„V blízkosti náměstí došlo po odkrytí konstrukčních vrstev vozovky k náhlému propadu. Vznikl kráter o průměru zhruba čtyřicet centimetrů, který dal nahlédnout do útrob fragmentů historické dešťové kanalizace,“ uvedl regionální mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pro Kraj Vysočina Jiří Veselý.
Jak dodal, dutina se nacházela necelý metr pod povrchem. Kanalizace je zděná s kamennou klenbou. Tu propad částečně poškodil.
Podle starosty městyse Otto Kohouta se jedná o původní kanalizační šachtu, která vedla na náměstí. Už se dávno nepoužívá, nicméně stále funguje a odvádí vodu v případě větších dešťů. Vedení úřadu o ní vědělo, nebylo však známo, kde přesně se nachází.
„Byla vybudována už dávno v minulosti. Jedná se o poměrně prostornou šachtu. Traduje se tu, že za druhé světové války se v ní po dobu dvou měsíců úspěšně skrýval jeden z občanů Krucemburku. Před desítkami let si v jedné její části hrávala děcka,“ přiblížil starosta Kohout.
Přesné informace, z jaké doby pochází, ani okolnosti jejího vzniku však vedení městyse momentálně nemá.
Klenbu mohla narušit dřívější pokládka kabelů
Objev kanalizační šachty mírně narušil práce na rekonstrukci vozovky. Zhotovitelská firma se s objevem bude muset popasovat. „Klenba nyní bude vyspravena a překryta betonovou deskou,“ prozradil Veselý.
Silničáři už zřejmě tuší, proč k propadu, který se obešel bez zranění i dalších škod, došlo. „Důvodem propadu se zdá být především fakt, že před lety, kdy se v Krucemburku pokládalo vedení kabelové televize, už byla klenba kanalizace částečně narušena,“ pravil mluvčí ŘSD.
Správce silnice nechal opravit celý úsek silnice 37 od centra Ždírce nad Doubravou až do Vojnova Městce. Úsek je dlouhý téměř pět kilometrů. Dle doporučení diagnostiky se na většině trasy vyměňuje povrch vozovky, v některých částech je však nutné sáhnout i více než půl metru do podloží.
Stavební práce probíhají za vyloučení provozu. Momentálně je uzavřen úsek mezi Vojnovým Městcem a Krucemburkem. Oficiální objížďka vede po silnicích 19 a 34 přes Žďár nad Sázavou, Přibyslav, Českou Bělou a Ždírec nad Doubravou. Místo dvou kilometrů jich řidiči mají najet o šedesát víc. Místní řidiči proto hledají jiné zkratky.
„Dokončení této etapy za úplné uzavírky předpokládáme do konce listopadu. Následovat bude zimní technologická přestávka a od 1. dubna 2025 bude rekonstrukce pokračovat,“ poznamenal Jiří Veselý. V příštím roce by se mělo pracovat ve směru na Ždírec.
Uvést opravenou silnici do provozu ŘSD plánuje během května. Stavební práce provádí společnost Skanska, která zvítězila ve výběrovém řízení. Zavázala se práce vykonat za necelých 85 milionů korun bez DPH.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz