Na zimní údržbu tuzemských dálnic mají pro letošek silničáři připraveno po celé...

Na zimní údržbu tuzemských dálnic mají pro letošek silničáři připraveno po celé dálniční síti 183 sypačů, které bude obsluhovat na směny 599 řidičů a 125 dispečerů. Naskladněno je 45 tisíc tun posypové soli. (4. listopadu 2019) | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Dálnice v zimě ošetří 183 sypačů, novinkou jsou zvláštní výjezdová místa

  • 8
Na zimní údržbu tuzemských dálnic mají pro letošek silničáři připraveno po celé dálniční síti 183 sypačů, které bude obsluhovat na směny 599 řidičů a 125 dispečerů. Naskladněno je 45 tisíc tun posypové soli.

Na tiskovém brífinku na exitu 90 na dálnici D1 u Humpolce to dnes řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. ŘSD pečuje v tuzemsku o více než 900 kilometrů dálnic.Novinkou pro letošní sezonu je zřízení speciálních nových stanovišť silničářů pro zvýšení pružnosti zimní údržby. Jeden z nich je právě na zmíněném exitu 90 dálnice D1 u Humpolce.

„V těchto depotech jsou připraveny v pohotovosti mechanismy zimní údržby, aby mohly okamžitě vyrážet, když dispečer vyhodnotí situaci na dálnici z hlediska vývoje počasí jako potřebnou pro rychlý zásah. Podobný depot je na jižní části dálnice D3 a také na nejvýše položené části D8 v Krušných Horách takřka před německými hranicemi,“ řekl Rýdl.

Zmínil kritickou situaci, která v tomto úseku dálnice D1 nastala loni 12. prosince. „Ta situace se samozřejmě může opakovat. Po nehodě, která byla poměrně banální a stala se nedaleko exitu 90, najeli někteří řidiči kamionů do levých pruhů a zcela zablokovali dálnici pro policii i pro naši zimní údržbu, takže my jsme se na tu dálnici už nedostali a nemohli ji ošetřit. Až díky intenzivní práci policejních hlídek se dálnici podařilo uvolnit, naše sypače se dostaly do těch kolon, my ošetřili dálnici a ta se rozjela. Děláme všechno proto, aby už k tomu letos nedošlo. Dokud naše technika bude na dálnici a bude moci jezdit, tak ta dálnice bude sjízdná,“ zaručil Rýdl.

Depot na exitu 90 vznikl uprostřed padesátikilometrového úseku mezi dvěma stávajícími středisky zimní údržby. „Kdyby docházelo k dramatickému vývoji počasí, tak máme více míst, odkud může technika vyrážet k preventivnímu zásahu: předsolení vozovky. Posypová sůl je v tomto případě zkrápěná, což má ten efekt, že ji projíždějící kamiony nerozhodí,“ řekl Rýdl.

V depotu budou během zimy a v období teplot blízkých nule neustále v unimo buňkách vybavených elektrocentrálou připraveny v pohotovosti cestářské směny. Hned v prostoru exitu budou mít také zaparkovány sypače, takže budou moci ihned vyrazit na dálnici. 

„Letos jsme vybraná střediska údržby nově vybavili šesti sypači s technologií pro zkrápění solným roztokem, slouží zejména pro preventivní zásah. Sypač má menší nádrž na posypovou sůl a větší nádrž na roztok pro skrápění. Pomocí rozstřikovací lišty rozstřikujeme preventivně zejména v době mrznoucích mlh a obecně při teplotách kolem nuly, abychom předešli námrazám na vozovce,“ řekl Jiří Hvězda, vedoucí středisek údržby dálnic ŘSD. 

Loňská zima byla nejnákladnější za posledních pět let

Minulou zimu silničáři na české dálnice a silnice první třídy vysypali přes 116 tisíc tun soli a použili 37 tisíc litrů solanky. Oproti předchozí zimně vzrostla spotřeba zhruba o 20 procent.

Loňská zima byla pro silničáře nejnákladnější za posledních pět let. Celkové výdaje na zimní údržbu dálnic dosáhly 804 milionů korun, což je zhruba o 55 milionů korun více než v předcházejícím roce.

Údržbu více než šesti tisíc kilometrů obstarávaly dodavatelské firmy. ŘSD vybralo v roce 2017 v součtu za 6,8 miliardy korun dodavatele pro každý kraj, s výjimkou Středočeského kraje, který byl rozdělen na dvě části.

Problémy se zimní údržbou byly loni na dálnici D1 na Vysočině hlavně v prosinci. Husté sněžení a zpoždění při rekonstrukci dálnice zapříčinilo mnohakilometrové kolony.

Dopravci kvůli tomu kritizovali ŘSD, podle silničářů naopak za kolony částečně mohli nedisciplinovaní řidiči.

11. prosince 2018

,
Témata: Vysočina