Prezident Klaus dostal při návštěvě závodu na výrobu lyží Sporten netradiční dar - lyže a běžky s potiskem vlastní hlavy | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nové lyže letos nikdo nekupuje. Sporten tak musel omezit výrobu

  • 2
Nejstarší výrobce lyží v Česku, novoměstská firma Sporten, bojuje před nadcházející zimní sezonou s problémy. Zájem o nové lyže se v České republice letos výrazně zmenšil. Zákazníci i prodejci totiž začali více šetřit. Protože nemá firma dostatek zakázek, musela omezit výrobu.

Kvůli nižšímu zájmu obchodníků o nové modely lyží musela vysočinská firma Sporten omezit výrobu a zkrátit pracovní týden na čtyři dny, aby se vyhnula propouštění.

Sporten Nové Město na Moravě

Sporten se transformoval v 90. letech z národního podniku Sport Nové Město, který vznikl po znárodnění novoměstských rodinných firem vyrábějících lyže v roce 1950.

Do historie se zapsal v roce 1962 prvními laminátovými běžkami na světě. Dnes míří 90 procent produkce do celého světa, například Skandinávie, USA nebo Japonska.

Firma zhotovila také sjezdovky a běžky pro bývalého prezidenta Václava Klause s jeho portrétem.

"Zavedení čtyřdenního pracovního týdne je menší dopad než propouštění. K tomu se zatím nechystáme. Čekám, že se to otočí a aspoň část zaměstnanců se vrátí do práce normálně na pět dní. Bude se to odvíjet od zakázek, na kterých pracujeme," doufá ředitel Sportenu Ján Hudák.

Tradiční firma se stoletou tradicí zaměstnává asi 160 lidí a řada z nich v podniku pracuje mnoho let. "Většina lidí má velké zkušenosti, a proto si jich vážíme. Propouštět a pak znovu zaškolovat nové lidi nechceme," podotkl Hudák.

K až třicetiprocentnímu omezení výroby vede nižší zájem velkoobchodů o nové lyže.

"Problém vychází z ekonomické situace. Lidé méně nakupují a na skladech jsou přebytky původních modelů. To má dopad na výrobu. Velkoobchodníci čistí sklady a snaží se zásob zbavit, aby získali peníze na nákup nových, protože jim banky nepůjčí. Až se sklady vyčistí, což může trvat zhruba rok, tak se situace zlepší," nastínil situaci na trhu ředitel Sportenu.

Svízelnou situaci výrobců lyží podle něho ovlivnilo, že se ceny lyží na východě Evropy dostaly na historické minimum.

"Obchodníci vyvíjejí až nenormální tlak na cenu, a výrobce se tak někdy dostává až pod hranici své marže. Hlavně značkové lyže jsou podhodnocené. Některé nabídky na billboardech a v reklamách jsou za nižší cenu, než za kterou se dají lyže vyrobit. Aby si renomované značky neničily na trhu ceny, exportují skladové zásoby do východních zemí. Je to cíleno hlavně na tuzemského zákazníka, který se dívá po značce víc než po kvalitě," konstatuje ředitel.

I přesto ředitel hodnotí letošní rok pozitivně. "Nejsem rozhodně nadšený z toho, že jsme museli výrobu omezit. Zatím jsme nepřišli o žádného klíčového zákazníka a hledáme zakázky, některé jsou rozjednány. Samozřejmě se snažíme vylepšovat i stávající sortiment. Přizpůsobujeme se současnému trendu vyrábět širší lyže pro veřejnost. Děláme i úpravy ve výrobě, vylepšujeme výrobní operace," doplňuje Hudák.

Podnik letos skončí v plusových číslech. Do konce roku firma vyrobí na sto tisíc párů lyží, běžek, snowboardů a závodních speciálů pro skokany nebo akrobaty.