Úsek Jihlava - Stonařov je známý tím, že v něm za respektování silničních...

Úsek Jihlava - Stonařov je známý tím, že v něm za respektování silničních pravidel nelze jet v průměru více než 60 kilometrů v hodině a prakticky tam nelze předjíždět. Komunikace, po níž denně projedou tisíce aut včetně naložených kamionů prochází skrz šest obcí. Tento snímek je z Vílance. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

V plánu ŘSD je oprava dálničního přivaděče, pak nová silnice na Stonařov

  • 2
Přibližně o dvacet procent větší objem rekonstrukcí či staveb nových komunikací než letos má pro příští rok v plánu Ředitelství silnic a dálnic na Vysočině. Správce státních silnic mimo jiné vyhlíží začátek prací na přeložce, o níž se mluví už od druhé světové války, nebo obnovu dálničního přivaděče.

„Nástin máme, ale je otázka, jak se bude dařit všechno uskutečnit. Máme připravené projekty, chceme začít soutěžit dodavatele, uvidíme, jak uspějeme,“ řekla Tesařová.

Finančně nejnáročnější stavbou následujícího roku bude první fáze opravy dálničního přivaděče u Jihlavy čili pět a půl kilometru dlouhého úseku silnice I/38 mezi dálnicí D1 a jihlavskou ulicí Romana Havelky. Ta by měla začít na jaře, hned jak to počasí dovolí.

„To bude naše největší akce, je to obrovská plocha, hrubý odhad nákladů je 350 milionů korun pro oba směry přivaděče,“ pověděla Tesařová.

Oprava se uskuteční postupně, každý rok jeden směr přivaděče. Současně bude rekonstruován „vyžilý“ most nad přivaděčem u jihlavské části Lesnov.

Kruhové objezdy u Svatého Kříže i pod dálnicí

Silničáři souběžně chystají na silnici I/38 ještě dvě významné investice, k jejichž realizaci však dojde zřejmě až v roce 2024. Jednou je přestavba nebezpečného křížení u Svatého Kříže poblíž Havlíčkova Brodu na okružní křižovatku - v případě tohoto záměru cestáři už mají připravenou dokumentaci pro územní řízení, které by mělo být v příštích týdnech zahájeno.

Druhou stavbou je přestavba křížení silnice I/38 s dálničním sjezdem na exitu 112 dálnice D1 z brněnského směru poblíž Jihlavy - Červeného kříže. I zde by se měla křižovatka změnit na okružní, a to patrně v roce 2024.

V příštím roce by se měla uskutečnit další z oprav více než kilometrového úseku I/38 poblíž nechvalně známé zatáčky u Svojkovic nedaleko Želetavy, kde silnici opakovaně ničí pravděpodobně vyvěrající spodní voda.

„Měli jsme tam už asi třetí diagnostiku, jenže ani diagnostici si s tím nevědí rady. Ve vozovce je tam mocná asfaltová vrstva o tloušťce 45 centimetrů, a přesto ji opakovaně trhá jakási puklinová voda, která se tam roztahuje a smršťuje... Je to anomálie, s jakou jsem se ještě nesetkala,“ přiznala Tesařová.

Nová I/38 je známá od války, přesto se lidé diví

Projekční firmy nyní také pracují na přípravě dokumentace pro zahájení územního řízení v případě dlouhodobě plánované velké přeložky dvanáctikilometrového úseku I/38 mezi Jihlavou a Stonařovem. „I když se ten záměr dlouhodobě nachází v územně plánovacích dokumentacích, tak se najednou někteří diví, že se ta stavba bude realizovat,“ podotkla Tesařová.

Podle starosty Stonařova Ivana Šulce se nicméně o záměru přeložení silnice I/38 v uvedeném úseku mimo obce mluví už od druhé světové války. „Dnes jeho příprava pokročila zatím vůbec historicky nejdál, tak věřím, že se dočkáme,“ řekl Šulc.

Přeložka, to bude vlastně šest obchvatů v jednom. Silničáři chtějí dlouhou novou silnicí zbavit obce a městys Stonařov dopravní zátěže a současně zde dopravu zrychlit, protože v úseku se při průměrné hustotě dopravy jezdí v průměru jen šedesátikilometrovou rychlostí. Na dvanácti kilometrech je totiž poměrně těsně za sebou šest obcí: od Jihlavy je to Rančířov, Čížov, Vílanec, Suchá, Prostředkovice a zmíněný Stonařov.

„Protože na této silnici není mýto, tak si ji našlo mnoho přepravců a intenzita nákladní dopravy tady velice zhoustla. Denně tady může projet patnáct až dvacet tisíc aut,“ upozornil Šulc.

Přesun dopravy pocítí podniky, sníží se údržba

Ve Stonařově ŘSD lidem v obytných místnostech stavení u průtahu nechává vyměnit okna, obec každé dva roky musí ve vozovce průtahu měnit poničené kanály dešťové i splaškové kanalizace.

Šulc věří, že ještě letos bude územní řízení na přeložku zahájeno. „Hrubý předpoklad ještě nedávno byl, že v roce 2023 by mohla začít stavba a v roce 2030 už by se po přeložené silnici mohlo jezdit,“ vybavil si Šulc.

Je si vědom, že přeložka přinese i negativa, protože mimo obce budou poté jezdit motoristé, kteří nyní dělají tržby obchodům či restauracím v obcích na současné trase. „Kladem této stávající silnice je, že i v zimě je její údržba velice solidní, takže pokud ji nezacpou uvízlé kamiony, tak je dobře průjezdná,“ poznamenal Šulc.

Přeložka by měla vést západně od stávající trasy. V územní dokumentací pro přeložku mají obce vytyčený padesátimetrový koridor.

Na Žďársku bude ŘSD pokračovat v letos započaté opravě silnice Ostrov nad Oslavou - Křižanov a zahájí přípravy staveniště pro další část stavby nového průtahu Žďárem nad Sázavou mezi ulicemi Jihlavská a Brněnská.

„Zahájili jsem vysoutěžení přípravy staveniště, kde musíme zbourat staré plechové haly, co tam jsou v místě trvalého záboru novou silnicí,“ uvedla Tesařová.