V Jihlavě už pracovníci firmy zkontrolovali například čtyřiašedesát lamp na ulici Demlova na Březinkách. "Pracovníci zkontrolují zhruba padesát sloupů denně, už bylo zkontrolováno nějakých 150 sloupů. Pokud počasí dovolí, tak by měli s kontrolou skončit v úterý," řekl Martin Málek, mluvčí společnosti Služby města Jihlavy (SMJ), které se na kontrole podílejí.
Kontrola jednoho sloupu vyjde zhruba na 800 korun, takže celková cena za prověrky by se měla pohybovat kolem částky 240 tisíc korun. "Zatím jsme museli po kontrole nechat odstranit sedm sloupů," konstatoval Martin Málek.
Za ty sloupy, které při kontrole obstojí, pak firma provádějící kontrolu přebírá šestiletou záruku. "Pokud sloup ve zkoušce obstojí, tak nemá za tu dobu nárok spadnout, pokud do něj třeba nevrazí auto," sdělil Bořivoj Sedlák z firmy, která se jako jediná v republice zkouškou stavu lamp pouličního osvětlení zabývá.
Čtyřicetileté sloupy
Je dost možné, že vadných stožárů přibude. "Očekáváme, že v horší kvalitě budou ty v ulicích Pávovská, Sokolovská a Znojemská, protože tam stojí zhruba čtyřicet let," sdělil Málek.
Právě v Pávovské ulici už v minulosti při silných poryvech větru sloupy veřejného osvětlení spadly. Menší pouliční lampa se naposledy zřítila v silném větru zhruba na přelomu roku i na zaparkovaný vůz na sídlišti Královský Vršek.
Kontrola na sídlišti Březinky.
Nebezpečné stožáry v Jihlavě budou nahrazeny: ten menší bez kabeláže a svítidel vyjde zhruba na pět až sedm tisíc korun. Instalace většího sloupu může podle Málka vyjít i na 50 tisíc.
Ještě v březnu pracovníci SMJ rozmístí na patnáct set sloupů samolepky s textem "V případě poruchy veřejného osvětlení volejte stálou službu 567 553 211".
Sloupy trolejového vedení se prozatím v Jihlavě podobné kontroly nedočkají. "Na první vizuální pohled jsou poměrně slušně ošetřené, samozřejmě ale až zkouška by určila, nakolik jsou v pořádku," řekl Sedlák. K tomu by však byla potřeba větší technika než na sloupy veřejného osvětlení.
Nová metoda
Kontrola stožárů veřejného osvětlení, kterou nyní firma provádí v Jihlavě, je v Česku novinkou. "Tuto metodu v republice používáme od loňského května," sdělil Sedlák. Technologii firma převzala od německé zkušební laboratoře.
"Je za námi v Česku dohromady něco přes tisíc stožárů a už z toho začíná vznikat nějaký vzorek, který ale ještě zdaleka není reprezentativní. Havarijní situace se týká každého asi sedmého sloupu," řekl Sedlák.