Karosáři zažili v Jihlavě slávu i těžké časy, po Únoru je polkla Karosa

Seriál   19:30aktualizováno  19:30
V Havlíčkově ulici, kde dnes obyvatelé Jihlavy nakupují v supermarketu Billa, stávala od roku 1887 proslulá továrna na kočáry a později autokarosárna J. K. Sedláčka. Vydržela tam až do konce šedesátých let minulého století. Po znárodnění v roce 1948 byla začleněna do podniku Karosa Vysoké Mýto.

Tatrovka, v níž jezdil herec Jan Werich. | foto: Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě

„Pamatuji si Sedláčkovu karosárnu. Dokonce jsem v ní osobně byl,“ vzpomíná Miroslav Marek, jenž se o historii karosárny zajímá. A vybavuje si, jak byl později vedle ní postaven dnešní dům kultury. Pod ním dříve stávala řada domů v Havlíčkově ulici. Dnes je tam Billa.

Spojení Jihlavy s Vysokým Mýtem se neslo i v jiné linii a mnohem dříve. Už koncem 19. století pracoval na Vysočině mladý muž jménem Josef Sodomka. Ten později vyráběl právě ve Vysokém Mýtě kočáry a sáně. Dal tak základy podniku, z něhož se po roce 1948 stala Karosa.

Fotogalerie

Sodomka navíc v Jihlavě vstoupil do života jisté Kateřině Sedláčkové. Ta už tehdy měla za sebou jedno manželství. Byla dcerou rolníka Antonína Sedláčka z Častonína na Pelhřimovsku. Později žila ve vsi Žirov jen asi tři kilometry od Častonína. A to se svým prvním manželem, jehož příjmení bylo Urban.

„Ten se živil jako švec, ale také hrál po pohřbech a dělal ponocného. Kateřina Sedláčková pracovala v tabákové továrně. Společně žili v malé roubené chaloupce, kde několikrát vyhořeli. Potom se odstěhovali do Jihlavy,“ popisuje Martin Štěpán z Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě.

Když švec Urban zemřel, otevřela si Sedláčková v Jihlavě hokynářský krámek. A právě v něm potkala Josefa Sodomku staršího, muže s velkým podnikatelským talentem. Sodomka si prý chodil do krámku pro koláče. Bylo to v době zhruba před rokem 1895. Badatel Miroslav Marek se domnívá na základě různých pramenů, že Sodomka tehdy v Jihlavě pracoval v továrně na kočáry J. K. Sedláčka. Ovšem je nutné podotknout, že Sedláčková nebyla dcerou jihlavského podnikatele Sedláčka.

Přesto disponovala určitým jměním, které jejímu manželovi Sodomkovi pomohlo. Díky němu koupil malý dům s rozlehlou zahradou a nezastavěným okolím ve Vysokém Mýtě. To se stalo základem podniku, který až do začátku první světové války stále zvyšoval počty svých zaměstnanců.

Poptávka se stále zvyšovala

Sodomkovým se v roce 1904 narodil syn Josef. Vyučil se u svého otce kolářství. A později získal tátu na svou stranu se smělým plánem, že budoucnost podniku je ve výrobě karoserií pro automobily. O práci syna Sodomky v této oblasti se pak vědělo nejen v Československu, ale i za hranicemi.

„Poptávka po krásných a originálních vozech karosovaných ve Vysokém Mýtě se stále zvětšovala,“ uvádí se v životopise rodiny Sodomkových. Po roce 1930 se stal syn majitelem celé továrny.

Rodina se však musela vyrovnávat s těžkými ranami. Sodomka starší přišel o ženu i dvě dcery. „Zemřely na tuberkulózu,“ přibližuje Jiří Nygrýn, vedoucí Muzea českého karosářství ve Vysokém Mýtě.

