„V tuto chvíli je mikrokoberec položený a budeme provádět vodorovné dopravní značení. Kvůli bezpečnosti silničního provozu a pracovníků bude v místě v čase prací provoz řízen světelnou signalizací,“ uvedl Jiří Veselý, regionální mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Investor chce akci dokončit a silnici uvést do plného provozu do konce příštího týdne.
Technologicky šlo o pokládku dvouvrstvého mikrokoberce včetně přípravy podkladu. „Hlavním cílem je zamezení koroze a prodloužení životnosti obrusné vrstvy. Naším záměrem je rovněž zlepšit bezpečnost silničního provozu speciálním protismykovým povrchem, protože jde o nehodové místo,“ doplnil mluvčí.
Zakázku za zhruba 5,3 milionu korun bez daně získala společnost Silstap – silniční stavební práce. Mikrokoberec je položený od konce mělkovické rovinky ve směru od Žďáru až po loni opravovaný most přes Slavkovický potok u Radňovic.
Auta jsou na novém povrchu výrazně hlučnější
Řidiči změnu okamžitě poznali, auta jsou na drsnějším povrchu výrazně hlučnější. „První dojmy jsou velmi špatné. Odletující štěrk poškozuje vozidlo i za podstatně nižší rychlosti. Rovněž nový povrch kopíruje geometrii nevhodně zakřivené vozovky. Vzhledem k velkému množství štěrku se ani tou padesátkou jet nedá. Dokud neskončí opravy, budu raději volit jinou cestu,“ podělil se o názor Marek Starý, který po silnici I/19 často jezdí a popsal stav během prací.
„Povrch je teď drsnější, bude záležet na tom, jak dlouho zůstane hrubší a jak se na tom pak bude chovat auto na mokru a na sněhu. Ale vždy bude záležet na rychlosti a na tom, jestli se řidič vůbec věnuje řízení,“ míní Lukáš Německý, další z oslovených řidičů, který tudy jezdí denně už sedmnáct let.
MF DNES psala o radňovické zatáčce už v roce 2018 po sérii podzimních nehod. ŘSD na popud policie opakovaně prověřovalo protismykové vlastnosti, tehdy byly v pořádku.
Podle posledního sčítání dopravy tudy projede každý den více než 9 tisíc automobilů, z dvaceti procent jde o tranzitní kamionovou dopravu a z osmdesáti o osobní vozidla. Od ledna 2015 do letošního února evidovala policie v tomto úseku přes padesát dopravních nehod.
Podle policejní mluvčí byla příčinou obvykle nepřiměřená rychlost, kdy řidiči nepřizpůsobili rychlost jízdy stavu a povaze vozovky a svým schopnostem. Policie v minulosti také upozornila na mírně odstředný sklon směrového oblouku, zatáčka svádí k podcenění díky dobrému rozhledu.
„Pokládka speciálního mikrokoberce zcela jistě zlepší protismykové vlastnosti povrchu vozovky v daném místě,“ uvedla už v únoru mluvčí vysočinské policie Dana Čírtková.
Vděčný terč recesistů
V obou směrech, tedy ve stoupání i klesání, před pěti roky přibyly nové dopravní značky upozorňující na nebezpečí smyku a s nimi i dodatková tabulka doporučující zpomalit na padesát kilometrů v hodině. Řidiče varuje i pětice směrových šipek s retroreflexním povrchem přímo v zatáčce.
Zákruta je už několik let pod drobnohledem uživatelů sociálních sítí. Na Facebooku dokonce vznikla recesistická skupina Radňovická zatáčka – fanclub záhadného místa, která má téměř tři tisíce sledujících.
Mezi diskutujícími padaly pod příspěvky o nehodách například i návrhy na vybudování únikových pruhů, záchytných sítí nebo otevření autoservisu co nejblíž zatáčce.
13. listopadu 2019 |