Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Příčinou pádu mostu ve Vilémově byla nepodepřená klenba, řekl soudu znalec

  12:55aktualizováno  12:55
Tragický pád mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku způsobilo odtěžení zeminy u paty klenby a nepodepření klenby v celé ploše. Před havlíčkobrodským okresním soudem to prohlásil znalec Ladislav Klusáček z VUT Brno. Soud pokračuje v objasňování tragédie, při níž před třemi roky zemřeli čtyři lidé.

Proč se most ve Vilémově zřítil, zjišťuje havlíčkobrodský okresní soud. V případu je celkem deset obžalovaných. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Na lavici obžalovaných sedí celkem deset lidí, všichni se zpovídají z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Jsou mezi nimi zástupci stavebních firem, investora i stavebního dohledu. Hrozí jim vězení od tří do deseti let.

Fotogalerie

Most ve Vilémově se zřítil v září 2014, v tu chvíli pod ním pracovalo šest dělníků. Čtyři zemřeli v sutinách, dva byli zraněni. Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry.

Podle závěrů policejního vyšetřování, výslechů a odborných posudků nebyly stavební práce řízeny v souladu s projektovou dokumentací a nebylo zajištěno dodržování povinností k ochraně života, zdraví, životního prostředí a bezpečnosti práce.

Znalec v úterý u soudu vypověděl, že podle dokumentace nejpozději po odtěžení násypu u podpěry mostu měla být klenba celoplošně podepřena a podpěra aktivována například klíny.

„Pak by se most nemohl zřítit,“ uvedl Klusáček. Parametry podpěry měly být uvedeny v realizační dokumentaci stavby.

Destrukce mostu se rozvíjela desítky sekund, vypověděl znalec

Destrukce mostu se podle znalce rozvíjela desítky sekund až jednotky minut. „Odpovědné osoby mohly vznikající nebezpečí poznat a varovat dělníky pracující pod mostem,“ dodal Klusáček.

Při předešlých soudních líčeních všichni obžalovaní vinu odmítli. Podle Františka Lízala, který na stavbě vykonával technický dozor pro investora, jímž byl Kraj Vysočina, pádu mostu nic nenasvědčovalo. V projektu podle něj nebyl popsán způsob, jak při likvidaci mostu podepřít jeho klenbu (více čtěte zde).

Irenu Šedovou z investičního oddělení Kraje Vysočina jako zástupce investora žaloba viní z toho, že nedala zpracovat realizační dokumentaci stavby mostu.

„Postupovala jsem podle standardních postupů na krajském úřadě, podle nichž se realizační dokumentace pořizuje jen na nové konstrukce,“ hájila se už dříve Šedová.

Rekonstrukce téměř 90 let starého klenutého mostu přes říčku Hostačovku ve Vilémově byla součástí modernizace silnice druhé třídy 345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most ve Vilémově opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl.

Začátek hlavního líčení u havlíčkobrodského okresního soudu v květnu 2017:

Autor:
  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

Po srážce u Jihlavy zemřel řidič, silnice na Brod byla sedm hodin zavřená

Vážná dopravní nehoda ráno uzavřela hlavní silniční tah mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. U Antonínova Dolu se...

Slavia v přípravě selhala, Sparta dala pět gólů, Baník utrpěl debakl

Slávističtí fotbalisté první test v zimní přípravě nezvládli, v Praze na strahovském stadionu Evžena Rošického podlehli...

Vlak s lidmi, který ujel strojvedoucímu, brzdila dcera výpravčího

Vlak, který ujel strojvedoucímu loni v únoru u Velkého Meziříčí, se pokoušela brzdit dcera výpravčího, která jím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Vysočině se objevila ptačí chřipka, v Česku je znovu po třech letech

V Česku se po třech letech objevila nákaza ptačí chřipkou. Vysoce patogenní typ H5N8, který se ale nepřenáší na lidi,...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Za smrt chlapce pod koly výletního vláčku dostal jeho řidič podmínku

Podmínečný trest a zákaz řízení dostal u Okresního soudu ve Žďáře nad Sázavou řidič výletního vláčku. Pod koly soupravy...

Zbídačení psi živořili v provizorní chatce za vesnicí, skončili v útulku

Pracovníci třebíčského útulku odebrali za asistence policie patnáct nemocných a podvyživených psů, kteří živořili v...

Ani letos Meziříčí neplánuje opravit Náměstí, investovat chce do škol

Především do školství a dopravy budou v letošním roce investovat ve Velkém Meziříčí. Náklady na opravy se budou v...

Třešťský malíř pozoruje vesmír obřími dalekohledy, které si i sám staví

Hvězdné nebe ho stále přivádí k úžasu. Malíř Petr Mirčev z Třeště na Jihlavsku mu chce být ještě blíž, a tak si staví...

Najdete na iDNES.cz