Zaniklá místa

Těžké životní peripetie čekaly také šikovného syna Sodomku. V nejúspěšnější části jeho podnikání jezdili ve vozech z Vysokého Mýta třeba herec Jan Werich, podnikatel Tomáš Baťa či manželka prezidenta Hana Benešová. V Sodomkově podniku karosovali podvozky značek Bugatti, Ford, Chevrolet, Lancia, Praga, Renault, Rolls-Royce, Škoda či Tatra.

Po válce ale nastaly pro šéfa Sodomku těžké časy. Nejprve přišlo znárodnění. V roce 1950 ho pak příslušníci Státní bezpečnosti zatkli a skončil ve vězení. Byl viněn mimo jiné z pletich proti znárodnění. Toho už nebyl svědkem jeho otec, který zemřel v roce 1939. I ve vězení Sodomka kreslil návrhy karoserií, bachaři mu je ale zabavili.

Po propuštění nesměl pracovat blízko svého bydliště. „Proto dojížděl až do vzdáleného Mnichova Hradiště, kde pracoval jako konstruktér a zkušební technik v podniku LIAZ. Ironií osudu bylo, že autor mnoha nádherných automobilů nakonec vlastnil pouze plátěnou tříkolku Velorex,“ uvádí se v jeho životopise, uloženém ve vysokomýtském muzeu. Zemřel jako šedesátiletý v roce 1965.

Autor:

Nejčtenější

Mladík usnul na poli s hrachem, sekačka ho připravila o části nohou

Při tragické nehodě na Přerovsku zemřeli dva lidé (7. června 2019).

Mnohočetná zranění utrpěl čtyřiadvacetiletý mladík, který v úterý odpoledne usnul na poli u Brtnice na Jihlavsku....

Dvacetikilometrové kolony na D1 mohou kvůli zúžení trvat až do středy

D1 Kolaps u Velkého Meziříčí

Dvacetikilometrové kolony, místo plynulé jízdy jen popojíždění, ztracené desítky minut. Tak od počátku týdne vypadá...

Dálnici D1 u Velkého Meziříčí už od rána oboustranně blokovaly kolony

Kvůli zprovoznění části dálnice D1 a zakreslení vodorovného značení na 45....

Provoz na dálnici D1 na Vysočině u Velkého Meziříčí v pondělí po celý den obousměrně komplikovaly kolony. Auta v nich...

Za rok nikdo většího kapra nechytil. Úlovek studenta je v knize rekordů

Fantastic. Tak pojmenoval Stanislav Blažka z Jihlavy obřího, 32 kilogramů...

Do České knihy rekordů přibyl další zápis. Nově do ní byl zanesen výkon osmnáctiletého Stanislava Blažky z Jihlavy,...

Za smrt chlapce pod koly vláčku navrhla policie obžalobu, tají proti komu

V zábavním areálu Šiklův mlýn zemřel pětiletý chlapec pod koly vláčku (14. 7....

Policie po roce uzavřela vyšetřování tragické nehody, která se stala v areálu zábavního parku Šikland ve Zvoli u...

Další z rubriky

U Sázavy začala stavba drahé cyklostezky, lidi pobouřilo kácení stromů

Dělníci dostavují jediný chybějící úsek cyklostezky podél Sázavy v centru...

V Havlíčkově Brodě začala stavba další části cyklostezky podél řeky Sázavy. Dlouho dopředu avizovanou investici však...

Než se začne stavět obchvat Jihlavy, musí město převzít krajské silnice

Po Brněnském mostě v Jihlavě už se zase jezdí.

Než začneme stavět obchvat, převezměte si některé krajské silnice. Převezmeme, ale musí být v perfektním stavu. Tak se...

Hračky s námi doma normálně žijí, vypráví sběratelka lidových výrobků

S červenou dřevěnou panenkou si Marta Kovaříková hrávala jako dítě na statku...

Lidové hračky ze všech koutů republiky vlastní Marta Kovaříková ze Svratky na Žďársku. Její rozsáhlá sbírka, byť ona...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz