za měsíc
Viníky pádu mostu hledá i policie. Ta si vyšetřování vede po své linii. Výsledku se však vyšetřovatelé zatím nedobrali. „Kriminalisté podrobně studují znalecké posudky vypracované odborníky z oboru stavebnictví,“ řekla ČTK krajská policejní mluvčí Dana Čírtková. Podle ní by mohly být výsledky vyšetřování známé přibližně v polovině června.
Most ve Vilémově se zřítil loni na počátku září zrovna v době, kdy pod ním pracovalo šest dělníků. Betonová konstrukce čtyři z nich zavalila, dva vyvázli se zraněním. Pod sutinami zemřeli tři Češi a jeden Slovák.
5. září 2014 |
Podle prvotních odhadů se opravovaný most zřítil kvůli podmáčenému terénu a nadměrnému odbagrování základů na obou stranách. Patky pilířů se pak rozjely od sebe a na nich položený most se zřítil.
Oprava vilémovského mostu, která skončí až v letošním roce, je součástí modernizace silnice druhé třídy číslo 345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Za 160 milionů korun jí zadal Kraj Vysočina konsorciu firem M-Silnice a Strabag. Součástí zakázky byly rekonstrukce tří mostů. Konsorcium si na některé činnosti najímalo subdodavatelské firmy.